Back/front focus issues

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Starred

Back/front focus issues

Bericht door Starred » ma mei 13 2013 12:29 pm

Een van de nadelen van DSLR die ik opmerk sinds ik er mee fotografeer is het ervaren van back/front focus issues. Dan kan je nog zo je best doen om de focus goed te krijgen op het punt wat je wilt, maar dat lukt bij front/back focus issues gewoon niet, zeker wanneer je wideopen schiet met 1.8 en 1.4 objectieven.

Er zijn uiteraard verschillende manieren om via focus finetuning de focus wel op de juiste plek te krijgen, maar ik merk dat je dan weer te maken krijgt met de afstand waarop je de lens finetuned. Als ik bijvoorbeeld mijn 35/1.4 finetune op een afstand van 2 meter, dan schiet ik alle objecten op 2 meter haarscherp, maar zodra de afstand 4 meter wordt, dan merk ik weer backfocus op, en vice versa.

Erg frustrerend...

Hoe gaan jullie hier mee om?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Back/front focus issues

Bericht door Léon Obers » ma mei 13 2013 12:44 pm

Misschien je Nikon inwisselen voor een Sigma 35/1.4 ???
Met een "docking station" en bijbehorende software kun je die lens op 4 afstanden kalibreren, zou je met die lens al veel back/front problemen hebben.

http://www.slrlounge.com/new-sigma-usb- ... efore-seen" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma mei 13 2013 12:51 pm

Wellicht is het iets om eens uit te zoeken aan de hand van de door jou gemaakte foto's in het verleden, welk brandpuntsafstand je het meeste gebruikt .
Je zou daar dan je afstellingen op kunnen richten.
Helaas zou het eigenlijk niet moeten kunnen.

Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 13 2013 12:55 pm

jettiny schreef:Wellicht is het iets om eens uit te zoeken aan de hand van de door jou gemaakte foto's in het verleden, welk brandpuntsafstand je het meeste gebruikt .
Een prime heeft maar één enkel brandpunt. Verder is de beperking van fine-tune in de camera bij Nikon tot nu toe dat je slechts één enkele waarde kunt ingeven, die dan over het hele afstandstraject geldig is. Dat is nu juist het probleem van de TS. Voor dichtbij komt hij aan een andere waarde dan wat verder weg. Om maar niet te spreken over misschien ook nog eens een verschil welk diafragma wordt gebruikt.

Starred

Bericht door Starred » ma mei 13 2013 12:57 pm

Léon Obers schreef:Misschien je Nikon inwisselen voor een Sigma 35/1.4 ???
Met een "docking station" en bijbehorende software kun je die lens op 4 afstanden kalibreren, zou je met die lens al veel back/front problemen hebben.

http://www.slrlounge.com/new-sigma-usb- ... efore-seen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb al een Sigma 35/1.4 :)
Het dock is nog niet te koop dacht ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 13 2013 1:00 pm

Dan moet je even wachten tot die wel leverbaar is. Maar je weet in ieder geval dat er wel een oplossing "aan zit te komen".
Kun je die lens tenminste op 4 verschillende afstanden afregelen.
Je kunt hem al "reserveren": http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/s ... 004_320104" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma mei 13 2013 1:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma mei 13 2013 1:07 pm

Sorry Starred ik was even in de bonen. :oops:
Goed lezen is ook een kunst.
Vergeet mijn tip maar gauw. :D

Vrgr
Tiny

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma mei 13 2013 4:38 pm

Starred schreef:...., . maar zodra de afstand 4 meter wordt, dan merk ik weer backfocus op, en vice versa.
Hoe gaan jullie hier mee om?
Hoe ik daar mee om ga? Nou, als volgt:
1) camera in Beverwijk laten justeren
2) al mijn objectieven op de camera laten finetunen door Chipclean op één "standaard afstand" .
3) b- en f- focus verder vergeten en lekker gaan fotograferen.

Starred

Bericht door Starred » ma mei 13 2013 6:32 pm

Marten schreef:Hoe ik daar mee om ga? Nou, als volgt:
1) camera in Beverwijk laten justeren
2) al mijn objectieven op de camera laten finetunen door Chipclean op één "standaard afstand" .
3) b- en f- focus verder vergeten en lekker gaan fotograferen.
1 en 2 lukt prima zelf zoals ik boven al schreef. Probleem blijft die ene afstand.
Andere afstanden geven dan helaas wel problemen.
En ja, die kan je negeren..maar het stoort mij in ieder geval wel. Ik wil liever mijn eigen onkunde verbeteren en niet ook nog eens twijfelen aan de apparatuur :D

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”