Je bent in elk geval het eerste halfjaar bezig met leren. Dat wil zeggen: zo gaat het bij mij.
zucht.... ik heb met je te doen.....Hansiebra schreef:Heb de D800 met de 14-24, 24-70 en de 70- 200. Ik vind alledrie de lenzen prima op de body werken. Snel en scherp.
Opmerkelijk. Bij mijn D800 zijn de luchten juist snel overbelicht. Ik moet soms wel tot -2.0 LW compenseren. Daar moest ik enorm aan wennen. De donkere partijen zijn in de nabewerking overigens probleemloos op te halen... Ik spreek overige s over RAW opnames. Wellicht gaat het in JPG automatisch goed...Wat mij gelijk opviel was de DR van dit toestel, de lucht was erg grijs-wit en de voorgrond vrij donker maar hij wist dit goed in bedwang te houden,nauwelijks clipping.
Klopt wel aardig. De D700 had ik sneller helemaal onder de knie.JaapV schreef:Je bent in elk geval het eerste halfjaar bezig met leren. Dat wil zeggen: zo gaat het bij mij.
Hoge lichten check ik op het scherm van de camera. RAW conversie in Capture NX2. Verder staat alles in de camera op neutraal. Overigens moet ik zeggen dat de D800 hoge lichten al snel als uitgebeten weergeeft op het scherm. De waarschuwing (knipperende lichte delen) komt soms wel heel snel, zo blijkt uit de nabewerking. Het uitbijten van de hoge lichten blijkt dan wel mee te vallen. Het snelle uitbijten van luchten komt alleen voor bij situaties waarbij sprake is van hoge contrasten, bijvoorbeeld een erg donkere voorgrond tegen een grijze of onbewolkte lucht, zoals bij de noordzijde van gebouwen.Mogelijk gebruiken jullie niet dezelfde Picture Control instellingen en/of RAW-converters voor de nabewerking.
Misschien zit ik er naast maar ik meen ooit wel eens gelezen te hebben dat de afbeelding op je LCD de jpeg-interpretatie van de camera is, m.a.w. de camera laat op het display niet het daadwerkelijke beeld/histogram van je NEF/RAW bestand zien maar hoe het er na conversie uit zou (kunnen) zien. Dit betekent dat het histogram van je NEF/RAW bestand op de PC er iets anders uit zal zien en iets meer speelruimte zal geven dan wat je op het display van de camera zag.Overigens moet ik zeggen dat de D800 hoge lichten al snel als uitgebeten weergeeft op het scherm. De waarschuwing (knipperende lichte delen) komt soms wel heel snel, zo blijkt uit de nabewerking. Het uitbijten van de hoge lichten blijkt dan wel mee te vallen. Het snelle uitbijten van luchten komt alleen voor bij situaties waarbij sprake is van hoge contrasten, bijvoorbeeld een erg donkere voorgrond tegen een grijze of onbewolkte lucht, zoals bij de noordzijde van gebouwen.
Normaal dus.Jos schreef:Het snelle uitbijten van luchten komt alleen voor bij situaties waarbij sprake is van hoge contrasten, bijvoorbeeld een erg donkere voorgrond tegen een grijze of onbewolkte lucht, zoals bij de noordzijde van gebouwen.
Inderdaad is het de interpretatie van alle elementen van de camera-instellingen bij elkaar. Picture Control instellingen, hoog, contrast of laag contrast, witbalans etc., en dat als resultaat in de uitvoer.weimaraner schreef: Misschien zit ik er naast maar ik meen ooit wel eens gelezen te hebben dat de afbeelding op je LCD de jpeg-interpretatie van de camera is, m.a.w. de camera laat op het display niet het daadwerkelijke beeld/histogram van je NEF/RAW bestand zien maar hoe het er na conversie uit zou (kunnen) zien.