D50 met SB400 vraagje

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Sterke-Jerke

D50 met SB400 vraagje

Bericht door Sterke-Jerke » zo sep 16 2007 7:26 pm

Ik heb sinds kort een SB400 voor mijn D50.
Wanneer ik in huis even snel wat foto's wil maken (met de kop gekanteld) worden deze foto's vaak te donker. (Meestal 1,5 stap)

Hoe kan ik dat het simpleste (en snelste) oplossen?
- Flitser meer power geven? (bijv dmv flash exposure compensation, die gaat tot +1)

- Of in zo'n geval geval de "exposure compensation" aanpassen?

En heeft het histogram in zo'n situatie zin?

Sorry voor de misschien domme vragen.
Laatst gewijzigd door Sterke-Jerke op zo sep 16 2007 10:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo sep 16 2007 8:04 pm

Sterke-Jerke,

Domme vragen bestaan niet alleen is het dom indien je een vraag niet stelt...

Mijn inziens kun je hier niet een pas klaar antwoord opgeven. Het licht (de verspreiding) van de flitser is afhankelijk van een hoop factoren.
Het plafon boven je, de kleur van het plafon, hoeveel licht absobeert het, wat is de afstand die het licht moet afleggen alvorens het je onderwerp bereikt, is er wel of zo goed als geen omgevings licht etc etc.

Vreemd vind ik wel dat je schrijft dat het meestal 1,5 stap is. Kun je niet een klein wit kartonnetje op je fliser monteren waardoor het licht ook "direkter"op je onderwerp komt ? Tragere sluiter snelheid is te proberen. Flits EC op +1, kwestie van uitproberen. Lukt het, is het toch goed. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, one way to find out.

Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo sep 16 2007 10:13 pm

Gewoon stellen die vragen en we proberen te helpen.

Waar stond je camera op? Auto, P, A, M etc. Geen onderbelichting ingesteld?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » zo sep 16 2007 10:18 pm

Ten eerste zou je ons wat meer info kunnen geven, bijv. wat de sluitertijd en diafragma en ISO was.

Ten tweede zou je flitser als deze gekanteld is zelf de compensatie moeten doen als hij op auto staat, want de flitser "weet" wanneer de kop naar boven staat of naar opzij en "weet" dan dat hij moet bouncen en dus harder moet flitsen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo sep 16 2007 10:23 pm

Opgezetfan schreef:Ten tweede zou je flitser als deze gekanteld is zelf de compensatie moeten doen als hij op auto staat, want de flitser "weet" wanneer de kop naar boven staat of naar opzij en "weet" dan dat hij moet bouncen en dus harder moet flitsen.
Zeker weten? Lijkt me niet logisch.

Je flitst eerst vooruit, het is te hard belicht, je kantelt 'm daarom en vervolgens verhoogt de flitser zelf de intensiteit zodat je beoogde resultaat - minder hard flitslicht - om zeep wordt geholpen ...

Sterke-Jerke

Bericht door Sterke-Jerke » zo sep 16 2007 10:34 pm

Skippy schreef:Gewoon stellen die vragen en we proberen te helpen.

Waar stond je camera op? Auto, P, A, M etc. Geen onderbelichting ingesteld?
Het gaat met name om "snelle momenten" die ik thuis wil vangen (dochter van 5...) Ik zet hem dan meestal in de P stand. Heb ik tijd, dan kom ik er wel uit met sluitertijden en diafragma.
Opgezetfan schreef: Ten tweede zou je flitser als deze gekanteld is zelf de compensatie moeten doen als hij op auto staat, want de flitser "weet" wanneer de kop naar boven staat of naar opzij en "weet" dan dat hij moet bouncen en dus harder moet flitsen.
Ik hoopte dat dat idd het geval zou zijn, maar volgens mij klopt dat niet. Ik zou dat dan toch ook in de exif info van de foto moeten zien?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo sep 16 2007 10:43 pm

Ik vrees dat we om meer te kunnen zeggen de exif-info nodig hebben.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”