Straat fotografie

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Straat fotografie

Bericht door Patrick » zo mei 12 2013 3:10 pm

Als iemand het door heeft dan heb je eerder een probleem als dat het duidelijk is dat je aan het fotograferen bent...

100% Gokken? Vast niet. Dat kan je vast ook leren door het vaker te doen en dan wordt de score vast hoger.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » zo mei 12 2013 3:43 pm

Wat mij opvalt is het ethische gedeelte waar enige nadruk op wordt gelegd.

Ik denk, dat als je er ethisch gezien moeite mee hebt, je het gewoon ook niet moet doen.
In de ethiek vind ik het van belang wat de bedoelingen van de fotograaf zijn.
Als het gaat om eerlijk, onbeïnvloedt gedrag vast te kunnen leggen is dit een mogelijkheid net zoals een tele.
Je wordt niet gezien en dus blijft het gedrag van het subject eerlijk.

Is dat stiekem? Dat wil ik niet meteen zeggen. Stiekem is meer het gevoel dat je er als fotograaf bij kunt hebben. De geportretteerde merkt het niet eens en kan er geen oordeel over hebben. Jij als fotograaf associeert het met stiekem.

Wat is er beter aan het in je gezicht schieten. In principe is dat een soort van overval. Je overvalt de persoon waardoor deze reageert in bevriezen en jij al weg bent voordat er een reactie kan komen. Is dat eerlijker? Minder stiekem?
Bij een hipshot schrikken ze in ieder geval niet. Dat doe je ze dan niet aan. Misschien is dat zelfs vriendelijker. :wink:
Ook heb je dan een beeld dat door de fotograaf is beïnvloedt. Het is niet langer het echte gedrag van die persoon.
Het is een schrikreactie.

Zie de mensen als subjecten en je zelf als een socioloog die observaties doet.
Dan ziet het ethische plaatje er ineens anders uit. Het hangt mogelijk ook af van de hoek waaronder je het benaderd.

Ik vind, dat zolang je een persoon niet met een beschamende foto vastlegt er niets aan de hand is. Je maakt ze immers in de openbare ruimte. Dat is aan de integriteit van de fotograaf. Ik vind me zelf een integer mens. Anderen misschien wat minder. :twisted:

Een ander mag van mij ook een hipshot maken in de openbare ruimte. Ook in het gezicht. Ik heb daar zelf ook geen moeite mee ook niet als ik net mijn vinger in mijn neus steek of aan mijn achterwerk loop te krabben. We doen het allemaal enkel zijn er sociale regeltjes die zeggen dat dit niet heurt. Die regeltjes zijn ook de reden dat mensen dit niet willen zien als normaal gedrag. Dus doen we dat stiekem en als je dan met een hipshot wordt betrapt vindt je dat niet leuk omdat je te veel belang hecht aan wat anderen daar van vinden.

Dat moet nog kunnen. Niet zo zeer voor mij maar meer voor die andere. Alles wat een mens doet is gedrag. Dat gedrag interesseert me. Dat doen mensen per definitie bij me. Wat doe je, waarom doet je dat, waarom doe je dat zo en niet ander, enz.

Al met al kun je dan ook wel stellen dat het stiekem wordt als de fotograaf het ook "stiekem" wil doen, om het stiekem zijn zelf.
Observeren is mijn insteek. Dat is, denk ik, een eerlijk doel.

Mijn camera hangt op mijn borst voor iedereen zichtbaar. Ik vindt het stiekem als de camera wordt verstopt.
Zo legt iedereen de grenzen op een andere plek. Aan de andere kant zijn we er wel nieuwsgierig naar want de bekendste zijn die fotografen die in je gezicht zitten of hipshots maken.

Bruce Gilden is er een typisch voorbeeld van.
Hij fotografeert mensen vol in het gelaat en knalt er dan nog en flitser bij door. Je schrikt je de pleuris. Mensen willen hem ook mijden of slaan. Juist die man is erg beroemd. Grappig dan weer. Een van zijn uitspraken is dan ook: I have no ethics.
Hij zegt het in dit filmpje tijdens een straatshoot/interview/meelopendeinterviewer.
http://www.youtube.com/watch?v=BepqQ3p4 ... C98C674BBC

Dat vindt ik te ver gaan. De platen die hij maakt zijn met dat flitswerk in je smoel, door hem beïnvloedt. Net zoals mijn oranje konijn ook op mij reageert. Dan is het niet langer observeren maar participeren. Voyeurisme wordt het als je probeert onder de rokken van de dames te fotograferen. Dan ben je ziekelijk, naar mijn mening en heb je een dokter nodig.

Het konijn was een spontane reactie op mijn actie. Ik zag hem en greep naar de camera. Het konijn ging er voor staan.
Actie, reactie. Wel een leuk spontaan moment. Hier paste het. Ik werd van observator een participant en beïnvloede de gebeurtenis.

Maar goed, hier kunnen we jaren op voortborduren. Elk van ons heeft daar een eigen mening over.
Mijn mening is simpel. Zolang het integer en met respect gedaan wordt moet het kunnen. :)

Wettelijk gezien mag je iedereen altijd in de openbare ruimte fotograferen en die platen publiceren zolang het geen commercieel doel betreft en je de persoon geen schade er mee toe brengt of kunt toebrengen.
Er zijn uitzonderingen voor politie en andere justitiele medewerkers. Indien onherkenbaar mag het weer wel.
Ook bij beroemdheden ligt het gevoeliger. Het imago is immers geld waard.
Het werken met verborgen camera's zou ik niet eens over na willen denken.

Fotomarius
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Fotomarius » zo mei 12 2013 3:46 pm

Als iemand het door heb, maak ik de opname niet meer, dan is voor mij het moment weg… :wink:

Als de opname gemaakt is en men reageert wantrouwig, maak ik contact en loop niet weg en maak een praatje met zo nodig een oplossing… :wink:
Door de jaren heen nog geen problemen gehad… :wink:

Vanaf de heup fotograferen kun je natuurlijk heel veel oefenen, voor mij blijft het gokken…
Mogelijk heb je een keer geluk… :mrgreen:
Met groet, Marius...

oud0001

Bericht door oud0001 » zo mei 12 2013 3:54 pm

Patrick schreef:Als iemand het door heeft dan heb je eerder een probleem als dat het duidelijk is dat je aan het fotograferen bent...

100% Gokken? Vast niet. Dat kan je vast ook leren door het vaker te doen en dan wordt de score vast hoger.
Ik weet dat het aan je eigen gedrag ligt hoe iemand op je reageert.
Als jij je betrapt voelt, omdat je denkt iets verkeerds te doen, dan roept ook dat een reactie op want, ook dat straal je uit.

Vergeet ook niet dat iedereen ook het recht heeft het niet leuk te vinden. Dan komt je integriteit om de hoek kijken.
Ik ben meestal wel vriendelijk. Dan straal je dat ook uit. Dan dim je een agressieve reactie al.
Dan rustig blijven. Vertel wat je doet en waarom je dat doet. Open, eerlijk en transparant.
Probeer em om te praten en begin met een compliment. Jammer want je stond er perfect op.
Wil iemand het echt niet laat em dan mee kijken terwijl je de plaat verwijdert.

Daarbij kun je de verbaal wat agressieve reactie ook zien als een onderdeel van je observatie.

Dat ontwapend. :mryellow:

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door PvGessel » zo mei 12 2013 6:02 pm

Tuihanti schreef:Wat mij opvalt is het ethische gedeelte waar enige nadruk op wordt gelegd.

etc...
+1
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”