dilemma

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
funnyname

dilemma

Bericht door funnyname » ma mei 13 2013 9:14 pm

Hallo Allemaal,

Ik ben net nieuw hier en steek gelijk van wal met een dilemma.

Ik heb tot voor kort met een D5100 geschoten en was daar op zich tevreden mee. Als beginneling is het een prima camera om mee te leren.
Later liep ik echter al snel tegen beperkingen aan. Ik ging indoor Volleybal schieten bij mijn club. Nou dat was niet zo een succes, door de slechte zaal verlichting en snelle actie kreeg ik het niet voor elkaar om bij hoge ISO's een mooie scherpe foto te reproduceren.
Dan moet er sneller glas komen was mijn gedachte, zodoende heb ik een 50mm 1.8 AF-S aangeschaft. Mooie lens, maar helaas ook hiermee bleven de foto's korrelig en niet echt scherp.

Daarna heb ik de D5100 voor een mooie prijs kunnen verkopen en ben ik op zoek gegaan naar een "betere" camera. De 50mm heb ik nog liggen.
Eerst dacht ik aan de D7100, die wat betreft specs natuurlijk erg goed uit de bus komt. (behoorlijk snel, goede AF, goed scherm, enz.) Vervolgens kwam ik er na lang onderzoek achter dat deze DX camera waarschijnlijk niet heel veel beter in slecht ligt situatie zou zijn .. (voorbeeld foto's en DxoMark)
Dus toen kwam ik bij de D600 uit, die wat dynamisch bereik, snelheid en licht gevoeligheid erg goed uit de bus komt. De D800 viel als snel af, wat mij betreft te duur, relatief traag en hopeloos lomp wat betreft bestandsgrootte ..
Dus er moest een D600 komen, maar nieuw is die nog behoorlijk aan de prijs. (ondanks de relatief hoge prijs daling na de introductie)

Nu het dilemma, is het aan te raden een D600 tweedehands te kopen, na alle stof/olie/vlek problemen? Is het wel aan te raden een nieuwe te kopen, aangezien Nikon nog steeds niet echt een oplossing of terugroep actie in het leven heeft geroepen? Net als veel anderen zie ik een andere camera niet echt als een goede oplossing en ik heb nog die 50mm liggen dus om nu gelijk uit te wijken naar een ander merk, (waar ik eigenlijk al helemaal niet veel voor voel) ligt niet voor de hand.

Ik heb een D600 op het oog met 15k clicks bij een tweedehands winkel. Ze beweren dat er geen sensor vlekken zijn .. Maar wat is wijsheid?
Wie heeft er goed advies, want ik twijfel dus nogal.

Alvast bedankt voor jullie mening.

staal571
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: dilemma

Bericht door staal571 » ma mei 13 2013 9:40 pm

Ik denk dat niemand je daar in kan adviseren, dit is iets dat alleen jij met je eigen onderbuik gevoel"" kan bepalen, ik kan je alleen zeggen dat een D600 volgens sommigen dan wel geen ""Pro"" camera is maar ik er erg blij mee ben en vrienden van mij met een Canon 5D Mark **** erg onder de indruk zijn van de resultaten en de camera.

Dus of je er wat aan hebt kun alleen jij bepalen.

gr Peter
Laatst gewijzigd door staal571 op di mei 14 2013 8:53 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

funnyname

Bericht door funnyname » ma mei 13 2013 10:36 pm

Het probleem is niet dat ik geen vertrouwen heb in de kwaliteiten van de D600, maar meer twijfel aan de kwaliteitscontrole van Nikon.
Na bijzonder veel info opgedaan te hebben over de D600, weet ik juist zeker dat ik die wil hebben, alleen dan wel zonder stof/olie problemen ..

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma mei 13 2013 10:51 pm

Verwacht geen wonderen van de D600, het verschil is slechts 1 stop.
Ook zal je een ander objectief willen, want met de D600 is je 50mm weer echt 50mm.

Welke software gebruik je? Gebruik je al Lightroom, kijk eerst daar eens naar voordat je geld gaat uitgeven.

Als je met een D5100 binnen geen scherpe platen schiet, dan is het maar de vraag of je dat met een D600 opeens wel gaat doen.

Gert-Jan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Gert-Jan » di mei 14 2013 11:36 am

Na alle stofproblemen met de D600 zou ik als ik er al een kocht ZEKER geen 2e hands kopen.zelf wilde ik er ook een kopen,maar heb daar van af gezien.een camera met stof en olievlekken problemen die wil je niet hebben lijkt mij zo.of de laatste generatie D600 ook nog deze problemen kent weet ik niet.dat zou je uit moeten zoeken.voor als nog zou ik zeer voorzichtig zijn met de aankoop van een D600.

Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

nikonlover
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikonlover » di mei 14 2013 11:53 am

Waarom kijk je niet voor een D 700 ?
facebook olga van vredendaal
D 700 24/70/2,8 -50 mm 1,4 D -70/210 4,0 -180 mm 2,8 105 mm 2,8 SB 600 D 200 18/200 mm nikon J 1 coolpix P 510

funnyname

Bericht door funnyname » di mei 14 2013 7:19 pm

yzf1kr schreef:Verwacht geen wonderen van de D600, het verschil is slechts 1 stop.
Ook zal je een ander objectief willen, want met de D600 is je 50mm weer echt 50mm.

