Over het algemeen is er binnen meer stof dan buiten. Dus je kunt gerust buiten wisselen.
Niet op een winderig strand of naast het slopen van een gebouw of andere omstandigheden.
Echter mijn vorige camera heb ik vervangen omdat er een niet verwijderbaar ?stofje? op de sensor zat.
Nieuwe camera met een 18-200 gekocht, zodat ik niet meer hoefde te verwisselen, heb ik dan ook lange tijd niet gedaan, echter toch stof. Mijn planning is nu de camera ongeveer een maal per jaar te laten schoonmaken.
(Nikon service center)
ben
Objectieven buiten verwisselen ja of nee
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Objectieven buiten verwisselen ja of nee
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dit is ook mijn werkwijze aangevuld met rug naar de wind, camera niet te ver van je lichaam en als de lens nog op de camera zit even rondom de vatting camera/lens schoonblazen, ter voorkoming dat stofdeeltjes bij of op de vatting, zich naar binnen werken bij verwijderen lens. Ook een (mond-)briesje over de vatting, met achterlensdop erop, van het te plaatsen objectief.ROLANDPHOTO schreef:Ik zet altijd de "nieuwe"lens klaar met een losgedraaide dop,verwijder de lens met de opening van de body naar onder, zet de "oude lens" neer, leg de losse dop er weer losjes op. En schroef de lens op de body.
Als laatste draai ik de dop van de verwijderde lens weer vast.
Dit alles zo snel mogelijk,als het kan even snel ergens binnen(bv een winkel),maar anders gewoon buiten,mits het niet regent en niet stormt.
Bij/in stoffige ruimtes of op/in het strand/duinen wordt er door mij niet gewisseld. Vooraf nagaan welke lens het beste past en deze vooraf plaatsen. Genoeg ruimte om in- en uit te zoomen met de benen zoals hier door mede leden al vaak omschreven.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Huub.
- Arthur Wolff
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Sinds kort een Carry Speed FS-PRO Sling Strap
Hier heb ik de camera met 70-200 zoals onderstaande foto aan hangen, werkt prima en gewoon 2 handen vrij.
Dop los op te verwisselen lens, camera los en laten hangen, dop op telelens (blijft ook hangen aan de Carry Speed) en andere lens op camera, klaar.
Probeer de boel wel een beetje te beschutten tegen wind en regen.

Hier heb ik de camera met 70-200 zoals onderstaande foto aan hangen, werkt prima en gewoon 2 handen vrij.
Dop los op te verwisselen lens, camera los en laten hangen, dop op telelens (blijft ook hangen aan de Carry Speed) en andere lens op camera, klaar.
Probeer de boel wel een beetje te beschutten tegen wind en regen.
Gr.
Arthur
Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Arthur
Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px