IJsselzicht met/zonder Picturenaut HDR

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

IJsselzicht met/zonder Picturenaut HDR

Bericht door jan » zo mei 12 2013 2:53 pm

Hallo (forum)leden. Ik ben vrijdag 10 mei met enkele leden van het Fotografen Platform langs de IJssel wezen fotograferen en een 1e stap met HDR gemaakt. Ik heb geen specifieke (betaalde) software hiervoor en heb e.e.a. eerst maar eens via Picturenaut gedaan. Ik heb hier 3 opnames samengevoegd genomen met Bracketing -1.3_0_+1.3. Ik vindt het HDR effect niet echt zichtbaar. De andere foto is er 1 uit de samengestelde HDR opname.
Wat ik ook opvallend vindt is in de HDR opname (foto 1) de "vlek" rechtsboven en de vlek middenboven. Deze komt in de individuele opnames niet voor.

Laat maar eens horen wat jullie er van vinden.

1. HDR-opname
Afbeelding

2. Enkele opname uit de HDR-serie van foto 1.
Afbeelding
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

bringolo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: IJsselzicht met/zonder Picturenaut HDR

Bericht door bringolo » zo mei 12 2013 2:59 pm

Leuke foto van Deventer; ik vind het mooi de sfeer van de stad weergeven.

De HDR opname vind ik duidelijk minder. Veel minder tekening in de wolken, de Lebuinustoren is veel vlakker. HDR voegt imho niet zoveel toe.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo mei 12 2013 4:09 pm

Met bovenstaande reactie maar half eens.
Scherpte wel, maar de HDR heeft meer diepte. (Zei hij die geen diepte kan zien :? )
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo mei 12 2013 10:34 pm

Cees, zie je in deze HDR opname dan meer diepte t.o.v. de "normale" opname? Ik zie het hier niet zo.
Jan

GdP

Bericht door GdP » zo mei 12 2013 11:58 pm

De helderheid van de foto's is niet gelijk. Vergelijken is hierdoor niet mogelijk.

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » ma mei 13 2013 10:57 am

HDR is oorspronkelijk bedoeld om zeer grote contrasten te registreren en dan via tone mapping te comprimeren zodat ze zijn af te drukken dan wel op een scherm te zien zijn.

Als ik naar je “niet HDR” foto kijk zie ik dat hier het contrast vrij laag is dus zullen de + en – opnamen niets toevoegen (behalve ruis en waarschijnlijk de vlek)

Verder is Picturenaut een vrij simpel programma met weinig correctie mogelijkheden (vooral betreffende tone mapping)

Photomatic, EasyHdr, etc hebben meestal veel meer mogelijkheden en instellingen.

Wat je zou kunnen proberen is een LDR bewerking op een goed belichte RAW opname, dus tone mapping en maskeren zonder HDR stacking, werk meestal ook goed bij weinig contrast.

Probeer eens een test versie van bv EasyHdr en kijk wat daarmee mogelijk is.

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma mei 13 2013 11:13 am

RVK, Dank je wel voor je reactie en tevens daaraan gekoppeld nog een vraag. Heb je ook ervaring met "HDR Efex Pro 2"? In die zin heeft dit pakket (nagenoeg)eenzelfde functionaliteit als Photomatic, EasyHDR, etc.
Jan

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » ma mei 13 2013 11:32 am

Nee ik ben begonnen met Photomatic maar al snel naar EasyHdr over gestapt. Het was goedkoper en ik heb rechtstreeks contact met de maker.

Verder vind ik de instellingen en correcties in EasyHdr beter ( meer toegesneden op het basis principes van HDR) en de LDR functie werk goed.

Zo te zien heeft HDR efex wel veel instellingen maar kan ik zo op het eerste gezicht niet zien hoe het programma in elkaar zit.

Er zijn de laatste tijd veel nieuwe HDR programma's uitgekomen die ongetwijfeld allen voor en nadelen hebben maar zoals gezegd EasyHdr is wat mij betreft logisch opgebouwd en goed bruikbaar.

Als je belangstelling hebt kan ik je het werkboek van de HDR workshop sturen, geeft wat inzicht in de achtergronden en werkwijze. (PB met e-mail adres)

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

BBW
Forumlid
Forumlid

Bericht door BBW » ma mei 13 2013 3:19 pm

Wat betreft bewerking vind ik 1 (HDR) het beste geslaagd (op de vlekken in de lucht na).
De witbalans in 2 bevat teveel groen waardoor de kleuren onnatuurlijk ogen.
Vaak wordt een HDR bewerking onnatuurlijker beschouwd t.o.v. een enkele opname, hier is het dus andersom :mryellow:

Compositie-technisch vind ik dat je de groothoek in deze scene niet goed gebruikt hebt.
De toren wordt het beeld uitgedrukt en door het ontbreken van voorgrond zit er geen diepte in de foto.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen wat betreft de compositie alleen hier pakt het niet goed uit vind ik.
500px: http://500px.com/BerendWijdieks" onclick="window.open(this.href);return false;
Flickr: http://www.flickr.com/photos/78377156@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook: http://www.facebook.com/berend.wijdieks" onclick="window.open(this.href);return false;

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma mei 13 2013 3:27 pm

jan schreef:Cees, zie je in deze HDR opname dan meer diepte t.o.v. de "normale" opname? Ik zie het hier niet zo.

Ik heb wel het idee, ja.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Alex
Clublid
Clublid

Bericht door Alex » do mei 16 2013 11:36 am

Ik ben het met RVK eens,

HDR wordt (eigenlijk) gebruikt voor onderwerpen waarbij je bij 1 foto onder-/overbelichte partijen hebt; dus clipping .
Als ik naar de enkele opname kijk zie ik geen zwart dichtgelopen of uitgebleekte witte partijen ; dus een HDR is niet nodig.

Het verschil tussen de foto's is dan toch alleen kleur/ contrast aanpassing waarvoor je geen HDR nodig hebt.

Persoonlijk denk ik dat een bewerking van de enkele opname in een fotobewerkingsprogramma een mooier, scherper resultaat opleverd dan deze HDR.

Suc6,

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”