Auto Iso
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Auto Iso
Heb een vraagje over de hoe een camera omgaat met de Auto-ISO instellingen.
In de handleiding van de D7100 staat dat in de de standen S en M de ISO- gevoeligheid wordt aangepast voor optimale belichting bij de sluitertijd die door de gebruiker geselecteerd is. Mijn instellingen zijn ISO 100, Auto- ISO aan met een maximale gevoeligheid van ISO1600
Mijn vraag is nu dat als ik met de bovengenoemde instellingen een foto wil maken of de camera al rekent met de Auto-ISO instellingen.
M.a.w. zie ik aan de belichtingsmeter de belichting rekening gehouden met de maximale ISO waarde(1600) ingesteld bij de Auto-ISO instellingen of met de "normale" ISO waarde (100)?
En wat doet de camera als ik ervoor kies om bijv. bij een foto van een zwaan deze onder te belichten, trekt de Auto-ISO stand dit dan weer naar "0" ?
In de handleiding van de D7100 staat dat in de de standen S en M de ISO- gevoeligheid wordt aangepast voor optimale belichting bij de sluitertijd die door de gebruiker geselecteerd is. Mijn instellingen zijn ISO 100, Auto- ISO aan met een maximale gevoeligheid van ISO1600
Mijn vraag is nu dat als ik met de bovengenoemde instellingen een foto wil maken of de camera al rekent met de Auto-ISO instellingen.
M.a.w. zie ik aan de belichtingsmeter de belichting rekening gehouden met de maximale ISO waarde(1600) ingesteld bij de Auto-ISO instellingen of met de "normale" ISO waarde (100)?
En wat doet de camera als ik ervoor kies om bijv. bij een foto van een zwaan deze onder te belichten, trekt de Auto-ISO stand dit dan weer naar "0" ?
Nikon Z6III - Nikon D7100 - Nikon AF-S 50mm f1.8G - Nikon AF-S 24-120mm f/4G ED VR - Nikon Z180-600 mm f5.6-6.3 VR - Tamron 70-210mm f/4.0 di vc usd - Nikon SB700
-
OnlineMauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Re: Auto Iso
Ja Auto-ISO past zich automatisch aan voor een correcte belichting.
Je ziet dus met de belichtingsmeter de belichting met de (eventueel) aangepaste ISO
Als je dan zelf een over/onderbelichting instelt, past de auto-iso zich aan om op die over/onderbelichting uit te komen
Je ziet dus met de belichtingsmeter de belichting met de (eventueel) aangepaste ISO
Als je dan zelf een over/onderbelichting instelt, past de auto-iso zich aan om op die over/onderbelichting uit te komen
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Als aanvulling:
Stel je hebt de camera op manueel staan (manueel ingestelde sluitertijd en diafragma) - M.
Maar de combinatie die je hebt ingesteld is zodanig dat bij ISO 100 je een stop licht tekort komt.
Dan zal de auto ISO naar de waarde ISO 200 gaan om die stop te corrigeren.
Was het verschil 4 stops, gaat de ISO met 4 stops omhoog.
Echter in het geval van de TS niet meer dan die 4 stops, omdat die een bovengrens heeft ingesteld van ISO 1600
Stel je hebt de camera op sluitertijdvoorkeuze (S) staan.
De camera regelt dan het diafragma afhankelijk van de lichtomstandigheden.
Bij veel licht wordt het diafragma geknepen. Bij weinig licht komt het diafragma mogelijk aan de onderste grens bij volle opening, en is dan nog steeds onderbelicht. Pas daarna komt de daadwerkelijk AUTO ISO feitelijk pas in actie en corrigeert zodanig dat het bij volle opening dan nog correct wordt belicht. Was de onderbelichting 1 stop, zal de ISO met 1 stop omhoog gaan. Was het verschil 4 stops, gaat de ISO met 4 stops omhoog.
Echter in het geval van de TS niet meer dan die 4 stops, omdat die een bovengrens heeft ingesteld van ISO 1600
Een apart ingestelde correctiewaarde wordt met de belichting rekening mee gehouden als correctie.
Dus wil je een stop onderbelichten en je zet de correctie als zodanig op -1, wordt het uiteindelijke resultaat 1 stop onderbelicht.
Idem met een stop overbelichten.
Stel je hebt de camera op manueel staan (manueel ingestelde sluitertijd en diafragma) - M.
Maar de combinatie die je hebt ingesteld is zodanig dat bij ISO 100 je een stop licht tekort komt.
Dan zal de auto ISO naar de waarde ISO 200 gaan om die stop te corrigeren.
Was het verschil 4 stops, gaat de ISO met 4 stops omhoog.
Stel je hebt de camera op sluitertijdvoorkeuze (S) staan.
De camera regelt dan het diafragma afhankelijk van de lichtomstandigheden.
