Condens in Nikkor 18-55 F3.5-5.6
Condens in Nikkor 18-55 F3.5-5.6
Afgelopen zaterdag heb ik op de tennisclub tijdens de "Nacht van Welgelegen" foto's geprobeerd te maken. Echter vanaf 22.30 uur trad er condensvorming op. Dit was zowel zichtbaar door de zoeker en op de gemaakte foto's op het lcd scherm. De foto's heb ik gewist, dus kan ik deze helaas niet laten zien. Mijn vraag is nu, kan dit voorkomen en heeft iemand anders hier ervaringen mee, of hoort dit niet voor te komen en betekent dat er een probleem is ?
gr,
Patrick
gr,
Patrick
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als je van een warme vochtige ruimte de kou in gaat dan is daar weinig aan te doen. Misschien dat je het acclimatiseen kunt helpen door de lens bij de overgang van de ene ruimte naar de andere een paar keer volledig in en uit te zoomen, bij een lek lensje ls de 18-55 zou dat de lucht kunnen verversen. (Nooit zelf uitgeprobeerd.)
Grote plotselinge temperatuurovergangen kunnen hier problemen opleveren: condens aan de binnen- of buitenkant. In dat laatste geval wil een tissue nog wel eens helpen.
Grote plotselinge temperatuurovergangen kunnen hier problemen opleveren: condens aan de binnen- of buitenkant. In dat laatste geval wil een tissue nog wel eens helpen.
Laatst gewijzigd door Roelof op ma sep 17 2007 10:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
vocht
Patrick,
Condensvorming in je objectief lijkt me niet gezond, hooguit om champignons te kweken en allerlij andere schimmels.
Heb je in de regen gefotografeert?
Je hebt het nu over de 18-55mm kit objectief en ik kan me voorstellen dat je met dit objectief iets voorzichtiger moet zijn dan met b.v. de 17-55mm 2.8 omdat de professionele objectieven van Nikon met o-ringen zijn afgedicht en minder de kans loopt dat er water of waterdamp in het objectief kan binnendringen.
Ook het temperatuurverschil en vochtigheidsgraad speelt een rol.
Als je klaar bent met fotograferen, hoe berg je dan je spullen op?
Het verdient aanbeveling als je met je tas in de regen heb gelopen, je camera en objectief uit de tas te nemen en zowel je tas als camera en objectief op een droge plek weg te zetten.
Zodat alles kan luchten en het aanwezige vocht kan verdampen.
Ik hoop dat de schade niet blijvend is en dat je nog veel mooie plaatjes mag maken.
Groetjes George
Condensvorming in je objectief lijkt me niet gezond, hooguit om champignons te kweken en allerlij andere schimmels.
Heb je in de regen gefotografeert?
Je hebt het nu over de 18-55mm kit objectief en ik kan me voorstellen dat je met dit objectief iets voorzichtiger moet zijn dan met b.v. de 17-55mm 2.8 omdat de professionele objectieven van Nikon met o-ringen zijn afgedicht en minder de kans loopt dat er water of waterdamp in het objectief kan binnendringen.
Ook het temperatuurverschil en vochtigheidsgraad speelt een rol.
Als je klaar bent met fotograferen, hoe berg je dan je spullen op?
Het verdient aanbeveling als je met je tas in de regen heb gelopen, je camera en objectief uit de tas te nemen en zowel je tas als camera en objectief op een droge plek weg te zetten.
Zodat alles kan luchten en het aanwezige vocht kan verdampen.
Ik hoop dat de schade niet blijvend is en dat je nog veel mooie plaatjes mag maken.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Dag Roelof,
Klopt, ik heb eerst binnen in de kantine wat foto's gemaakt en daarna ben ik naar buiten gegaan. Binnen is het + 20 graden, maar buiten was alles vochtig en ik denk maar een graad of 10-12. Toen ik de condens ontdekte ben ik weer naar binnen gegaan, en naar ca 10-15 minuten was alle condens verdwenen. Ben toen voor de zekerheid maar niet meer met de camera naar buiten gegaan. Kan condens schadelijk zijn ? Ik neem aan dat er toch meerdere mensen zijn die in deze tijd van het jaar s'avonds foto's maken, maar of zij ook van condens last hebben weet ik niet.
