Macro stand

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Winston

Macro stand

Bericht door Winston » ma mei 13 2013 8:32 pm

Hoi allemaal,

ik heb een vraag over de macro stand, moet ik hem gebruiken als ik macro's ga schieten want ik zie geen verschil van wel en niet gebruiken :?:

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Macro stand

Bericht door gijs sandberg » ma mei 13 2013 8:39 pm

Beste Winston,
Welk standje bedoel je ?
Groeten, GIjs (die geen T lenzen bezit)
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Winston

Bericht door Winston » ma mei 13 2013 8:47 pm

die stand met het groen bloemetje op het standen draaiknop, voor de d7000 moet je in de scene stand zetten en selekteren in het menu

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » ma mei 13 2013 8:51 pm

Kijk een in het verschil in je EXIF gegevens.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: moet ik hem

Bericht door gijs sandberg » ma mei 13 2013 9:33 pm

Winston,
Als je de geprogrammeerde consequenties waardeert, ja.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Winston

Bericht door Winston » ma mei 13 2013 9:51 pm

ik schiet toch meestal op gevoel, de waardes bepaal ik liever zelf :mryellow:

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jester » ma mei 13 2013 11:56 pm

Winston, in dat geval: D7000 pakken, draaiknop in de 'A' stand, Tamron d'rop, diafragma naar lage waarde (= grote opening), relatief dicht op je onderwerp gaan zitten, scherp stellen en klikken. Wedden dat je verschil ziet? Heb je een te klein deel van je onderwerp scherp in beeld, dan óf iets verder bij je onderwerp vandaan (groter scherptedieptegebied), óf je diafragma verder dicht (kleinere opening = hoger getal = meer scherptediepte, dus meer scherp in beeld), óf allebei...

Als je macro's wilt gaan maken, moet je die groene stand zo snel mogelijk vergeten... Die is handig voor als je tijdens een etentje met je schoonouders je camera aan een ober wilt kunnen geven, om erbij te zeggen "je hoeft alleen maar op deze grote knop te drukken...". Om er vervolgens thuis achter te komen dat alles op die foto onscherp is, omdat je camera keurig op het dichtstbijzijnde punt heeft scherpgesteld. De voorste tafelrand dus keurig netjes belicht (waarschijnlijk) en scherp, en je schoonmoeder en de babi-pangang in soft-focus :D ...
In de groene stand geef je je D7000 de opdracht om én het scherpstellen, én je diafragma, én je sluitertijd voor je te bepalen en dat doet 'ie dus ook... Ik denk niet dat je hem daarvoor gekocht hebt...

Groeten en succes, Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Winston

Bericht door Winston » di mei 14 2013 12:29 am

@Jester
klopt helemaal de A-stand is ook mijn standard en in donkere ruimtes S-stand :mryellow: :mryellow:

ik dacht eerst dat de macro stand(groen bloemetje) nog scherper maakt, maar het blijkt dat het een auto stand is

toch wat geleerd :D

Jester
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jester » di mei 14 2013 12:39 am

Nope... De groene stand is de vol-automaat. Zelfs het scherpstelpunt kun je daarmee niet zelf regelen, want die neemt dus automatisch het dichtstbijzijnde punt. Toen ik mijn eerste digitale camera kocht (D70s) en ik hem meenam naar een concert heb ik me doodgeërgerd aan die stand... Alle achterhoofden van het publiek voor me scherp en de rest niet... 8) . Dan leer je het snel af om technisch hoogwaardig spul in gebruik te nemen zonder de gebruiksaanwijzing te lezen :D :D

Rob
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di mei 14 2013 12:54 am

Jester schreef:Als je macro's wilt gaan maken, moet je die groene stand zo snel mogelijk vergeten... Die is handig voor als je tijdens een etentje met je schoonouders je camera aan een ober wilt kunnen geven, om erbij te zeggen "je hoeft alleen maar op deze grote knop te drukken...". Om er vervolgens thuis achter te komen dat alles op die foto onscherp is, omdat je camera keurig op het dichtstbijzijnde punt heeft scherpgesteld. De voorste tafelrand dus keurig netjes belicht (waarschijnlijk) en scherp, en je schoonmoeder en de babi-pangang in soft-focus :D ...
In de groene stand geef je je D7000 de opdracht om én het scherpstellen, én je diafragma, én je sluitertijd voor je te bepalen en dat doet 'ie dus ook... Ik denk niet dat je hem daarvoor gekocht hebt...

Groeten en succes, Rob
:P :P :P :P :P Wat een geweldige manier om uit te leggen dat je die groene knop niet moet gebruiken............haha :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Jester
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jester » di mei 14 2013 1:02 am

Je mag 'm gebruiken.... :D

Rob