Waar op te letten bij aanschaf tweedehands flitser?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Waar op te letten bij aanschaf tweedehands flitser?
Binnenkort wil ik een flitser gaan aanschaffen en ik zie dat op de tweede handsmarkt de prijzen aantrekkelijk lager liggen. Mijn voorkeur gaat uit naar een Nikon flitser een sb 600 sb 7 of 800.
Als ik deze echter ga ophalen waar moet ik dan op letten om enigzins een idee te hebben of deze nog goed werkt?
Als ik deze echter ga ophalen waar moet ik dan op letten om enigzins een idee te hebben of deze nog goed werkt?
D90 Nikkon 70-210. Nikon 50 mm 1.8. Nikon kitlens 18-55.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Waar op te letten bij aanschaf tweedehands flitser?
Altijd op je eigen camera testen.
Als ik iets 2de hands koop vraag ik voordat ik er naartoe ga of het 100% werkend is en of er beschadigingen op zitten.
Als ik iets 2de hands koop vraag ik voordat ik er naartoe ga of het 100% werkend is en of er beschadigingen op zitten.
- dogo
- Forumlid
Vreemd, dat was nu juist wat mij tegenviel de afgelopen maanden, daarom heb ik maar een nieuwe SB700 gekocht.sjakie schreef:Binnenkort wil ik een flitser gaan aanschaffen en ik zie dat op de tweede handsmarkt de prijzen aantrekkelijk lager liggen.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Helaas is bij flitsers heel slecht te zien in wat voor staat ze zijn.
Je kan naar de voor de hand liggende delen kijken als slijtage op de voet en aan de knoppen, en krassen etc op de behuizing.
Maar dit zegt niets over de staat van de flitsbuis. Nergens is van buiten af aan te zien of de flitser 2 jaar in de kast heeft gelegen, of 300 bruiloften heeft meegemaakt.
Het enige wat je kan doen is proberen uit te vinden wat voor soort fotograaf is, en daar het gebruik aan afleiden.
Ik vind het verschil tussen nieuw en 2e hands nog vaak dusdanig klein dat ik voor een nieuwe zou kiezen.
Binnenkort komt waarschijnlijk de vakantiegeld aktie van de MM weer, dat scheelt ook weer een paar tientjes.
Je kan naar de voor de hand liggende delen kijken als slijtage op de voet en aan de knoppen, en krassen etc op de behuizing.
Maar dit zegt niets over de staat van de flitsbuis. Nergens is van buiten af aan te zien of de flitser 2 jaar in de kast heeft gelegen, of 300 bruiloften heeft meegemaakt.
Het enige wat je kan doen is proberen uit te vinden wat voor soort fotograaf is, en daar het gebruik aan afleiden.
Ik vind het verschil tussen nieuw en 2e hands nog vaak dusdanig klein dat ik voor een nieuwe zou kiezen.
Binnenkort komt waarschijnlijk de vakantiegeld aktie van de MM weer, dat scheelt ook weer een paar tientjes.
-
- Forumlid
Duidelijk, en aantrekkelijk verschil is geheel afhankelijk van het budget dat ik me heb gesteld voor meerdere aankopen. Door op iedere aankoop scherp te zijn bespaar ik over het geheel veel. Ben i.i.g. weer aan het denken gezet om nieuw ook weer in mijn overweging mee te nemen en de tips van yzf1kr neem ik ook zeker mee.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Sjaak,
Eens met boventaande.
Als je privé/tweedehands koop is er geen enkele garantie.
Als het prijsverschil 10 tot 30% is, zou ik kiezen voor een nieuwe (voor zover leverbaar).
Let op dat een SB-800 professioneel gebruikt kan zijn (dat is de doelgroep van een top-flitser).
Andere tip: kijk in de (PDF) handboeken wat de meegeleverde accessoires moeten zijn, dat kan de prijs en of -onderhandelingen beinvloeden.
Groeten, Gijs
PS aan de andero hand (sorry) kan een tweedehands SB-800 met garantie van een vertrouwde winkel best een goede koop zijn.
Eens met boventaande.
Als je privé/tweedehands koop is er geen enkele garantie.
Als het prijsverschil 10 tot 30% is, zou ik kiezen voor een nieuwe (voor zover leverbaar).
Let op dat een SB-800 professioneel gebruikt kan zijn (dat is de doelgroep van een top-flitser).
Andere tip: kijk in de (PDF) handboeken wat de meegeleverde accessoires moeten zijn, dat kan de prijs en of -onderhandelingen beinvloeden.
Groeten, Gijs
PS aan de andero hand (sorry) kan een tweedehands SB-800 met garantie van een vertrouwde winkel best een goede koop zijn.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Of een flitser is heel vaak gebruikt, of juist heel weinig.
Helaas is dat verschil ook dan niet of nauwelijks te zien.
Waar je op kan letten naast voorgaande tips is natuurlijk het batterijvak. Let op oxidatie !!!
Ook weet ik uit ervaring dat je moet kijken of het diffuserschermpje en bouncekaartje nog soepel uit de kop komt.
Kijk of er niets gescheurd/verbogen is bij de schoen.
En inderdaad zeker niet teveel bieden. Zoals gezegt heb je vaak voor een paar tientjes extra een nieuwe, als je op zoek bent naar de recentere modellen in ieder geval.
Helaas is dat verschil ook dan niet of nauwelijks te zien.
Waar je op kan letten naast voorgaande tips is natuurlijk het batterijvak. Let op oxidatie !!!
Ook weet ik uit ervaring dat je moet kijken of het diffuserschermpje en bouncekaartje nog soepel uit de kop komt.
Kijk of er niets gescheurd/verbogen is bij de schoen.
En inderdaad zeker niet teveel bieden. Zoals gezegt heb je vaak voor een paar tientjes extra een nieuwe, als je op zoek bent naar de recentere modellen in ieder geval.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Een tweedehands SB-600 gaat zo rond de 160 euro. Een nieuwe ging destijds (het laatste half jaar van levering) 150 euro.
Nikon flitsers gaan tweedehands duur, nieuw is aantrekkelijker.
Nikon flitsers gaan tweedehands duur, nieuw is aantrekkelijker.
-
- Forumlid
Allen bedankt,
Ik ga toch maar voor een nieuwe. Dit zal de sb 700 worden.
Ik ga toch maar voor een nieuwe. Dit zal de sb 700 worden.
- Geert Huizing
- Forumlid
De SB700 krijg je geen spijt van,
ik heb hem zelf ook, en vind het een prima en handig in te stellen flitser.
ik heb hem zelf ook, en vind het een prima en handig in te stellen flitser.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Prima keuze, ik vind hem soms zelfs handiger dan mijn SB900.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut