Stof op sensor + tips om te voorkomen

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Peut
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Stof op sensor + tips om te voorkomen

Bericht door Peut » do mei 09 2013 10:25 pm

Hoi allemaal,

Teruggekomen van vakantie merk ik bij sommige foto's een donkere vlek op. Eerst dacht ik dat het aan het objectief lag omdat ik dit alleen zag bij foto's gemaakt met de 18-105, door nader speurwerk zie ik het ook op foto's gemaakt met mijn 70-300.

Ik heb in de camera gekeken en er zit wat stof op de spiegel, de plaats op de spiegel komt overeen met de plaats op de foto. Mijn vraag is hoe ik dit het beste schoon kan maken?

Alvast bedankt!

Groet,
Robert
Laatst gewijzigd door Peut op ma mei 13 2013 12:06 am, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.peutograaf.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Reest
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Stof op spiegel

Bericht door Reest » do mei 09 2013 10:28 pm

Zoek eens rechtsboven met bv. ''sensor schoonmaken''

Kun je een heleboel lezen en leren

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door hoorn666 » do mei 09 2013 10:39 pm

Ik weet niet hoe de SLR tegenwoordig werkt, maar volgens mij klapte vroeger de spiegel op om de lichtbaan vrij te maken :shock:
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do mei 09 2013 10:44 pm

Stof op de spiegel zul je niet zien op de foto - de spiegel klapt immers weg op het moment dat de opname gemaakt wordt.
Het stof dat je ziet, zeker omdat het bij gebruik van meerdere objectieven te zien is, zal dus op je sensor zitten.

Probeer de functie "sensor reinigen" (als je camera dit heeft) of ga anders met een blaasbalgje aan de slag. Helpt dat niet dan kun je vochtig (laten) reinigen van je sensor overwegen.

Peut
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Peut » do mei 09 2013 10:51 pm

Dan is het inderdaad de sensor. Logisch ook natuurlijk, ik ga proberen komende dagen, alvast bedankt.

Grtz,
Robert

jantom
Clublid
Clublid

Re: Stof op sensor

Bericht door jantom » do mei 09 2013 11:30 pm

Wees voorzichtig en kom niet aan de sensor zelf want de schade kan enorm zijn. Een canule of blaasbalg heeft mij goed geholpen. Niet met vocht werken want dan zal de sensor denkelijk vervangen moeten worden... Het is een zeer delicaat onderdeel.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr mei 10 2013 7:21 am

Lees: http://www.hansbraakhuis.nl/sensor%20schoonmaken.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr mei 10 2013 7:52 am

Hans Braakhuis schreef:Lees: http://www.hansbraakhuis.nl/sensor%20schoonmaken.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaak wel met je eens Hans maar zo'n stukje vol 'horrorscenario's' vind ik wel een beetje stemmingmakerij!! :|

Het schoonmaken van je sensor is prima zelf te doen. Sterker nog, mocht je meer dan eens lens hebben en regelmatig wisselen dan vind (lees:mening) ik het zelfs iets wat je bijna verplicht zou moeten kunnen. Beverwijk en/of chipclean zitten immers niet altijd om de hoek, en als je door welke reden dan ook ergens op een verre vakantie een 'lading' stof op de sensor van je camera hebt zitten dan is het toch ontzettend handig om dat zelf (grotendeels) op te kunnen lossen!

