50mm 1.8D diafragmavergrendeling ? Hoe werkt dat ?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Corné vd Brandhof

50mm 1.8D diafragmavergrendeling ? Hoe werkt dat ?

Bericht door Corné vd Brandhof » zo sep 16 2007 8:10 pm

Op de 50mm 1.8D zit een schuifje waarmee je het diafragma op f22 vast kan zetten (als ik de de gebruikershandleiding goed begrijp)

Op m'n D80 zitten experimenteren wat het effect van dit schuifje/schakelaartje is maar ik kom er niet uit ! :oops:

Wie kan me vertellen hoe dit werkt en waarom je dit zou willen toepassen. De handleiding maakt me niet veel wijzer.... :(

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo sep 16 2007 8:13 pm

Dit schuifje moet je vergrendelen anders krijg je een foutmelding op de D80. Diafragma wordt nl op je camera geregeld door aan de instelschijven te draaien.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo sep 16 2007 9:52 pm

Corné van den Brandhof schreef:Zeg A90 als je niets nuttigs kan toevoegen blijf dan met je vingers van je toetsenbord af...
Vond het geen slechte vraag, zeker gezien jouw vraagstelling van iemand die zegt de handleiding te hebben gelezen van het objectief en er heeft mee zitten te experimenteren. Dan had je de foutmelding gezien bij het niet vastzetten... :lol:

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo sep 16 2007 10:09 pm

Over welke handleiding heb je het, Corné?
Die van het objectief of die van de camera?
Als het gaat om de camerahandleiding zou het eigenlijk duidelijk moeten zijn.

In ieder geval: dat schuifje zit zo'n beetje op de objectieven sinds er dubbelautomaten zijn, dus camera's met automatische belichtingsregeling zowel met diafragma- als sluitertijdvoorkeuze. Ik ga ze niet allemaal opnoemen.

Als je op zo'n camera de P (van Programmabelichting) of de S (van Shutter/Sluitertijd-voorkeuze) kiest moet je het objectief middels het magische schuifje vastzetten op het hoogste diafragmagetal. Dan kun je dus niet aan de diafragmaring draaien, want de camera kiest het diafragma voor je.
Op de M (van Manual oftewel Handmatige bediening) of A (van Aperture of Diafragmavoorkeuze) moet je uiteraard wel zelf aan je diafragmaringetje draaien, want in het eerste geval maak je het lekker zelf uit, en in het tweede geval maakt de camera voor jou uit welke sluitertijd bij het gekozen diafragma past.

Het leuke bij Nikon is nu dat ze ook G-objectieven leveren, geheel zonder diafragmaring, waarmee dat vervelende schuifje dan ook geheel geëlimineerd is. Een geval van het kind met het waswater wegwerpen.
Okee, je kunt dan het diafragma op de camera instellen, maar toch...

Succes en groetjes, E.M. de Klerk

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » zo sep 16 2007 10:21 pm

Zoals hierboven al verteld is, heb je het schuifje niet nodig op een D80, en kan je dit dus negeren.

Ik gebruik de 50 mm. ook wel eens (heel zelden) omgekeerd op mijn body voor macrofoto's, omdat je dat heel dichtbij kan komen, maar dan werkt dus niet de autofocus en het automatisch diafragmeren (simpelweg om dat de lens omgekeer i.c.m. een omkeerring op de body zit) dan moet je dus handmatig het diafragma op je lens instellen en dus het diafragmablokeerpalletje los halen. :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Corné vd Brandhof

Bericht door Corné vd Brandhof » ma sep 17 2007 8:20 pm

Bedankt voor alle adviezen tot nu toe, met handleiding bedoelde ik die van het objectief. Foutmelding had ik inderdaad tijdens het experimenteren gezien. Maar ja waar komt dat dan door als 't niet volledig snapt....
Ik heb ook een omkeerring (BR2A) het tot nu toe nog niet veel mee kunnen doen, met de tips van jullie kom ik er nu wel uit.
BEDANKT :D :D

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » wo sep 19 2007 11:58 am

Het schuifje is niet noodzakelijk, je kunt het objectief ook op het kleinste diafragma zetten zonder de ring te blokkeren. Het enige voordeel van het schuifje is dat je niet per ongeluk de ring kan verdraaien. Aan de andere kant heb ik al regelmatig meegemaakt dat je het schuifje per ongeluk omzet en dan weer per ongeluk de diafragma ring verdraait....

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”