Lightroom 4 of Photoshop 11
- hillie1965
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Lightroom 4 of Photoshop 11
Ik ben in het bezit van beide programma's en heb ze nog niet geinstalleerd op mijn nieuwe Imac. Aangezien ik deze Imac eerst nog even beter wil leren kennen (kom van Windows7).
Maar nu wil ik toch eerst graag een fotoboek maken en een vierhonderd foto's even vlug corrigeren. Graag via een "automatische handeling". Dus dat het programma voor jou bepaald hoe doe foto moet zijn.
Welk programma is hier op dit moment het juiste voor? In de winterperiode hoop ik mij dan beter te kunnen verdiepen in beide programma's. Maar voor eerst heb ik even een snelle oplossing nodig voor de foto's voor het fotoboek.
P.S. Ik heb in RAW en fine geschoten! Het liefst werk ik met RAW bestanden.
Maar nu wil ik toch eerst graag een fotoboek maken en een vierhonderd foto's even vlug corrigeren. Graag via een "automatische handeling". Dus dat het programma voor jou bepaald hoe doe foto moet zijn.
Welk programma is hier op dit moment het juiste voor? In de winterperiode hoop ik mij dan beter te kunnen verdiepen in beide programma's. Maar voor eerst heb ik even een snelle oplossing nodig voor de foto's voor het fotoboek.
P.S. Ik heb in RAW en fine geschoten! Het liefst werk ik met RAW bestanden.
Laatst gewijzigd door hillie1965 op di mei 07 2013 1:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Lightroom 4 of Photoshop 11
kort door de bocht, Fine gebruiken voor internetpublicatie, en RAW gebruiken in combinatie met Lightroom.
je kunt met lightroom gemakkelijker ( zelf instellen ) meerdere foto's behandelen en verwerken.
je kunt met lightroom gemakkelijker ( zelf instellen ) meerdere foto's behandelen en verwerken.
- Florina
- Clublid
- Contacteer:
Lightroom, gewoon alle foto's selecteren. evt automatische instelling op alle foto's toepassen en dan evt nakijken.
Kan erg snel klaar zijn.
Kan erg snel klaar zijn.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- alexblok
- Forumlid
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik LM een stuk gebruiksvriendelijker terwijl de functionaliteiten alsmaar toenemen richting PS.
Nikon D7100
Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX
Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8
https://www.flickr.com/alexblok
Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX
Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8
https://www.flickr.com/alexblok
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou geen enkel programma laten bepalen hoe een foto er uit moet zien...
Op je iMac staat als het goed is Automator, die kan ook meerdere taken geautomatiseerd uitvoeren.
Lightroom is inderdaad goed om veel beelden te synchroniseren met zelfde instellingen/correcties. Ik gebruik dat altijd bij honderden studio opnames waarbij de belichting veelal hetzelfde is. Of dat ook goed gaat bij beelden met verschillende belichtingen weet ik niet.
In Photoshop kan je een zogenaamde actie maken. Als je hier basis correcties in opneemt (helderheid/contrast/scherpte etc) kan je die later als batch op al je beelden toepassen. Voordeel van deze methode is dat aanpassing gedaan worden aan de hand van de informatie per beeld. Als je voldoende 'Stops' inlast kan je bijtijds dingen wijzigen of aanpassen.
Ik zou kiezen voor de laatste optie in dit geval. Vierhonderd foto's zou niet meer dan anderhalf tot twee uur moeten duren. Dupliceer je bronmap voordat je met een batchbewerking aan de gang gaat.
Op je iMac staat als het goed is Automator, die kan ook meerdere taken geautomatiseerd uitvoeren.
Lightroom is inderdaad goed om veel beelden te synchroniseren met zelfde instellingen/correcties. Ik gebruik dat altijd bij honderden studio opnames waarbij de belichting veelal hetzelfde is. Of dat ook goed gaat bij beelden met verschillende belichtingen weet ik niet.
In Photoshop kan je een zogenaamde actie maken. Als je hier basis correcties in opneemt (helderheid/contrast/scherpte etc) kan je die later als batch op al je beelden toepassen. Voordeel van deze methode is dat aanpassing gedaan worden aan de hand van de informatie per beeld. Als je voldoende 'Stops' inlast kan je bijtijds dingen wijzigen of aanpassen.
