Onwijs veel ruis en geen scherpte, heel erg teleurgesteld..

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
LotteKarsten

Onwijs veel ruis en geen scherpte, heel erg teleurgesteld..

Bericht door LotteKarsten » wo mei 15 2013 8:13 am

Hallo,

Sinds gisteren hoorde ik de trotse eigenaar van een nikon D3200 (+ standaard 18 - 55 mm lens ) te zijn, maar in tegen deel dus. Zo blij dat ik was toen ik hem uit de doos haalde, hoe depressief ik nu ben dat ik niet voor gewoon een canon ben gegaan (dat ik gewend was).

Zelfs op een statief, diafragma helemaal open en iso 100 wordt het object waar ik op scherpstel niet scherp en er zit een hele ruiswaas overheen. Ook buiten met bewolking heb ik de camera kunnen uitproberen en ook hier onwijs veel ruis en bij inzoomen op de gemaakte foto lijkt het niet eens scherp te zijn. Op de pc lijkt het wel iets beter, maar nogsteeds veel ruis zichtbaar en vrijwel niks is ècht scherp.

Wie kan mij helpen? Ik hoop dat ik mij straks een oen kan noemen met een nikon, en dat jullie mij kunnen vertellen waar het aan zou kunnen liggen..

Fotos plaats ik vanavond!

Alvast ontzettend bedankt , ik hoop dat jullie mij kunnen blijmaken met goednieuws en dat dit niet nikon of D3200 eigen is !!

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Onwijs veel ruis en geen scherpte, heel erg teleurgestel

Bericht door Marten » wo mei 15 2013 8:22 am

LotteKarsten schreef:..Zelfs op een statief, diafragma helemaal open en iso 100 wordt het object waar ik op scherpstel niet scherp en er zit een hele ruiswaas overheen. .
Zelfs....diafragma helemaal open... en nog niet scherp?
Een volledig open diafragma geeft nooit de hoogste scherpte.
Plaats inderdaad maar een paar foto's met vooral daarbij de exifdata.
Laatst gewijzigd door Marten op wo mei 15 2013 8:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.

LotteKarsten

Bericht door LotteKarsten » wo mei 15 2013 8:26 am

Hoe dan ook, wat ik ook deed met het diafragma, het werd allemaal niet veel beter..
Ook de verzadiging is optimaal en zoals je dat bij de canon kon veranderen naast het contrast en kleursterkte, kan ik het op de nikon nergens vinden.. of kijk ik hier over heen?

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo mei 15 2013 8:34 am

Ik zou zeggen plaats eens een voorbeeld en zet daarbij de gegevens hoe de foto genomen is. Pas dan is er wat over te zeggen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo mei 15 2013 8:53 am

Hoi Lotte,

Dat is natuurlijk niet goed. Maar mag hopen dat je zelf wel weet dat het of aan een verkeerde instelling ligt of de camera/ objectief een defect heeft... maar gok het eerste.

wel grappig dat je meteen het probleem bij de camera neer legt.......

Dus ik zou zoals al voorgesteld is even een foto maken met genoeg licht en dan de foto hier plaatsen. niet bewerken!
Laatst gewijzigd door plincky op wo mei 15 2013 8:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.

LotteKarsten

Bericht door LotteKarsten » wo mei 15 2013 8:56 am

Ik ben nu op school, maar heb gisteren wat foto's (onbewerkt) naar mijn vriend gestuurd. Als het goed is krijg ik die deze ochtend nog terug gestuurd.

Na het eten gaan wij er nog even samen op uit zodat hij er ook even naar kan kijken (heeft zelf een 550D canon.)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 15 2013 8:56 am

LotteKarsten schreef: Ook de verzadiging is optimaal en zoals je dat bij de canon kon veranderen naast het contrast en kleursterkte, kan ik het op de nikon nergens vinden.. of kijk ik hier over heen?
Het zal bij een Nikon niet op dezelfde plek zitten als bij een Canon. Neem de handleiding eens erbij.
Om makkelijk op te zoeken kun je het beste bij Nikon Service een PDF-handleding downloaden:
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... _Nl_02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

LotteKarsten

Bericht door LotteKarsten » wo mei 15 2013 8:59 am

plincky schreef:Hoi Lotte,

wel grappig dat je meteen het probleem bij de camera neer legt.......

!
Dat doe ik niet, vraag alleen of dit vaker voorkomt en ik hoop dat ik gewoon zelf fout instel. Dit was nogal een aankoop voor mij
dus hoop gewoon ontzettend dat ik geen 'miskoop' heb gedaan en dat ik de dingen er mee kan doen die ik er mee wil doen.
(macro, sport, HDR, en noem maar op)

Ik ben een geheel ander merk camera gewend, en ik hoop gewoon dat het de omschakeling is waar ik de fout mee in ga.