Klopt, ik heb eerst binnen in de kantine wat foto's gemaakt en daarna ben ik naar buiten gegaan. Binnen is het + 20 graden, maar buiten was alles vochtig en ik denk maar een graad of 10-12. Toen ik de condens ontdekte ben ik weer naar binnen gegaan, en naar ca 10-15 minuten was alle condens verdwenen. Ben toen voor de zekerheid maar niet meer met de camera naar buiten gegaan. Kan condens schadelijk zijn ? Ik neem aan dat er toch meerdere mensen zijn die in deze tijd van het jaar s'avonds foto's maken, maar of zij ook van condens last hebben weet ik niet.
George,
In de regen heb ik nog geen foto's gemaakt. Maar mocht dit in de toekomst ooit gebeuren dan zal ik je advies opvolgen. Nadat ik de condens geconstateerd had, heb ik de camera binnen in de kantine gelegd, maar niet in mijn tas. Ik denk zelf ook dat het temperatuurverschil maar zeker de vochtigheidsgraad de oorzaak is geweest. Ik moet de gemaakt foto's nog gaan bekijken/bewerken. Ik hoop in iedergeval niet dat de condens schade heeft achtergelaten.
gr,
Patrick
In de regen heb ik nog geen foto's gemaakt. Maar mocht dit in de toekomst ooit gebeuren dan zal ik je advies opvolgen. Nadat ik de condens geconstateerd had, heb ik de camera binnen in de kantine gelegd, maar niet in mijn tas. Ik denk zelf ook dat het temperatuurverschil maar zeker de vochtigheidsgraad de oorzaak is geweest. Ik moet de gemaakt foto's nog gaan bekijken/bewerken. Ik hoop in iedergeval niet dat de condens schade heeft achtergelaten.
gr,
Patrick
Als je vanuit de kou een warme ruimte binnenkomt beslaat je apparatuur.
Ga maar eens 's winters de kas van Blijdorp in...
Er wordt inderdaad veel moeite gedaan om condens buiten een objectief te houden, maar dat kan nooit voor 100 procent.
Als een objectief geheel afgedicht zou zijn, zou je er niet mee kunnen scherpstellen of zoomen. Denk ook aan de veelgenoemde "stofzuigerwerking" in verband met stof op de sensor.
Als je een beslagen objectief in een droge warme ruimte legt verdwijnt de condens langs dezelfde wegen als waarlangs het naar binnen is gekomen.
De enige waterdichte objectieven zijn de onderwaterobjectieven voor de Nikonos. En dan nog alleen bij behoorlijk onderhoud.
Groet, E.M. de Klerk
Ga maar eens 's winters de kas van Blijdorp in...
Er wordt inderdaad veel moeite gedaan om condens buiten een objectief te houden, maar dat kan nooit voor 100 procent.
Als een objectief geheel afgedicht zou zijn, zou je er niet mee kunnen scherpstellen of zoomen. Denk ook aan de veelgenoemde "stofzuigerwerking" in verband met stof op de sensor.
Als je een beslagen objectief in een droge warme ruimte legt verdwijnt de condens langs dezelfde wegen als waarlangs het naar binnen is gekomen.
De enige waterdichte objectieven zijn de onderwaterobjectieven voor de Nikonos. En dan nog alleen bij behoorlijk onderhoud.
Groet, E.M. de Klerk
Als er iets met het objectief aan de hand is, dan denk ik dat men in de winkel waar in de KIT heb gekocht, mij daar ook niet kan helpen en dat het objectief zal worden opgestuurd naar Nikon in Beverwijk waarschijnlijk. Ik heb nog geen 2e objectief, dus dan kan ik voorlopig geen foto's maken. Zou het verstandig zijn om eerst via "mijn support" op de Nikon site dit te melden/vragen ?
-
- Clublid
vocht
Patrick,
De vraag is of het condens alleen aan de buitenkant zat of ook aan de binnenkant.
Alleen aande buitenkant is geen probleem, als je lens de temperatuur van de omgeving heeft aangenomen zal het probleem over zijn.
Maar zit condens ook aan de binnenkant van je objectief, heb je een groter probleem, dan zou ik de lens in de buurt van de CV te drogen leggen, er niet op dat is ook niet gezond.
En als je de lens opbergt een paar zakjes silicel korrels er bij doen.
