D40 afdruk op poster-formaat

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
AdriaanH

D40 afdruk op poster-formaat

Bericht door AdriaanH » zo sep 16 2007 9:03 pm

Tijdens de afgelopen vakantie maakte ik een leuke foto van mijn kinderen en ik besloot daarvan een vergroting te bestellen. Terwijl ik nog rond keek op de site van de foto-service maakte ik een click-fout waarmee ik een 50x75cm vergroting bestelde in plaats van het beoogde formaat van 30x45cm.

"Dat wordt dus niks, met een 6 Mpixel bestand" dacht ik, maar de bestelling wijzigen bleek niet meer mogelijk, en ik besloot het eindresultaat maar af te wachten.

Gisteren de vergroting opgehaald en.... m'n mond viel open van verbazing! Super-super-scherp resultaat. Mijn dochter heeft een grote krullebol met rood haar, en de afzonderlijke haren zijn prima en haarscherp weergegeven. En dat alles voor maar E 7,95

Zelfs nog even de loep er op gezet, maar ik kan echt geen afzonderlijke pixels onderscheiden.

Vraag mezelf alleen af of de foto-service er nog bewerkingen op los heeft gelaten..... De vergroting is besteld via Primera.

Maar waarschijnlijk is dit alles gewoon het resultaat van de geweldige Nikon kwaliteit. Ik blijf me verbazen....

Adri

Renske

Bericht door Renske » zo sep 16 2007 9:41 pm

Bij foto xl bestellen wij ook regelmatig foto's op posterformaat, ik heb een nikon D50 (6.1 megapixels) mijn vriend heeft een canon powershot S3 (6.0 megapixels), de foto's zijn tot nog toe haarscherp. Zelfs die op hetformaat 100cmX70cm!

Ik ben dus niet verbaasd ;)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » zo sep 16 2007 10:27 pm

Wat de meeste simpele sites aangeven (zoals hema, kruidvat etc.) is een prima afdruk van de geselecteerde afmetingen bij 300 DPI. Dus dat zou betekenen dat je een 6 mp foto tot ca. 26cm. breed kan laten afdrukken. Onzin natuurlijk. 300 DPI wil zeggen dat er op 1 vierkante inch (2,54x2,54 cm.) 300 punten zitten. Dat is heel veel. Dus als je je foto omzet naar bijv. 200 of 150 DPI is dit ook al voldoende en kan je je foto dus groter af laten drukken. Bovendien bekijk je een afdruk van 70x50 niet op net zo'n afstand als een 10x15 afdruk, maar verder weg dus het resultaat is relatief gezien gelijk. Hoe denk jij dat al die grote billboards worden gedrukt? Die foto's zijn echt niet gemaakt met een HasselBlad van 39 mp hoor ;)

De kranten drukken zelfs maar in 32 punten en de tijdschrijften op 72 punten.

Hier lees dit eens van een vriend van mij (Roel dijkstra - persfotograaf):
http://82.161.5.119/provider/resolutie.asp
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo sep 16 2007 11:39 pm

Opgezetfan schreef:300 DPI wil zeggen dat er op 1 vierkante inch (2,54x2,54 cm.) 300 punten zitten
Ter aanvulling, ik neem aan dat je bedoeld pèr zijde. Dus horizontaal 300 px/inch en horizontaal ook.
Totaal aantal pixels per vierkante inch dus 300X300=90000 pixels.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma sep 17 2007 5:41 am

dus als ik een poster formaat uit mij d70 wil hebben hoe meot ik het dan in NX instellen ?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma sep 17 2007 8:59 am

remoss schreef:
Opgezetfan schreef:300 DPI wil zeggen dat er op 1 vierkante inch (2,54x2,54 cm.) 300 punten zitten
Ter aanvulling, ik neem aan dat je bedoeld pèr zijde. Dus horizontaal 300 px/inch en horizontaal ook.
Totaal aantal pixels per vierkante inch dus 300X300=90000 pixels.
ja pziez ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

BUG322

Bericht door BUG322 » ma sep 17 2007 9:13 am

dus als ik een poster formaat uit mij d70 wil hebben hoe meot ik het dan in NX instellen ?

uhm?

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma sep 17 2007 9:26 am

dirk-jan boon schreef:dus als ik een poster formaat uit mij d70 wil hebben hoe meot ik het dan in NX instellen ?
Gewoon bewerken zoals je wilt, opslaan in hoge kwaliteit jpg en naar de afdrukwinkel schieten waarbij je aangeeft op welke grootte je de afdruk wilt hebben, in dit geval b.v. een poster van 50x75 cm. Klaar.

Àls je al met output wilt stoeien zul je zien dat naar mate de DPI instelling kleiner wordt, de grootte in centimeters groter wordt. Je vindt het in NX bij menu "Edit > Size/Resolution..."
Voorbeeldjes:

Foto op 10 DPI
Afbeelding

en op 100
Afbeelding

Het aantal DPI's is hier een factor 10 groter geworden maar het aantal cm'ers een factor 10 kleiner

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma sep 17 2007 7:46 pm

dus des te kleiner de dpi des te groter je kan afdrukken of is dat erg kort door de bocht rene??

BUG322

Bericht door BUG322 » ma sep 17 2007 8:44 pm

als je met een laag dpi begint haal je er minder uit.
DUS : en das logisch lijkt me uit hoge kwaliteit foto haal je meer als een lagere kwaliteit.

Je hoeft niks in te stellen alleen te zorgen dat je de beste kwaliteit levert de afdruk centrale doet de rest.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma sep 17 2007 9:17 pm

Je hoeft inderdaad niets in te stellen hoor, omdat je bij bestellen het afdrukformaat opgeeft. Het was een voorbeeld.
Maar hoe groter de afdruk, hoe meer pixels je nodig hebt voor een goed resultaat.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di sep 18 2007 4:15 am

@bug322 en remoss

thankx , je kan als beginnende d70 gebriker nog niet alles weten!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”