Ook mijn 1e portret met flits - update
- DannySan
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Ook mijn 1e portret met flits - update
Hoi Léon,
die te rode kleur; is dat dan iets wat bij de bron al niet goed zit? (witbalans?)
Of die in de nabewerking in LR opduikt?
Kan ik een laptop-scherm eigenlijk ook calibreren? (vraagt zich af...)
die te rode kleur; is dat dan iets wat bij de bron al niet goed zit? (witbalans?)
Kan ik een laptop-scherm eigenlijk ook calibreren? (vraagt zich af...)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- Léon Obers
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
Waarschijnlijk alle twee, maar als je het al niet goed kunt beoordelen op een monitor, valt het ook moeilijk "op het zicht" te corrigeren.DannySan schreef: die te rode kleur; is dat dan iets wat bij de bron al niet goed zit? (witbalans?)
Dat ligt aan de specs van het scherm.DannySan schreef: Kan ik een laptop-scherm eigenlijk ook calibreren? (vraagt zich af...)
Veel laptopschermen gaan al niet ver genoeg in bit-diepte voor elk RGB-kanaal en passen een soort "dithering" toe. Een weergave in kleur als verdeling in een soort raster. Kalibreren gaat dan eigenlijk niet. Is het wel minimaal 3x8 bits, moet het wel lukken, maar dan nog kan het scherm voor nogal wat kijk-problemen zorgen.
Zie ook de kijkhoek en de verandering niet alleen van helderheid, maar ook in kleur, als je maar net ietsje anders op het scherm kijkt (verschil tussen bovenkant en onderkant), maken dit soort schermen al gauw ongeschikt voor beeldbewerking.
Doe eens een visuele kijktest met de volgende online monitor test-plaatjes: http://www.lagom.nl/lcd-test/nl_index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Klik dan op het icoontje bijna helemaal rechts bovenaan "Kijkhoek". (Lees de uitleg onderaan de pagina). Webbrowser op maximale grootte.
Verder biedt het ook andere uitgebreide hulpmiddeltjes om je scherm visueel te testen.
Ikzelf heb ook een test pagina: http://www.fotograaf.cc/ScreenCheck.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens dat beoordelen van webplaatjes is ook nog eens iets wat aan kleur gebonden is. Gebruik Firefox als browser.
Instellingen met betrekking tot Firefox: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 69#p604269" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- DannySan
- Clublid

Ik heb ook even gezocht, en hier een oude (in ieder geval niet meer in gebruik zijnde) Xrite Eye-one-display 2 gevonden, en de software kan gewoon vanaf het net.
Ik ga deze even meenemen naar huis, en dat samen met de tips van Léon (waarvoor dank!) eens proberen te verwezenlijken.
De laptop kostte destijds een ruime 1500 euries, en ik gá er eigenlijk van uit dat het een prima scherm is (de specs zijn hardware-matig gezien in ieder - nog steeds - puik).
Maar - vast stom - hoe 'goed' het scherm is, dat weet ik dan niet...
Ik ga deze even meenemen naar huis, en dat samen met de tips van Léon (waarvoor dank!) eens proberen te verwezenlijken.
De laptop kostte destijds een ruime 1500 euries, en ik gá er eigenlijk van uit dat het een prima scherm is (de specs zijn hardware-matig gezien in ieder - nog steeds - puik).
Maar - vast stom - hoe 'goed' het scherm is, dat weet ik dan niet...
- Riemke
- Clublid

- Contacteer:
Ik werk ook met een laptop Danny en heb een eenvoudig Spyder 3 setje om te kalibreren. Tot dusver gaat dat prima.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Sharkey
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het lastige van een laptop scherm calibreren is het feit dat de helderheid (en dus ook kleur) afhankelijk is van je schermhoek......
Als je je laptopscherm calibreert moet je dus ook eigenlijk aanleren om je scherm altijd in een zelfde hoek te gebruiken. Anders ga je alsnog de bietenbrug op. Een calibratie "ding" ligt altijd loodrecht op je scherm, alleen zal jij vaak niet loodrecht op je scherm kijken...... beweeg je hoofd maar eens als je naar je scherm kijkt met hierop een kleurrijke foto of een kleuren test-plaatje, of hou je hoofd stil en beweeg je scherm.....
Een extern IPS scherm is eigenlijk echt wel het overwegen waard als je echt serieus en consistent wil gaan bewerken.
Maar ja, financiële situatie is ook een groot goed......
Enne leuke portretten heb je gemaakt met je schuimpje!!
Als je je laptopscherm calibreert moet je dus ook eigenlijk aanleren om je scherm altijd in een zelfde hoek te gebruiken. Anders ga je alsnog de bietenbrug op. Een calibratie "ding" ligt altijd loodrecht op je scherm, alleen zal jij vaak niet loodrecht op je scherm kijken...... beweeg je hoofd maar eens als je naar je scherm kijkt met hierop een kleurrijke foto of een kleuren test-plaatje, of hou je hoofd stil en beweeg je scherm.....
Een extern IPS scherm is eigenlijk echt wel het overwegen waard als je echt serieus en consistent wil gaan bewerken.
Maar ja, financiële situatie is ook een groot goed......
Enne leuke portretten heb je gemaakt met je schuimpje!!
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- iefie
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Lr4 heeft inderdaad de neiging om rood over te komen.
hoi ief
hoi ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- DannySan
- Clublid

Okay.... dat is de 1e keer dat ik daar iets over hoor?
En nu weet ik het ff niet meer welke richting ik 'moet gaan'... ik heb het beeldscherm hier gepoogd te kalibreren; het kalibreren ging goed, het resulaat: dramatisch..
Dus dat is er maar weer af, eens even verder zoeken met de info zoals die door jullie gegeven is.
En nu weet ik het ff niet meer welke richting ik 'moet gaan'... ik heb het beeldscherm hier gepoogd te kalibreren; het kalibreren ging goed, het resulaat: dramatisch..
Dus dat is er maar weer af, eens even verder zoeken met de info zoals die door jullie gegeven is.
- Cookie1397
- Clublid

Het klopt dat LR te rood is in de nabewerking. Komt omdat het camera profiel natuurlijk niet die van nikon is. Lees dit draadje eens http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... troom+matt" onclick="window.open(this.href);return false; en vooral dat deel van Kroontje over de plug-ins van Matt Kloskowski
- DannySan
- Clublid

@Ed Schouten: Bedankt!
Dit topic had ik dus helemaal (nog) niet gezien, ga me daar even in verdiepen en laat jullie horen (of wellicht beter: zien! :mrgreen: )
Dit topic had ik dus helemaal (nog) niet gezien, ga me daar even in verdiepen en laat jullie horen (of wellicht beter: zien! :mrgreen: )