Bij veel licht wordt het diafragma geknepen. Bij weinig licht komt het diafragma mogelijk aan de onderste grens bij volle opening, en is dan nog steeds onderbelicht. Pas daarna komt de daadwerkelijk AUTO ISO feitelijk pas in actie en corrigeert zodanig dat het bij volle opening dan nog correct wordt belicht. Was de onderbelichting 1 stop, zal de ISO met 1 stop omhoog gaan. Was het verschil 4 stops, gaat de ISO met 4 stops omhoog.
Een apart ingestelde correctiewaarde wordt met de belichting rekening mee gehouden als correctie.
Dus wil je een stop onderbelichten en je zet de correctie als zodanig op -1, wordt het uiteindelijke resultaat 1 stop onderbelicht.
Idem met een stop overbelichten.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za mei 18 2013 11:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Bedankt voor de antwoorden. Heb zelf net een testje gedaan met de Auto-ISO aan en uit en dit bevestigd jullie antwoorden.
Auto-ISO scheelt enorm in sluitertijden of diafragma zo blijkt maar weer eens.
In 99% van de gevallen staat mijn camera in de M stand.
Nu nog even uitvinden tot hoe hoog ik de bovengrens van de Auto-ISO in kan stellen om nog tot acceptabele foto's te komen.
Auto-ISO scheelt enorm in sluitertijden of diafragma zo blijkt maar weer eens.
In 99% van de gevallen staat mijn camera in de M stand.
Nu nog even uitvinden tot hoe hoog ik de bovengrens van de Auto-ISO in kan stellen om nog tot acceptabele foto's te komen.
Nikon Z6III - Nikon D7100 - Nikon AF-S 50mm f1.8G - Nikon AF-S 24-120mm f/4G ED VR - Nikon Z180-600 mm f5.6-6.3 VR - Tamron 70-210mm f/4.0 di vc usd - Nikon SB700
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Laat je ons weten waar je op uitkomt? Liefst met een foto erbij...
Lock
Lock
-
- Forumlid
Ik zou het verschil in iso-waarde niet te groot nemen (maximaal is waarde van 800). Niet omdat de camera niet hoger kan, maar omdat zo het verschil tussen de foto's zelf niet te groot wordt.
Probeer ook eens de iso waarde constant op 400 te zetten, zodat je een idee krijgt of auto-iso wel nodig is, in combi met A-stand. Als je de A-stand dan bijvoorbeeld op 5.6 zet, dan verschilt alleen de sluitertijd en dat maakt voor de meeste foto's niet veel uit (uiteraard rekening houdend met bewegingsonscherpte van de camera en dat er niet te veel verschil in brandpuntafstand zit ivm met de scherptediepte). Ik heb ook een tijd met de M stand foto's gemaakt, maar meestal paste ik dan alleen de sluitertijd aan en dan kun je makkelijker de camera die wijziging laten maken.
Probeer ook eens de iso waarde constant op 400 te zetten, zodat je een idee krijgt of auto-iso wel nodig is, in combi met A-stand. Als je de A-stand dan bijvoorbeeld op 5.6 zet, dan verschilt alleen de sluitertijd en dat maakt voor de meeste foto's niet veel uit (uiteraard rekening houdend met bewegingsonscherpte van de camera en dat er niet te veel verschil in brandpuntafstand zit ivm met de scherptediepte). Ik heb ook een tijd met de M stand foto's gemaakt, maar meestal paste ik dan alleen de sluitertijd aan en dan kun je makkelijker de camera die wijziging laten maken.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat ligt maar net hoeveel controle je op de andere instellingen houdt en daar actief op inspeelt of dat verschil groot of klein zal worden. Je ziet in en op de camera wat de auto ISO gaat kiezen. Door sluitertijd en/of diafragma aan te passen kun je grote marges in de gekozen auto ISO zelf verkleinen..M@rcel schreef:Ik zou het verschil in iso-waarde niet te groot nemen (maximaal is waarde van 800). Niet omdat de camera niet hoger kan, maar omdat zo het verschil tussen de foto's zelf niet te groot wordt.
Als je de keuze maakt om auto ISO in te gaan zetten zou ik juist NIET kiezen voor een te krappe auto ISO instelling. De kans dat het in een onbewaakt ogenblik dan buiten de instelmogelijkheden van automatische aanpassingen gaat vallen, wordt daarmee alleen maar vergroot. (Met name bij manuele instellingen van sluitertijd en diafragma). Daarmee neemt de kans op verkeerde belichting alleen maar toe. Dat is het laatste wat je wilt overkomen. Beter een goed belichte opname bij hoge ISO, dan eentje die onderbelicht is, die je in nabewerking dan weer onnodig ver moet opkrikken. Ruis wordt daarbij veel meer versterkt dan direct een correcte belichting op hogere ISO.
