Photographic Solutions Sensor Swab vs visible dust swab

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Photographic Solutions Sensor Swab vs visible dust swab

Bericht door Remco v/d Sanden » do mei 09 2013 1:08 pm

Ik moet nieuwe sensor swabs halen, en wilde eens even kijken of er hier wat meningen/gebruikservaringen zijn aangaande de bekendste merken tegenwoordig.

Wat zijn jullie ervaringen tussen deze 2 merken? Ik ben bekend met de Visible dust, maar heb de andere nog nooit gebruikt. Zijn er grote verschillen, zaken die er uit springen, of juist niet? Met name omdat de Visible dust in 3 varianten te ver krijgen zijn ( water, olie, olie/water )

Photographic Solutions Sensor Swab
Afbeelding

Visible dust swabs
Afbeelding
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Photographic Solutions Sensor Swab vs visible dust swab

Bericht door Sharkey » do mei 09 2013 2:52 pm

:mryellow:
Ik gebruik ze beide, en ben er heel blij mee!!

Waarom? Ik heb ooit één zo'n pakje van die VD swabs gekocht. Daarbij één flesje Eclipse en een pakje PEC-PAD's.

Nu maak ik dus zelf mijn eigen swabs, dmv de VD stokjes en een PEC-pad en een stukje tape. 2 drupjes Eclipse erop en dweilen maar.
Ik denk dat ik genoeg heb voor de komende járen!! In ieder geval kan ik nog zeker 100 swabs maken.

:wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr mei 10 2013 2:18 pm

Goede tip. Bedankt. :)

Texelaar
Forumlid
Forumlid

Bericht door Texelaar » vr mei 10 2013 2:23 pm

Ik heb de bovenste en ben er blij mee werkt prettig

gr MArcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo mei 12 2013 11:16 am

Ben inmiddels naar een ander alternatief overgestapt. Heb een set van Dust-Aid gekocht. Deze vloeistof verdampt het snelste van allemaal wat dus een voordeel/must is bij het schoonmaken van de sensor.

Afbeelding

Bedankt voor de adviezen.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

Texelaar
Forumlid
Forumlid

Bericht door Texelaar » zo mei 12 2013 1:34 pm

Ik zie oo de vepakking meerdere breedtes staan, die te smal zijn voor je sencor heb je toch niets aan ?
Dan koop je ze toch nog duur ....
Gr marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo mei 12 2013 1:59 pm

De doekjes die er bij zitten zijn universeel te gebruiken voor elk type sensor, er zit voor alle sensormaten een stokje bij, dus je kan alle formaten in een handomdraai schoonmaken. Lijkt me niet te duur dan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 2:12 pm

Ik gebruik kant en klaar swabs waar ik enkele druppeltjes ethanol op doe. Na reinigen gooi ik de swabs weg.
http://www.cameranu.nl/nl/onderhoud-en- ... _297_28023" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo mei 12 2013 2:17 pm

Die werken ook prima. Nadeel is dat die relatief prijzig zijn. Dit setje kost rond de €40, en dan heb je 50 swabs te beschikking en ruim voldoende vloeistof. Jij betaald bijna €20 voor 6 swabs. Is een klein verschil, maar toch ;)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 2:29 pm

Dat setje van jouw kende ik nog niet. En ik heb hier nog enkele doosjes van een eerdere aankoop op voorraad liggen, ben er (voorlopig) nog niet doorheen.
Ethanol koop ik gewoon in een flesje bij de apotheek. Genoeg voor jaren.
Volgende keer zal ik eens kijken wat jouw setje brengt. :wink:

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mei 12 2013 3:05 pm

Léon Obers schreef:Ethanol koop ik gewoon in een flesje bij de apotheek. Genoeg voor jaren.
Toch een vraagje hierover.

Ik vind het lastig om echt 'schone' ethanol te kunnen vinden.
B.v. diverse apotheken en drogisterijen verkopen wel van de bruine flesjes (met witte dop) 96% alcohol ketonatus. Maar volgens het etiket is het 96% ethanol, water EN bergamot (!). (waarschijnlijk als geurstof).
Maar ik ben een beetje bang dat die minieme hoeveelheid bergamot sporen achterlaat, want het is waarschijnlijk een etherische olie die ze toevoegen...

