Stof op sensor + tips om te voorkomen

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Stof op sensor + tips om te voorkomen

Bericht door Léon Obers » ma mei 13 2013 8:00 am

Riemke schreef:Zorg dat het objectief dat je op de body wil zetten stofvrij is.
En de plastic doppen op een objectief, met name de achterlensdop.
Daar is elders een gekscherend draadje over geweest, maar is uiterst belangrijk.
Niet los in je jaszak stoppen. Door het bewegen worden ze statisch geladen en trekt alle rotzooi uit je jaszak aan.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Peut
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Peut » wo mei 15 2013 1:53 am

Bedankt voor de tips allemaal!

Aankomende zomer ga ik op vakantie naar Thailand, enkele dagen zullen we verblijven in de jungle vlakbij Changmai. Het is daar erg vochtig, is het ook verstandig om in een dergelijke omgeving een objectief NIET te wisselen?

Groet,
Robert
http://www.peutograaf.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jantom » wo mei 15 2013 3:50 am

Het grote probleem (als je dat zo kan noemen) is het beslaan van de camera met objectief als je vanuit een kamer met airconditioning naar buiten gaat. De condens op het objectief is al redelijk snel weg (binnen 5 minuten) maar als het buiten heel vochtig (en klam) is kan dat wat langer duren.

Als het objectief wordt vervangen in de buitenlucht moet de desbetreffende combinatie (camera en lens) al een tijd in de buitenlucht zijn om eventuele condensproblemen te voorkómen. Hoeveel tijd daar mee gemoeid is zal je zelf wel aan de weet komen. Ik kan daar niet veel over zeggen (heb wel ervaring met de omgeving maar wisselde daar geen objectief) ~ wees wel voorzichtig (het kan glad zijn en zeker bij het nemen van heuvels). Ik waag een gokje: denk aan minstens 25 minuten. Het hangt ook zo af van de temperatuur van de camera met objectief...

In de buurt van Chiang Mai is niet veel natuur meer over en het is wat hoger gelegen, dus het valt daar wel mee (dat hoop ik in ieder geval voor je). De droge periode begint daar einde october...

Texelaar
Forumlid
Forumlid

Bericht door Texelaar » wo mei 15 2013 7:46 am

Peut schreef:Bedankt voor de tips allemaal!

Aankomende zomer ga ik op vakantie naar Thailand, enkele dagen zullen we verblijven in de jungle vlakbij Changmai. Het is daar erg vochtig, is het ook verstandig om in een dergelijke omgeving een objectief NIET te wisselen?

Groet,
Robert
Je kan je camera voor je naar buiten gaat even in een plastic zak doen en als ie op de tempratuur van buiten is de camera weer uit de zak halen dan hou je veel vocht tegen

gr Marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo mei 15 2013 8:45 am

De meeste stof op de sensor komt niet door het wisselen van objectieven, maar door het gebruik van zoomlenzen.

De meeste zoomlenzen zuigen lucht (en dus ook stof) naar binnen bij het in- of uitzoomen.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo mei 15 2013 1:08 pm

@yzf1kr
Niet alle zoomlenzen zijn stofzuigers maar dat gaf je al aan. Het hangt van de constructie af. De 24-70mm 2,8 heeft er geen last van want het achterste lensdeel is niet beweegbaar en trekt dus geen vacuum bij verandering brandpunt.

En een plastic zak zoals Texelaar voorstelt lijkt mij geen goede oplossing. Het vocht moet zo snel mogelijk verdampen - een plastic zak zorgt voor een aanhoudende vochtige atmosfeer die schadelijk kan zijn.
Als er evenwicht is (temperatuur van de camera en die van de buitenlucht is gelijk) is het gebruik van zo'n zak niet echt schadelijk maar dan alleen als er flinke neerslag is...

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo mei 15 2013 1:40 pm

De 24-70 2.8 schuift wel uit bij het uitzoomen, en hij moet die lucht ergens vandaan trekken.
Ik heb de 24-70 nooit goed bekeken, dus misschien is hij bij het achterste element wel luchtdicht.

Texelaar
Forumlid
Forumlid

Bericht door Texelaar » wo mei 15 2013 2:06 pm

jantom schreef:@yzf1kr
Niet alle zoomlenzen zijn stofzuigers maar dat gaf je al aan. Het hangt van de constructie af. De 24-70mm 2,8 heeft er geen last van want het achterste lensdeel is niet beweegbaar en trekt dus geen vacuum bij verandering brandpunt.

En een plastic zak zoals Texelaar voorstelt lijkt mij geen goede oplossing. Het vocht moet zo snel mogelijk verdampen - een plastic zak zorgt voor een aanhoudende vochtige atmosfeer die schadelijk kan zijn.
Als er evenwicht is (temperatuur van de camera en die van de buitenlucht is gelijk) is het gebruik van zo'n zak niet echt schadelijk maar dan alleen als er flinke neers. lag is...
Jan dit heb ik ook als tip gekregen voor de vlindertuin in. Emmen en de Bush in Arnhem. Het werkt wel, want je laat hem op temperatuur komen en je hebt geen. Last van vocgr marcel"
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo mei 15 2013 3:43 pm

@Texelaar

Ik vind het onderwerp (camera in plastic zak) voldoende belangrijk om een en ander in de praktijk uit te gaan testen. Ik moet nog wel wat maanden wachten... Het is best mogelijk dat door die zak geen of veel minder condens op de camera komt. Maar het zal langer duren voordat de camera de omgevingstemperatuur zal hebben aangenomen.

Groet, Jan

Texelaar
Forumlid
Forumlid

Bericht door Texelaar » wo mei 15 2013 3:44 pm

jantom schreef:@Texelaar

Ik vind het onderwerp (camera in plastic zak) voldoende belangrijk om een en ander in de praktijk uit te gaan testen. Ik moet nog wel wat maanden wachten... Het is best mogelijk dat door die zak geen of veel minder condens op de camera komt. Maar het zal langer duren voordat de camera de omgevingstemperatuur zal hebben aangenomen.

Groet, Jan
Valt mee Jan het plastic laat de tempratuur er wel door .

gr Marcel

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”