Daarnaast is een sensorswab over je sensor halen echt geen rocket science. De eerste keer dat ik het deed kostte het me ook meer swabs dan het me nu zou doen maar dat maakt het niet automatisch gevaarlijk of destructief. Met het juiste materiaal en de juiste kennis kan vrijwel iedereen het gewoon zelf thuis of op locatie doen!
Laatst gewijzigd door Vincent op vr mei 10 2013 11:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » vr mei 10 2013 9:29 am

Helemaal mee eens, er zit zelfs nog iets over de sensor heen dus die beschadig je echt niet snel.
Blassbalg kan werken maar blaasbalg zuigt ook stof aan wat je evt weer in je camera spuit.
Mijn sensor is een x zo vies geweest door verkeerd schoonmaken ( plakband waar plakresten achter bleven wat je er niet meer afkreeg) en echt gewoon geboend met brillendoekje...wist ik veel, enz enz ald laatste met swappie en scotch tape en was weer helemaal goed. Toen 3 jaar geleden. Nu gewoon swab met vloeistof en klaar. Ken dus echt heeeel veel hebben die sensor. Wat ik ook wel eens doet is het vilt rondom de sensor met scotch tape schoonmaken.

hoi ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr mei 10 2013 11:08 am

Hans Braakhuis schreef:Lees: http://www.hansbraakhuis.nl/sensor%20schoonmaken.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat het jou niet lukt, bewijst nog niet dat het niet te doen is. Toch? :mryellow:

Ik gebruik een swab zelfs twee keer. Na een keer zwabberen maak ik het elastiekje los, draai het doekje binnenste buiten en hij/zij is weer nieuw.
Natuurlijk niet vergeten het elastiekje terug te plaatsen.

Peut
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Peut » za mei 11 2013 10:22 pm

Bedankt voor de tips allemaal. Het was afdoende om met een blaasbalg te blazen, het stofje is weer weg :)

Ben het met DjUncleSam eens dat het min of meer onderhoud is wanneer je meerdere objectieven hebt, hoe ik dit precies in ga vullen weet ik niet. Ben nog niet zo lang in het bezit van mijn D3200 en nog minder lang heb ik hier een tweede objectief bij. De tijd zal het leren.

Grtz,
Peut

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za mei 11 2013 10:40 pm

Ik zou me er niet te druk om maken. Ik heb mijn D300 nu 4,5 jaar, gebruik hem erg veel en wissel heel vaak van objectief maar desondanks heb ik de sensor nog maar 1 keer nat laten reinigen. De overige keren dat er stof op zat heb ik dat met behulp van een blaasbalg of kwastje (Arctic Butterfly) eenvoudig zelf kunnen verhelpen.

Texelaar
Forumlid
Forumlid

Bericht door Texelaar » za mei 11 2013 10:55 pm

Ik heb het van de week voor het eerst schoongemaakt met een zsab. Ik vond het een makkie en zag er eerst wel tegenop.
Gr marcel winter

Ps ik had uitleg gehad bij cameraland in alkmaar
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl

Peut
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Stof op sensor + tips om te voorkomen

Bericht door Peut » ma mei 13 2013 12:05 am

weimaraner schreef:Ik zou me er niet te druk om maken. Ik heb mijn D300 nu 4,5 jaar, gebruik hem erg veel en wissel heel vaak van objectief maar desondanks heb ik de sensor nog maar 1 keer nat laten reinigen. De overige keren dat er stof op zat heb ik dat met behulp van een blaasbalg of kwastje (Arctic Butterfly) eenvoudig zelf kunnen verhelpen.
Dat stelt dan weer wat gerust, er zijn vast een aantal dingen waar je op kunt letten om het te voorkomen. Dat is immers beter dan genezen zoals we in de gezondheidszorg zeggen.

Iemand tips om stof op de sensor te voorkomen? In welke omstandigheden wissel je liever niet van objectief? Wanneer doe je dit absoluut niet?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Stof op sensor + tips om te voorkomen

Bericht door Riemke » ma mei 13 2013 7:54 am

Zorg dat het objectief dat je op de body wil zetten stofvrij is. Wissel altijd met de opening naar beneden. Wissel niet in een stoffige omgeving.
Ik waag me er ook niet aan om mijn sensor zelf schoon te maken. Er is altijd wel ergens in de buurt een Nikon Check & Clean. Daar wordt je sensor gratis gereinigd :D en anders laat ik het in Beverwijk doen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”