HDR opnamen - graag jullie mening

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: HDR opnamen - graag jullie mening

Bericht door Frans Heinsbroek » ma mei 13 2013 12:22 am

Vooropgesteld dat ik HDR mooi vind als het nauwelijks zichtbaar is dat het gebruikt is. Als iemand het gebruikt om te overdrijven kan het best "mooi" zijn. Ik vond foto's 3 en 5 nog wel gaan. Bij foto 6 geef je zelf al aan dat het eigenlijk niet nodig was.
Foto 1 is voor mij al een heel eind over de top.

HDR is wel iets dat naar mijn mening erg smaak gebonden is. Laat je door ons niet weerhouden :wink:

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » ma mei 13 2013 12:38 am

Patrick schreef:Kan je iets specifieker zijn? Welke foto, welke schuifjes?
Ik heb geen idee Patrick. Gebruik zelden HDR, en zeker geen multishot HDR. Ik weet wel dat je met Efex 2 zelfs met 1 foto prachtige HDR kan krijgen zonder dat het te zien is (als je het er niet bij verteld tenminste, en ik ben daar geen voorbeeld van....)
Maar het ging mij erom dat je misschien de kleurdoos al dicht doet en weggooit voordat je eigenlijk weet wat de kleurdoos (Efex 2) en jij kan :wink2:

Bijv. net even gedaan n.a.v. jouw draadje, eerste "HDR" sinds een paar jaar, met Efex 2

Afbeelding
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma mei 13 2013 12:59 am

Kort geleden Rob van Kralingen's lezing gevolgd. Nog niet in de praktijk gebracht, maar mijn interesse is wel degelijk gewekt, hoewel ik dat tevoren nauwelijks gedacht had. En net als met zijn andere hobby - panorama's - vind ik dat het vooral "nuttige mogelijkheden" heeft.

Je foto 2 vind ik daar een prima voorbeeld van, terwijl nr 4 juist weer "over the top" is. Een foto krijgt dan een "pop art"-sfeertje - Roy Lichtenstein - waarin de beeldtechniek alle aandacht trekt en het onderwerp nauwelijks meer van belang is. Dat kun je zien als kunstvorm, maar ik vermoed niet dat juist jij daar op uit bent... :wink2:

De winterberging van Sharkey heeft dat sfeertje helemaal niet, maar heeft wel dat bijna totale gebrek aan contrast.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

skyfox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door skyfox » ma mei 13 2013 7:49 am

Ik vind de serie best fijn gelukt. Maar ik heb dan ook niet zoveel tegen "over the top" HDR effecten.

Wat ik als tip wil meegeven is dat je goed op het wolkendek moet letten. Met donkere regenwolken wil HDR bewerking ze wel eens bijna zwart maken. Dit terwijl ze voor ons menselijk oog grijs of blauw zijn. Wanneer je dit ziet gebeuren, zwarte wolken, is het beter de bewerking wat terug te schroeven.

Veel plezier met oefenen!

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Cor Gortzak » ma mei 13 2013 8:26 am

Het is vaak zo dat als je één foto bekijkt het er wel aardig uitziet maar als je een hele serie foto's bewerkt en vlak achter elkaar bekijkt je toch wel goed ziet dat de foto's bewerkt zijn. Ik vind deze serie dan ook veel verschil hebben onderling en dat is absoluut niet prettig om naar te kijken.

Minder is vaak beter.

Cor G
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Winston

Bericht door Winston » ma mei 13 2013 8:42 pm

Foto 4 :mryellow:

die vind ik het meest aanspreken het lijkt wel olieverf

HDR is toch mooist als je het natuur fotografeert of heb ik het miss

maar ja wie ben ik, ik begon ook maar pas :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”