dilemma

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
funnyname

Re: dilemma

Bericht door funnyname » di mei 14 2013 10:01 pm

Hallo Remco,

Het was niet mij bedoeling om de D700 af te kraken, zoals gezegd denk ik dat in veel opzichten dit een meer professionele camera is dan de D600.
Even een D700 vastpakken en daarna een D600 en dan even foto's maken en even vergelijken gaat helaas niet zomaar, ik ken niemand met een van beide camera's helaas ..
Ik denk dat de sensor letterlijk verouderd is, die stamt uit 2007 ongeveer, de techniek staat niet stil.

Een beetje lopen is geen probleem, framen ging prima met de 50mm. (wat kwalitatief volgens mij een prima lens is ..) Natuurlijk schiet ik niet in JPG, zoals eerder beschreven heb ik in RAW geschoten en omgezet met LR.

Sato
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sato » do mei 16 2013 4:26 pm

funnyname schreef:Ik heb een D600 op het oog met 15k clicks bij een tweedehands winkel. Ze beweren dat er geen sensor vlekken zijn .. Maar wat is wijsheid?
Wie heeft er goed advies, want ik twijfel dus nogal.

Alvast bedankt voor jullie mening.
Volgens de vele theorieën die je op diverse fora kunt vinden zou bij een dergelijk aantal clicks het probleem al zijn verdwenen als het in die camera al aanwezig was.
Of dat waar is valt maar te bezien.

Maar zolang je met die winkel duidelijke afspraken kunt maken (liefst op papier en ondertekend) dan is het op zijn minst het proberen waard.
staal571 schreef:ik heb nu 3000 foto's gemaakt met mijn D600 en geregeld van objectief gewisseld, en geen stof en of olie en gezien of wat ons nog ""allemaal meer voor enge dingen aangepraat"" wordt door de tegenstanders .

Gr Peter
Het is niet zo dat alle probleemgevallen op het internet enkel jaloerse Canon fanboys zijn, Er zijn wel degelijk D600's met problemen.
Zo ook helaas de mijne, Alleen vind je daar hier op het forum (en andere forums) vrij weinig over omdat ik mij er bij neergelegd heb dat er voorlopig nog geen adequate oplossing voor is.
Ik heb dan ook besloten om voorlopig gewoon van de camera te genieten en dan maar wat extra tijd in de nabewerking te steken (Spotremoval voor de olie vlekjes, De vele stofvlekjes komen bij de gebruikte f/ waardes niet tot nauwelijks in beeld. Schiet tot Max f/16)
[url=http://www.flickr.com/photos/30404757@N08/sets/72157632906825149/Klik hier voor wat voorbeelden.[/url]

Moet nog altijd de winkel om goedkeuring vragen om zelf direct naar Nikon te gaan, Beverwijk ligt hier immers om de hoek en ik ben liever 10 Euro aan benzine kwijt dan dat ik twee weken moet wachten op de heenzending en twee weken op de terugzending. Terwijl er van alles mis kan gaan met het pakket en ik dan zit met alle ellende die dat teweeg brengt, Namelijk dat niemand de schuld op zich wil nemen.
Als dat geregeld is dan ga ik eens met Nikon Service Beverwijk overleggen wat het beste plan van aanpak is want de huidige procedure is geen garantie dat het probleem verdwijnt en dan zie ik liever mijn camera terug met 5000 clicks erop en geen olie/vuil problemen meer dan dat ik weer drie of meer keer terug op en neer moet.

Maar ik zeg het nogmaals ondanks de schoonheidsfoutjes op mijn sensor produceert de camera prachtige foto's, En zoveel werk is dat spotremoval gedoe in Lightroom 4 nu ook weer niet.

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » do mei 16 2013 5:58 pm

Als ik je vraagstelling bekijk, en je eisen, zou ik zeggen dat je eigenlijk min of meer het onmogelijke wilt.
Onder slechte lichtomstandigheden foto's maken van zeer bewegelijke personen en dan moet het van voor tot achter scherp zijn, met veel detail en geen korrel.......
Misschien met een D4 en een 1.4, maar dat vind je dan te duur.
We kunnen veel willen, maar er zijn grenzen.
En die opmerking over de sensor van de 700 raakt ook kant nog wal, die 12 Mp sensor heeft gigantisch goede eigenschappen ( juist ook voor wat jij wilt) alleen nu hebben de nieuwe camera's meer pixels (buiten de D4). maar meer pixels is inherent aan meer ruis, hoe je het ook went of keert.
Opnieuw bezinnen lijkt me.....
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

funnyname

Bericht door funnyname » do mei 16 2013 6:06 pm

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik moet inderdaad niet te hoge eisen stellen, maar ik denk dat ik met de D600 ga bereiken waar ik naar op zoek ben.
In dit filmpje kan je goed zien waarom ik denk dat de D600 de betere keuze is (voor mij)

