UniWB Nikon D4

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Plaats reactie
Stevie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

UniWB Nikon D4

Bericht door Stevie » ma mei 13 2013 7:52 pm

Hoi,

Ben afgelopen weekend bezig geweest om een 'UniWB' witbalans profiel te maken voor mijn D4 maar tot nu toe zonder goed resultaat.
Ik gebruik hiervoor de methode zoals beschreven staat op: http://www.guillermoluijk.com/tutorial/ ... dex_en.htm

Bij mijn vorige kamera's (D300s, D700) werkte deze methode uitstekend met witbalans multipliers van bijna 1 voor rood & blauw als resultaat. Helemaal 1,0 heb ik ze nooit gekregen maar bijna 1 (1,0xx) is goed genoeg... Echter, als ik dezelfde methode gebruik op mijn D4 krijg ik multipliers van ruim 1.8 voor rood en bijna 1.5 voor blauw :shock:

Ik doe vast iets verkeerd maar kom er maar niet achter wat dat zou kunnen zijn. Hebben jullie ervaring met UniWB op de D4? Is er ergens een instelling in de D4 die roet in eten kan gooien als je bovenstaande methode gebruikt?

Groet,

Steven

(Als iemand een .NEF file heeft met witbalans multipliers van 1 of bijna 1 ben ik natuurlijk ook liever lui dan moe :) )
CX, DX & FX

Stevie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: UniWB Nikon D4

Bericht door Stevie » wo mei 22 2013 8:11 pm

Helaas ben ik er niet meer achtergekomen wat er mis gaat als je bovengenoemde methode gebruikt om een 'UniWB' witbalans profiel te maken voor een D4. Maar na wat experimenteren met de handmatige witbalans instellingen, en de fijnafstellingen daarvan, ben ik er in geslaagd om een NEF bestand te maken waarvan de vermenigvuldigings waardes voor rood, groen en blauw uitkomen op: 1.015625 1.000000 1.011719

Met een maximale afwijking van 1,6 % op rood en 1,1 % op blauw ten opzichte van groen ben ik al tevreden :D
De histogrammen laten nu tenminste beter zien dat er soms nog wat extra te halen valt uit een opname...

Mocht iemand geintresseerd zijn om ook met 'UniWB' aan de slag te gaan op een D4, via onderstaande link kan je mijn NEF bestand downloaden.

UniWB D4

(Deze witbalans instellingen natuurlijk niet gebruiken om een mooie foto in JPG te maken... :mrgreen: )
CX, DX & FX

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”