LotteKarsten

Bericht door LotteKarsten » wo mei 15 2013 9:00 am

Léon Obers schreef:
LotteKarsten schreef: Ook de verzadiging is optimaal en zoals je dat bij de canon kon veranderen naast het contrast en kleursterkte, kan ik het op de nikon nergens vinden.. of kijk ik hier over heen?
Het zal bij een Nikon niet op dezelfde plek zitten als bij een Canon. Neem de handleiding eens erbij.
Om makkelijk op te zoeken kun je het beste bij Nikon Service een PDF-handleding downloaden:
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... _Nl_02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Oke, dus je kunt het dus wel zelf veranderen?
Bedankt, zal nog eens goed in het boekje kijken vanmiddag!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 15 2013 9:03 am

LotteKarsten schreef: Ik ben een geheel ander merk camera gewend, en ik hoop gewoon dat het de omschakeling is waar ik de fout mee in ga.
Tja, zoals met alle nieuwe spullen, moet je daar eerst je weg in zien te vinden en het je "eigen" maken.
De menu's en instellingen van een Samsung telefoon werkt ook wat anders als die van een Nokia, als je een Nokia gewend was.
Met camera's is dat niet anders.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo mei 15 2013 9:19 am

LotteKarsten schreef:...Ook de verzadiging is optimaal en zoals je dat bij de canon kon veranderen naast het contrast en kleursterkte, kan ik het op de nikon nergens vinden.. of kijk ik hier over heen?
Dat staat op pag 76 van je handleiding: Picture controls: standaard, neutraal levendig etc, die je naar eigen idee ook nog kunt veranderen.
Met Ctrl F kan je in het pdf bestand zoeken.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo mei 15 2013 9:22 am

LotteKarsten schreef:Dat doe ik niet
Nou laat ik het dan zo zeggen, het komt wel zo over.... maar we zijn hier om te helpen dus begrijp me niet verkeerd!

Komt vast goed allemaal. gewoon even uitzoeken hoe en wat. Wellicht is er wel een defect.... Maar denk dat er ergens een instelling niet goed staat.

Sz73

Bericht door Sz73 » wo mei 15 2013 9:26 am

Zoals Marten al schreef is het e.e.a. aan te passen via de Picture Controls,

Picture Controls
Dankzij het unieke Picture Control-systeem van Nikon kunt u
beeldbewerkingsinstellingen inclusief verscherping, contrast, helderheid, verzadiging en
tint delen met compatibele apparaten en software.

Een Picture Control selecteren
De camera beschikt over zes Picture Controls. In de standen P, S, A en M kunt u kiezen uit
een Picture Control overeenkomstig het onderwerp of scènetype (in andere standen
selecteert de camera automatisch een Picture Control).

LotteKarsten

Bericht door LotteKarsten » wo mei 15 2013 9:35 am

plincky schreef:
LotteKarsten schreef:Dat doe ik niet
Nou laat ik het dan zo zeggen, het komt wel zo over.... maar we zijn hier om te helpen dus begrijp me niet verkeerd!

Komt vast goed allemaal. gewoon even uitzoeken hoe en wat. Wellicht is er wel een defect.... Maar denk dat er ergens een instelling niet goed staat.
Sorry als dat zo overkomt, niet mijn bedoeling! Ik ben gewoon een beetje gefrustreerd dat het niet leuk begint :)

Maar echt super dat jullie mij zo willen helpen, ben ik echt onwijs blij mee :D
Marten schreef:
LotteKarsten schreef:...Ook de verzadiging is optimaal en zoals je dat bij de canon kon veranderen naast het contrast en kleursterkte, kan ik het op de nikon nergens vinden.. of kijk ik hier over heen?
Dat staat op pag 76 van je handleiding: Picture controls: standaard, neutraal levendig etc, die je naar eigen idee ook nog kunt veranderen.
Met Ctrl F kan je in het pdf bestand zoeken.
Bedankt! Zal het zo even proberen met een nikond3100 van school!

Heb mijn docent ook al gevraagd en ik krijg straks even een korte instructie met een 3100 en hopelijk ziet zei wat ik fout doe.

LotteKarsten

Bericht door LotteKarsten » wo mei 15 2013 9:36 am

Sz73 schreef:Zoals Marten al schreef is het e.e.a. aan te passen via de Picture Controls,

Picture Controls
Dankzij het unieke Picture Control-systeem van Nikon kunt u
beeldbewerkingsinstellingen inclusief verscherping, contrast, helderheid, verzadiging en
tint delen met compatibele apparaten en software.

Een Picture Control selecteren
De camera beschikt over zes Picture Controls. In de standen P, S, A en M kunt u kiezen uit
een Picture Control overeenkomstig het onderwerp of scènetype (in andere standen
selecteert de camera automatisch een Picture Control).
Ik begrijp aan de gebruiksaanwijzing dat je hem dus eerst op 'OF/NO' moet zetten en dan zelf vervolgens kan instellen?
Vandaar dat ik het niet kon vinden! Zal het zo even proberen, dankjewel :D

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”