Welke software gebruik je? Gebruik je al Lightroom, kijk eerst daar eens naar voordat je geld gaat uitgeven.

Als je met een D5100 binnen geen scherpe platen schiet, dan is het maar de vraag of je dat met een D600 opeens wel gaat doen.
Ik verwacht geen wonderen, maar een stop verschil + veel meer dynamisch bereik zou toch wel een groot verschil op moeten kunnen leveren lijkt me.
Met die 50mm komt het wel goed, ik kan eventueel wat dichterbij komen, dat is geen probleem.

Ik gebruik LR, ik zal later nog een voorbeeld posten.
Volleybal is best een lastige sport om te schieten, alles goed scherp krijgen is een uitdaging.

funnyname

Bericht door funnyname » di mei 14 2013 7:20 pm

Gert-Jan schreef:Na alle stofproblemen met de D600 zou ik als ik er al een kocht ZEKER geen 2e hands kopen.zelf wilde ik er ook een kopen,maar heb daar van af gezien.een camera met stof en olievlekken problemen die wil je niet hebben lijkt mij zo.of de laatste generatie D600 ook nog deze problemen kent weet ik niet.dat zou je uit moeten zoeken.voor als nog zou ik zeer voorzichtig zijn met de aankoop van een D600.

Groetjes
Gert-Jan
ik denk dat je gelijk hebt, ik ga zeer waarschijnlijk toch niet tweedehands kopen, het risico is gewoon te groot ..

funnyname

Bericht door funnyname » di mei 14 2013 7:22 pm

nikonlover schreef:Waarom kijk je niet voor een D 700 ?
Hier heb ik ook naar gekeken, de D700 is echt een prof. camera zoals de body en features zijn opgebouwd. Alleen natuurlijk wel met betrekking tot de sensor verouderd helaas ..
Ik vrees dat zowel de ISO performance als het dynamisch bereik t.o.v. de D600 toch te kort gaan schieten.

funnyname

Bericht door funnyname » di mei 14 2013 7:27 pm

Nog even een voorbeeld van een zwaar 'opgehaalde' en verscherpte JPG:

Afbeelding

Uiteindelijk ziet dit er best redelijk uit, maar er is veel detail info. verloren gegaan in de broodnodige nabewerking. Volgens mij moet dit beter kunnen ..

lock
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » di mei 14 2013 8:21 pm

Kan je wat exif data van deze foto laten zien.

Lock

funnyname

Bericht door funnyname » di mei 14 2013 8:34 pm

lock schreef:Kan je wat exif data van deze foto laten zien.

Lock
Volgens mij de meest voor de hand liggende data, post even als ik nog iets vergeten ben, de lijst is nogal lang :-)

"/Exif/Photo/ExposureTime", "1/500"
"/Exif/Photo/FNumber", "11/5"
"/Exif/Photo/ExposureProgram", "1"
"/Exif/Photo/ISOSpeedRatings", "1250"
"/Exif/Photo/SensitivityType", "2"
"/Exif/Photo/ExposureBias", "1/3"
"/Exif/Photo/MaxAperture", "8/5"
"/Exif/Photo/MeteringMode", "5"
"/Exif/Photo/LightSource", "0"
"/Exif/Photo/Flash", "0"
"/Exif/Photo/FocalLength", "50/1"

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » di mei 14 2013 8:56 pm

ik heb nu 3000 foto's gemaakt met mijn D600
Laatst gewijzigd door staal571 op ma mei 27 2013 8:55 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » di mei 14 2013 8:57 pm

ik heb nu 3000 foto's gemaakt met mijn D600 en geregeld van objectief gewisseld, en geen stof en of olie en gezien of wat ons nog ""allemaal meer voor enge dingen aangepraat"" wordt door de tegenstanders van de D600 :wink: :wink: , maar ja het is ook geen ""Pro camera" :( :( .

Gr Peter

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » di mei 14 2013 9:27 pm

funnyname schreef:
Hier heb ik ook naar gekeken, de D700 is echt een prof. camera zoals de body en features zijn opgebouwd. Alleen natuurlijk wel met betrekking tot de sensor verouderd helaas ..
Ik vrees dat zowel de ISO performance als het dynamisch bereik t.o.v. de D600 toch te kort gaan schieten.
Ik denk dat je eens niet zoveel in de testjes van de 1001 websites moet kijken maar eens een D700 moet vastpakken en dan een D600, er een aantal foto's mee maken en kijken wat je ervaring dan zegt. Mensen die roepen dat een D700 sensor verouderd is slaan imo de plank een beetje mis door gebrek aan kennis van zaken.

Een D700 is een werkpaard gebouwd juist voor dit soort slechte lichtomstandigheden welke nog steeds goed zijn mannetje staat. Als een D700 aan jouw eisen van hoge ISO en het o zo belangrijke "Dynamisch Bereik" tekort gaat schieten dan zou ik toch voor een D4 gaan...

Oohh, en vergeet niet, dat je op een dergelijke camera ook een beetje degelijk glaswerk nodig hebt om goed te kunnen werken in dergelijke omstandigheden. Zoals een 70-200 F2.8 bijvoorbeeld, want als je alleen een 50mm F1.8 hebt zal je veel moeten lopen met de benenzoom.
En ik neem aan dat je niet in Jpeg schiet zoals hierboven, maar in RAW, want anders word je helemaal beperkt in het omhoogtrekken van je gemaakte beelden...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”