Afbeelding

Weet iemand waar je echt 'schone' ethanol kunt krijgen?

Daarnaast heb ik ook nog 99,7% pure isopropanol staan, maar daarvan heb ik gemerkt dat die ook residu achterlaat. :(

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 4:50 pm

Bij de door mij gekochte flesjes staat er niet bij dat er "bergamot" in zou zitten.
Wel heb ik eerder flesjes gehad (96%) waar "demi" water als toevoeging staat.

Je moet bedenken dat alcohol vocht naar zich toe trekt (alcohol is hygroscopisch). Dus een residu kan ook zijn dat het reeds aangetrokken vocht uit de atmosfeer betreft.
Bij schoonmaken gebruik ik de pads dan ook echt slechts één keer (op en neer over de sensor) en gebruik het dan niet meer. Meerder keren gebruiken heb ik ook meer last van residu, waarvan ik denk dat het vooral komt uit het dan reeds opgenomen vocht uit de atmosfeer. Je moet een te natte swap (teveel druppels) dan ook niet wat "droger" blazen (sneller laten verdampen), omdat met het erop blazen je lucht met een relatief erg hoog vochtgehalte langs de swap laat gaan en de alcohol dat opneemt.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mei 12 2013 4:59 pm

Die 'bergamot' toevoeging stond er idd een jaar geleden nog niet op. Maar sinds een paar weken (nieuwe flesjes) dus wel...
Wil niks zeggen of het er voorheen wel of niet inzat natuurlijk.

Vooral bij die 99,7% isopropanol viel me op, dat wanneer ik b.v. een vette vingerafdruk van een filter weghaalde, je residu achter zag blijven. Paar keer daarna nog met ontkalkt water met doekje (gewoon paar drupjes) afgeveegd en toen pas was het echt weg. Terwijl die isopropanol wel keurig het vet oplost. Geen idee of b.v. de sensor van een D800E (waar dus géén AA filter voorzit) gevoeliger is voor allerlei oplosmiddelen...
Tot nu toe heeft bij mij een artic butterfly altijd de losse stofdeeltjes kunnen verwijderen. Heb nog nooit een natte sensorswap hoeven te doen. :roll:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 5:24 pm

CaptainHook schreef:Die 'bergamot' toevoeging stond er idd een jaar geleden nog niet op. Maar sinds een paar weken (nieuwe flesjes) dus wel...
Wil niks zeggen of het er voorheen wel of niet inzat natuurlijk.
En of de leveranciers (en samenstelling) van wat er aan Kruitvat geleverd wordt, hetzelfde is als bij een apotheek.

Verder het residu van vette vingers is niet alleen vet, maar bijv. ook zuurresten, en/of bijv. talg (?). Niet alles zal opgelost worden.
Omdat alcohol relatief snel verdampt, blijft een residu snel achter op het glaasje zelf. Water op een doekje blijft langer nat, neemt het doekje in dat geval mogelijk beter op.
CaptainHook schreef:Geen idee of b.v. de sensor van een D800E (waar dus géén AA filter voorzit) gevoeliger is voor allerlei oplosmiddelen...
Er zit inderdaad geen AA-filter voor, maar wel diverse andere glaasjes. Dus je zit niet gelijk op de sensor zelf.
Er moet een fraaie doorsnede tekening zijn met wat er allemaal voor zit. Zou ik even moeten opzoeken.
----> zie wat verder naar beneden: http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d8 ... ures01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jasper
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jasper » zo mei 12 2013 6:12 pm

Remco v/d Sanden schreef:Ben inmiddels naar een ander alternatief overgestapt. Heb een set van Dust-Aid gekocht. Deze vloeistof verdampt het snelste van allemaal wat dus een voordeel/must is bij het schoonmaken van de sensor.

Afbeelding

Bedankt voor de adviezen.

Nadeel van deze oplossing is dat er pluisjes van het doek achterblijven in de mirrorbox...
Die moet je er dan weer met een plakbandje uitpulken.
Groeten, Jasper.
Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”