Ik zou kiezen voor de laatste optie in dit geval. Vierhonderd foto's zou niet meer dan anderhalf tot twee uur moeten duren. Dupliceer je bronmap voordat je met een batchbewerking aan de gang gaat.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- hillie1965
- Forumlid
Beste Arjan,
Op dit moment heb ik totaal geen kaas gegeten van mijn Imac en ook geen tijd om mij daar erg in te verdiepen. Ik heb een Windows-omgeving op mijn Imac en via die weg wil ik een van beide bovengenoemde programma's gaan installeren. Ik wil graag op een zo'n snel mogelijke manier die vierhonderd foto's "doorlopen" en dan daarvan een fotoboek maken. Aangezien het fotoboek niet groter wordt dan 30 x 30 cm. behoeven de foto's niet de allerbeste screening maar wel de snelste.
Op dit moment heb ik totaal geen kaas gegeten van mijn Imac en ook geen tijd om mij daar erg in te verdiepen. Ik heb een Windows-omgeving op mijn Imac en via die weg wil ik een van beide bovengenoemde programma's gaan installeren. Ik wil graag op een zo'n snel mogelijke manier die vierhonderd foto's "doorlopen" en dan daarvan een fotoboek maken. Aangezien het fotoboek niet groter wordt dan 30 x 30 cm. behoeven de foto's niet de allerbeste screening maar wel de snelste.
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
>...Aangezien het fotoboek niet groter wordt dan 30 x 30 cm. behoeven de foto's niet de allerbeste screening maar wel de snelste....<
Fout uitgangspunt naar mijn idee, maar goed. In een boek van 30x30 cm kan je foto's heel deftig af drukken. Zeker als je de beelden zo groot mogelijk maakt. Bedenk dat je naam aan het boek verbonden is.
Als het je niets uitmaakt moet je Lightroom maar gebruiken.
Fout uitgangspunt naar mijn idee, maar goed. In een boek van 30x30 cm kan je foto's heel deftig af drukken. Zeker als je de beelden zo groot mogelijk maakt. Bedenk dat je naam aan het boek verbonden is.
Als het je niets uitmaakt moet je Lightroom maar gebruiken.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Misschien een gekke vraag.. maar waarom dan een mac kopen als je de tijd er niet voor hebt/neemt, en verders schijnbaar dezelfde software wil gebruiken die je in je windowsomgeving ook gebruikt? Ik snap de logica hierachter niet echt.hillie1965 schreef:
Op dit moment heb ik totaal geen kaas gegeten van mijn Imac en ook geen tijd om mij daar erg in te verdiepen. Ik heb een Windows-omgeving op mijn Imac en via die weg wil ik ...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
- hillie1965
- Forumlid
Beste Remco,
Ik moet nog op cursus bij het Icentre waar ik de Imac gekocht heb. Ik had hem in de afgelopen winterperiode al gekocht maar hij is door leveringsproblemen veel te laat geleverd en nu is het lente/zomer en dan doe ik graag meer dingen buiten, tuinieren en foto's maken.
Bij een van beide programma's geldt: er is mij verteld door Adobe dat eenmaal op een mac geinstalleerd dan kan datzelfde programma niet meer op een "normale computer" of laptop worden geinstalleerd.
Dus vandaar dat ik ze via de windos-omgeving installeer. En die windows-omgeving had ik op mijn Imac nodig voor het boekhoudprogramma Snelstart.
En ik geef eerlijk toe dat het mij meer om het grote mooie scherm ging en dat ik alle in en outs nog zal moeten ontdekken.
Ik moet nog op cursus bij het Icentre waar ik de Imac gekocht heb. Ik had hem in de afgelopen winterperiode al gekocht maar hij is door leveringsproblemen veel te laat geleverd en nu is het lente/zomer en dan doe ik graag meer dingen buiten, tuinieren en foto's maken.
Bij een van beide programma's geldt: er is mij verteld door Adobe dat eenmaal op een mac geinstalleerd dan kan datzelfde programma niet meer op een "normale computer" of laptop worden geinstalleerd.
Dus vandaar dat ik ze via de windos-omgeving installeer. En die windows-omgeving had ik op mijn Imac nodig voor het boekhoudprogramma Snelstart.
En ik geef eerlijk toe dat het mij meer om het grote mooie scherm ging en dat ik alle in en outs nog zal moeten ontdekken.