deelbeeld scherpstellen, half cirkeltje wordt donker

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Pruimpit

deelbeeld scherpstellen, half cirkeltje wordt donker

Bericht door Pruimpit » ma sep 17 2007 3:59 pm

Nu ik met mijn FM2 fotografeer merk ik soms bij het scherpstellen dat 1 van de halve cirkeltjes donker wordt, wat het scherpstellen bemoeilijkt.

Hoe kan dat :?: :?: Hou ik de camera dan iets anders, dan zie ik opeens wel weer twee deelbeeldjes. Dit gebeurt dus ook wanneer het beeld verder redelijk is scherpgesteld.

GdP

Bericht door GdP » ma sep 17 2007 4:39 pm

Het kan twee oorzaken hebben.

1. Je hebt er een telelens op zitten. Hoe langer het brandpunt van de lens, hoe slechter het gaat werken.

2. Je kijkt niet door het midden van de zoeker.

Met vr. gr.,

Gerrit

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma sep 17 2007 5:03 pm

Ik heb het ook wel eens met m'n FE en vroeger ook met mijn Minolta. Nu probeerde ik het net te reproduceren met een 135 mm (Nikkor) en een 17 mm (Tokina) en met de 17 mm is het veel makkelijker om een rondje donker te krijgen dan met de 135mm.
Als je links of rechts naast het midden van de zoeker zit dan is het effect veel sterker dan wanneer je er boven of onder zit.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma sep 17 2007 6:03 pm

Met mijn 28mm/3,5 ai heb ik er weinig last van. Met mijn 200mm f4 ai des te meer :oops:

GdP

Bericht door GdP » ma sep 17 2007 6:09 pm

Pruimpit schreef:Met mijn 28mm/3,5 ai heb ik er weinig last van. Met mijn 200mm f4 ai des te meer :oops:
Voor telelenzen heb je ook een ander matglas nodig.

Gerrit

Frans
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans » ma sep 17 2007 7:05 pm

Volgens mij heeft het te maken met de grootste diafragma-opening van je objectief, en dus met de hoeveelheid licht die op het matglas valt.
Bij een f2.8 objectief zul je er minder last van hebben dan bij een f4 objectief.
Kijk maar eens door de zoeker bij bv f8 met de scherptedieptecontroleknop ingedrukt. De instelwig ( halve cirkeltjes ) zullen dan bijna geheel donker worden.
Verder heeft het inderdaad ook te maken met de positie van je oog t.o.v. de zoeker, maar ook weer in relatie met de diafragma-opening.
Het is echter een normaal verschijnsel, en niets om je druk om te maken.
Een ander matglas heb je bij een 200mm objectief echt niet nodig.

Groeten Frans

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma sep 17 2007 7:11 pm

De maximale opening van het objectief is bepalend. Lichtsterke optieken, ook telelenzen, geven geen verduistering.
Ik vond die deelbeeldwig altijd uitermate storend, ondanks dat ik lichtsterke varianten van lenzen gebruikte. Kocht dus gelijk een helemaal leeg matglas bij mijn camera's.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do sep 20 2007 10:01 pm

"Nu ik met mijn FM2 fotografeer merk ik soms bij het scherpstellen dat 1 van de halve cirkeltjes donker wordt, wat het scherpstellen bemoeilijkt."

Dat hoort zo. Komt omdat nu eenmaal niet ieder objectief zo lichtsterk is.
Bij minder lichtsterke objectieven gaat het dichtslaan, maar ook de brandpuntsafstand doet zich gelden. Een groothoekobjectief stelt andere eisen aan een matglas dan een tele.
Het is ook niet mogelijk scherpstelhulpen als deelbeeldwiggen of microprisma's te maken die voor alle objectieven geschikt zijn. Vandaar dat er voor de F-camera's zo veel verwisselbare matglazen waren en nog zijn. Het G- en H-matglas waren er in vier varianten, al naar gelang de gebruikte brandpuntsafstand. Ook was er het R-matglas, mijn favoriet, daarvan slaan de deelbeeldjes niet zo snel dicht bij minder lichtsterke objectieven. Maar het R-matglas is weer iets minder geschikt voor lichtsterke objectieven. Is helaas niet te krijgen voor de FM en FM-2.
En vandaar ook dat veel fotografen de voorkeur gaven en geven aan het volmatglas B of E. Al die scherpstelhulpen zitten maar in de weg bij minder licht. Of het nu gaat om de deelbeeldjes of de microprisma's.
Je zou eens kunnen denken aan het Katz-eye matglas. Zie dit forum voor enthousiaste gebruikers. Niet goedkoop, wel heel goed.

Groet, E.M. de Klerk

tootles

Re: deelbeeld scherpstellen, half cirkeltje wordt donker

Bericht door tootles » di sep 25 2007 9:05 am

Pruimpit schreef:Nu ik met mijn FM2 fotografeer merk ik soms bij het scherpstellen dat 1 van de halve cirkeltjes donker wordt, wat het scherpstellen bemoeilijkt.

Hoe kan dat :?: :?: Hou ik de camera dan iets anders, dan zie ik opeens wel weer twee deelbeeldjes. Dit gebeurt dus ook wanneer het beeld verder redelijk is scherpgesteld.
Ik heb dezelfde camera, daarvoor had ik 25 jaar lang een Nikon EM en het enige objectief waarbij ik hetzelfde merk is een (overigens uitstekende) Tamron 60-300 mm f/3,8-5,4. Bij weinig licht treedt het verschijnsel vaak al op bij het kortste brandpunt, bij zonnig weer merk ik er pas wat van bij flink inzoomen. Ik gebruik nu een 80-200 mm f2,8 en het probleem bestaat niet meer, of slechts sporadisch. Oorzaak is daarmee duidelijk: de lichtsterkte van het glas. Het is een lastig verschijnsel en je moet veel geduld hebben als je bezig bent met fotografie. Zet de boel maar op statief, dan kun je nauwkeurig scherpstellen, ook buiten het deelbeeld om.
Succes.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”