statief gezocht voor extreme weersomstandigheden

Discussies over statieven
Plaats reactie
LoneStarFranky

statief gezocht voor extreme weersomstandigheden

Bericht door LoneStarFranky » ma mei 13 2013 8:32 pm

Hallo,

tijdens de vele onweersbuien, veelal gepaard met hagel en harde wind, wordt er gevraagd om foto's.
Vanwege de lange sluitertijden die ik hierbij gebruik om de flits vast te leggen, zoek ik een stevig statief.

Mijn gedachten gaan uit naar een Manfrotto maar ik zou niet weten welk model..Zoals ik zei, hij moet stevig zijn.
Ik zal hem veelal gebruiken op zandwegen en op oneffen terrein.Of zelfs op het dak van mijn auto.

Cameras te gebruiken op statief zijn een D4 met een 24-70mm 2.8 en een D 7100 met een 70-200mm 2.8
Dus, en ik weet er gaan meer vragen hierover op het forum, welk statief raad je me aan en welke balhoofd ( ik zal tzt ook video maken met de cameras )

Vriendelijk bedankt.
Afbeelding

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: statief gezocht voor extreme weersomstandigheden

Bericht door gijs sandberg » ma mei 13 2013 8:42 pm

Beste Frank,
Ik ben ook een Manfrotto liefhebber.
Maar van Gitzo adepten hoor ik (tot vervelens toe) dat die zo degelijk zijn, en gemakkelijk schoon te maken na een excursie in slecht weer...
Wind lijkt me een complicerende factor, als het stevig waait kan ieder statief te licht blijken.
Vooral als je de kamera en lens van enige bescherming voorziet, zijn het prima windvangers.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma mei 13 2013 8:52 pm

Sommige statieven hebben onderaan de middenzuil een haak. Je kunt hier je fototas aan hangen maar natuurlijk ook een kilo of 10 (afhankelijk van de draagkracht van het statief). Massa (gewicht) geeft stabiliteit.
In de betere duikwinkels kan je lood per 5 kg kopen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

LoneStarFranky

Bericht door LoneStarFranky » ma mei 13 2013 9:17 pm

Hoi Arjan, dat is natuurlijk een heel makkelijk en slim idee...nu het statief nog ; )

Kees D3s
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees D3s » ma mei 13 2013 11:07 pm

Gitzo GT3542LOS Ocean Systematic + Really Right Stuff BH-55 en wat L-Plates / Lens Plates zouden het moeten doen. Je bent dan wel €2000 + lichter.

Afbeelding

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma mei 13 2013 11:28 pm

ArjanL schreef:Sommige statieven hebben onderaan de middenzuil een haak. Je kunt hier je fototas aan hangen maar natuurlijk ook een kilo of 10 (afhankelijk van de draagkracht van het statief). Massa (gewicht) geeft stabiliteit.
In de betere duikwinkels kan je lood per 5 kg kopen.
Die haak valt vanaf windkracht 3 à 4 heel erg tegen in het gebruik. Als ik mijn camera met 70-200 VRII op het statief zet, is de tas nog steeds ongeveer 7 kilo. Als ik die aan de haak hang, dan gaat de wind ermee spelen en dan heeft het statief echt geen toegevoegde waarde meer.

Het statief is een Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 293FC2 kop. Het is geen duur statief, maar het heeft een knap handigheidje. Er wordt namelijk een soort canvas hangmatje bij geleverd dat je met drie banden met klittenband op halve hoogte aan de drie poten vastmaakt. In die mat leg je een kilo of 10 stenen uit de omgeving. De poten worden daardoor naar het midden getrokken en kunnen niet of nauwelijks meer bewegen. Het resultaat is echt ongelofelijk.

N.B.: dat hangmatje kan je natuurlijk ook zelf maken en op ieder redelijk stevig statief bevestigen 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma mei 13 2013 11:38 pm

LoneStarFranky schreef:(...)
Of zelfs op het dak van mijn auto.
(...)
Dat heeft bij een béétje forse wind ook nauwelijks meer zin, tenzij je houten banden hebt en je vering kunt blokkeren! :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma mei 13 2013 11:48 pm

Gewoon met een spiraalharing het statief aan de grond verankeren.

Dus deze in de grond draaien en dan met een touw het statief vastbinden. Laat die storm dan maar komen. :mryellow:

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Hero
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Hero » di mei 14 2013 3:12 am

zat ik inderdaad ook aan te denken a90, geitenpen de grond in en statief met spanbandje eraan vastbinden. Knappe storm die m dan nog weet om te kieperen.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mei 14 2013 8:28 am

Denk ook dat een statief van 5 kilo net zo makkelijk omvalt dan een statief van 8 kilo.
Geen wiebelende tas aan de haak, maar de tas mede op de grond laten rusten.
Een fietssnelbinder aan de haak en die naar beneden trappen met je voet, of vast zetten aan de hierboven genoemde tentharing.

Die Gitzo's zijn soms beter waterdicht en zijn gemakkelijker schoon te maken.

http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di mei 14 2013 9:04 am

Beste optie is inderdaad een statief zoeken met een hoog draaggewicht, en deze dan dmv de haak en een spanband (of beter een staalkabel ivm luchtweerstand) aan de grond verankeren. Hoe strakker je de kabel spant hoe stabieler het statief, maar daarvoor moet je wel een statief hebben dat die de kracht aan kan.

Een voorbeeld:
Afbeelding

In dit voorbeeld hebben ze de poten met elkaar verbonden dmv een ketting om te voorkomen dat ze door de kracht uit elkaar gaan.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di mei 14 2013 9:14 am

Kijk ook eens naar de houten statieven van Berlebach, die doen het onder alle weersomstandigheden goed, zijn eenvoudig te schoon te maken en met ingebouwde spikes en "voetsteuntjes" stevig in zand te installeren.
Wel niet de lichtste en meest compacte statieven, maar als je met de auto op pad gaat is dat geen probleem (Ik heb zelf de Report 3032 en een gemodificeerde versie van de UNI 22).
http://www.berlebach.de/

Afbeelding

Wat statiefkop betreft zijn de eisen voor foto's (still) anders dan voor video, maar hier vind je een test van balhoofden in verschillende prijsklassen (en geschikt voor foto, minder voor video).
http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... lheads.php
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”