Productfotografie is een heel specifiek iets wat veel moeilijker is dan menigeen denkt. Ook vaak ondankbaar werk, omdat van ogenschijnlijk eenvoudige plaatjes er dikwijls erg veel moeite en energie gestoken moet worden.Christhaa schreef: Als ik het mooi vind is het mooi. Beetje dat idee. Maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo.
Ik moet ingaan zien dat niet alles mooi is zoals ik het mooi vind.
Het gaat er feitelijk niet om wat jij mooi vind, maar wat een klant belangrijk vind om het product er zo goed mogelijk uit te laten zien. Zodanig dat het product het best verkocht wordt. Die klant gaat van heel andere dingen uit dan een fotograaf. Nu zit je nog op school, maar straks bij het echte werk komt het aan op een goede communicatie met de klant. Wat wil die bereiken, wat is belangrijk aan een product. Als fotograaf moet je je verplaatsen in de doelstellingen van die klant. In de filosofie van diens bedrijf, producten of dienst. Denk vanuit zijn positie.
Een aardig voorbeeld uit mijn vroegere praktijk wat illustreert wat belangrijk is, en ik nooit meer ben vergeten.
Voor toen indertijd "Henri Wintermans" sigarenfabriek moest ik een vrij simpele productfoto maken, met een losse sigaar op een doosje. Ikzelf, indertijd als niet sigarenroker, in mijn studio bekeek de sigaren in de doos en nam een voor mij fotografisch gezien erg mooi exemplaar uit de doos. Ik nam er een met wat nerven die aan de buitenkant bij het omblad zaten. Mooi van structuur en fotografisch een stuk interessanter als object met die nerven, dan de andere sigaren die "onpersoonlijk", simpel strak glad waren.
Kreeg naderhand vanuit het reclamebureau de opmerking, dat de klant had gezegd dat ik welzeker geen sigarenroker was, want ik had sigarentechnisch gezien de slechtste sigaar uit de doos gekozen. Het ging juist om die mooie gladde sigaren zonder foutjes erin.
Nu ja, de foto maar even opnieuw gedaan met een goed exemplaar. Klant weer tevreden. We konden er allen hartelijk om lachen.