-
- Forumlid
Het is wat je ermee wilt bereiken me auto-iso. Met een groot iso bereik is het voor een moment die voorbijkomt om vast te leggen het risico lager op onderbelichting, maar het gebeurd met regelmaat dat je ongemerkt foto's maakt met een hoge iso waarde, terwijl op dat moment best een andere sluitertijd/diafragma gekozen had kunnen worden. Ik richt me in de M stand op de vlakjes van de belichtingsmeter in de zoeker. De belichtingsmeter wijzigt van de middenstand als de maximaal ingestelde iso waarde bereikt is in de M-stand. Je moet er dan bewust van zijn dat je ook even moet kijken rechts in de zoeker naar de iso waarde en dat is bij mij te vaak niet gebeurd... 

-
- Forumlid
VRAAG?????
Waarom M gebruiken als je dan de ISO op auto zet. Zet hem dan gelijk op P, want dat doe je nu ook.
Of je de camera nu via diafragma, sluitertijd of ISO de boel laat besturen, is toch (ergens) lood om oud ijzer, je hebt gewoon de automaat aanstaan, en je maakt het jezelf dus moeilijker als nodig is door M te kiezen. Beetje onzinnige manier van werken.
Waarom M gebruiken als je dan de ISO op auto zet. Zet hem dan gelijk op P, want dat doe je nu ook.
Of je de camera nu via diafragma, sluitertijd of ISO de boel laat besturen, is toch (ergens) lood om oud ijzer, je hebt gewoon de automaat aanstaan, en je maakt het jezelf dus moeilijker als nodig is door M te kiezen. Beetje onzinnige manier van werken.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.
- a90
- Forumlid
Ik gebruik wel vaker auto iso in de m stand. Niets vreemds aan, soms weet je met welk diafragma en snelheid je een foto wil nemen laat de auto iso het dan uitzoeken qua juiste belichting.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Forumlid
In de P stand kun je een combinatie maken van diafragma en sluitertijd, dat klopt. Maar ik ben het niet eens me je redenatie, want je kunt in de niet automatisch standen voorrang geven aan een instelling die je op dat moment het belangrijkste vindt, waarna de andere 2 instellingen zich daarop aanpassen. Je kunt bij de 2 overgebleven instellingen ook nog weer een voorrang geven aan 1 van de instellingen.Paulus van Aken schreef:VRAAG?????
Ik zet bijvoorbeeld de iso op 400 en de diafragma op 5.6, waarna de sluitertijd zich aanpast. In de P stand kan dat niet, die geeft je steeds weer een andere combinatie van sluitertijd en diafragma.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat is een heel andere uitwerking dan de P-stand.Paulus van Aken schreef: Waarom M gebruiken als je dan de ISO op auto zet. Zet hem dan gelijk op P, want dat doe je nu ook.
Bij M gebruik je zowel een vaste sluitertijd als diafragma. Belichting wordt dan bepaald door de ISO.
De P-stand varieert zowel de sluitertijd als het diafragma naar de gelang de omstandigheden met een vaste ISO.
- a90
- Forumlid
Ik gebruik het veel bij rally fotografie. Ik weet met welk diafragma ik de foto wil maken om de auto mooi los te maken van de achtergrond (vaak 3.2 of 4.0) en de sluitertijd op 1/400 om nog wat beweging in de wielen te krijgen. De auto iso doet de rest.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
-
- Forumlid
Kijk, heb ik met mijn vraag toch weer een discussie uitgelokt waardoor er nog meer info loskomt 

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ik gebruik graag de Auto ISO stand, maar kies er wel voor of het het wel of niet gebruik.
Op de D7100 (en vergelijkbare camera's idem) zit een knopje op de achterwand, geheel links onder. Indrukken en aan het vingerwiel draaien, onder de afdrukknop. Je ziet dan op het LCD scherm de Auto ISO aan of uit gaan.
In het Openlucht Museum (laatst met een NCN forum wandeling) staat de Auto ISO uit. Dan gaat de ISO naar 100 en dan krijg ik schitterende kleuren. In de nabewerking kan ik dan ook meer dan 10 stops verschil aan details zichtbaar maken. Met ISO op Auto of ISO op 3200 lukt dat nooit. Pieter van Leeuwen liet daar een duidelijk voorbeeld van zien op zijn laatste NCN lezing.
Op de D7100 (en vergelijkbare camera's idem) zit een knopje op de achterwand, geheel links onder. Indrukken en aan het vingerwiel draaien, onder de afdrukknop. Je ziet dan op het LCD scherm de Auto ISO aan of uit gaan.
In het Openlucht Museum (laatst met een NCN forum wandeling) staat de Auto ISO uit. Dan gaat de ISO naar 100 en dan krijg ik schitterende kleuren. In de nabewerking kan ik dan ook meer dan 10 stops verschil aan details zichtbaar maken. Met ISO op Auto of ISO op 3200 lukt dat nooit. Pieter van Leeuwen liet daar een duidelijk voorbeeld van zien op zijn laatste NCN lezing.