Ik heb de tweedehands camera al afgezegd, ik wacht nog even tot de MM weer met de vakantiegeld dagen komt, dan koop ik er een nieuw voor hetzelfde geld, met twee jaar Nikon garantie.

staal571
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door staal571 » ma mei 27 2013 8:48 pm

/quote]

Het is niet zo dat alle probleemgevallen op het internet enkel jaloerse Canon fanboys zijn, Er zijn wel degelijk D600's met problemen.
Zo ook helaas de mijne, Alleen vind je daar hier op het forum (en andere forums) vrij weinig over omdat ik mij er bij neergelegd heb dat er voorlopig nog geen adequate oplossing voor is.
Ik heb dan ook besloten om voorlopig gewoon van de camera te genieten en dan maar wat extra tijd in de nabewerking te steken (Spotremoval voor de olie vlekjes, De vele stofvlekjes komen bij de gebruikte f/ waardes niet tot nauwelijks in beeld. Schiet tot Max f/16)
[url=http://www.flickr.com/photos/30404757@N08/sets/72157632906825149/Klik hier voor wat voorbeelden.[/url]

Moet nog altijd de winkel om goedkeuring vragen om zelf direct naar Nikon te gaan, Beverwijk ligt hier immers om de hoek en ik ben liever 10 Euro aan benzine kwijt dan dat ik twee weken moet wachten op de heenzending en twee weken op de terugzending. Terwijl er van alles mis kan gaan met het pakket en ik dan zit met alle ellende die dat teweeg brengt, Namelijk dat niemand de schuld op zich wil nemen.
Als dat geregeld is dan ga ik eens met Nikon Service Beverwijk overleggen wat het beste plan van aanpak is want de huidige procedure is geen garantie dat het probleem verdwijnt en dan zie ik liever mijn camera terug met 5000 clicks erop en geen olie/vuil problemen meer dan dat ik weer drie of meer keer terug op en neer moet.

Maar ik zeg het nogmaals ondanks de schoonheidsfoutjes op mijn sensor produceert de camera prachtige foto's, En zoveel werk is dat spotremoval gedoe in Lightroom 4 nu ook weer niet.[/quote]

Ik zou zelfs niet weten hoe ik het zou kunnen zien of ik die "problemen"" ook heb, ik kan vanuit het menu een test foor maken van een wit vlak maar dat ziet er bij mij allemaal prima uit.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

NIKKOR
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door NIKKOR » vr mei 31 2013 6:35 pm

funnyname schreef:Het probleem is niet dat ik geen vertrouwen heb in de kwaliteiten van de D600, maar meer twijfel aan de kwaliteitscontrole van Nikon.
Na bijzonder veel info opgedaan te hebben over de D600, weet ik juist zeker dat ik die wil hebben, alleen dan wel zonder stof/olie problemen ..
Als je de camera bij een vakhandel koopt, dan krijg je waarschijnlijk ook garantie. Mocht de camera onverhoopt vanwege stof en vuil gerepareerd moeten worden, dan kun je dat laten doen. Lijkt me niet zo'n probleem. Het is een bekend verschijnsel veroorzaakt door een ontwerp- of productiefout en veel D600 camera's moeten dan ook worden gerepareerd.

De D700 is oud, maar levert nog altijd prachtige beelden op. Twaalf megapixels is voldoende om zeer grote afdrukken mee te kunnen maken en de camera zelf is uitermate betrouwbaar en prettig in gebruik. Echter, de D600 overtreft de D700 wat beeldkwaliteit betreft. Het dynamisch bereik is groter, de kleurdiepte beter en de hoeveelheid detail die de sensor weet te vangen is enorm. Als je een goed objectief op de D600 zet, weet je niet wat je ziet, gewoon prachtig. Bovendien liggen de prijzen van de D700 en D600 niet heel ver uit elkaar.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”