Succes ermee.
Groetjes George
De vraag is of het condens alleen aan de buitenkant zat of ook aan de binnenkant.
Alleen aande buitenkant is geen probleem, als je lens de temperatuur van de omgeving heeft aangenomen zal het probleem over zijn.
Maar zit condens ook aan de binnenkant van je objectief, heb je een groter probleem, dan zou ik de lens in de buurt van de CV te drogen leggen, er niet op dat is ook niet gezond.
En als je de lens opbergt een paar zakjes silicel korrels er bij doen.
Succes ermee.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Zowel door de zoeker als de foto bekeken op het lcd scherm van de camera, zat de condens links boven. Om eerlijk te zijn, heb ik de buitenzijde niet gecontroleerd, omdat ik de condens ook door de zoeker zag. Wellicht is het goed mogelijk dat de condens alleen aan de buitenzijde van het objectief zat en niet binnen in. Alleen door nogmaals laat op de avond te foto's te maken zou ik er achter kunnen komen.
Condensvormin in en buitenm het objectief kan altijd.
Warme lucht bevat vocht. Altijd. Als je dan naar koude lucht gaat, koelt de lucht in het objectief mee af. Koude lucht kan minder vocht bevatten, dus het vocht moet ergens naartoe. Als de omgevingslucht vochtig is (regen of nevel, tegen de 100% relatief) zal het vocht als condens neerslaan in het objectief. Doe je niets aan, denk ik. Moet wel minder worden en wegtrekken als je weer naar binnen gaat, buitenzijde afdrogen en dan afwachten. Al.s het moeilijker gaat, fohnen (niet heet!): bij Burgers bush hangen er fohns voor brillen en fototoestellen bij de ingang van de bush, koude apparatuur binnen brengen in warme zeer vochtige atmosfeer doet ook vocht neerslaan op het koude glas en metaal.
Warme lucht bevat vocht. Altijd. Als je dan naar koude lucht gaat, koelt de lucht in het objectief mee af. Koude lucht kan minder vocht bevatten, dus het vocht moet ergens naartoe. Als de omgevingslucht vochtig is (regen of nevel, tegen de 100% relatief) zal het vocht als condens neerslaan in het objectief. Doe je niets aan, denk ik. Moet wel minder worden en wegtrekken als je weer naar binnen gaat, buitenzijde afdrogen en dan afwachten. Al.s het moeilijker gaat, fohnen (niet heet!): bij Burgers bush hangen er fohns voor brillen en fototoestellen bij de ingang van de bush, koude apparatuur binnen brengen in warme zeer vochtige atmosfeer doet ook vocht neerslaan op het koude glas en metaal.
- Marcel Bandel
- Clublid
In Vietnam heb ik het meegemaakt dat de camera en objectieven ook beslagen waren. Dit heeft meer dan 1,5 uur geduurd. Langzaam is de condens weggetrokken. Heb er verder nooit iets van gemerkt dat het schadelijk is geweest voor de apperatuur. Het is erg vervelend en je moet het ook niet te veel hebben. Bij het overgaan naar warmte en koude kunt je het bestje je apparaat laten gewennen aan de temperatuur waarin je wilt fotograferen, door een geleidelijke overgang. Als je in de winter wilt fotograferen leg dan de camera een tijdje in een kelder of garage waar de verwarming niet brand. Op deze manier kun je volgens mij het beste en snelste foto's maken. Overigens was het geen Nikoncamera, maar een ander merk.
Je ziets iets dergelijks ook veel in huizen waar nog enkel glas is geplaatst. De ramen aan de binnenkant worden vochtig door een koude brug. Dit zal bij een camera naar ik aanneem ook zo zijn.
Succes en vriendelijke groet,
Marcel
Je ziets iets dergelijks ook veel in huizen waar nog enkel glas is geplaatst. De ramen aan de binnenkant worden vochtig door een koude brug. Dit zal bij een camera naar ik aanneem ook zo zijn.
Succes en vriendelijke groet,
Marcel
NCN lid. Nikon D200, Nikon D300, Nikon D3s, Nikon AF VR 105 Micro, AF-S 70-200 VR, Nikon AF-S 24-70. Nikon AF-S 14-24, Nikon Af-s 200-400 F4 VRIISB-800, SU R1C1