Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of er wellicht nog leuke locaties zijn waar dit verder toe te passen is.
Hieronder een greep uit het resultaat:
de bovenste is mijn favoriet:

[edit: foto's verkleind]
bedankt voor jullie reactie. Ik heb de foto's aangepast zodat ze direct te zien zijn. Ik ga vanavond even aan de slag met het reinigen. Hebben jullie nog handige tips om te controleren of de reiniging is gelukt?jantom schreef:Sander:
Probeer eerst dat programma uit te voeren en als dat niet lukt is een canule (blaagbalg) een goede optie. Als je die gaat kopen dan telkens schoon opbergen! Of je moet ergens je camera laten schoonmaken maar ik zou als eerste proberen dat zelf te gaan doen. Op deze site is best wel info te vinden hoe een en ander te doen.
jan schreef:Ik heb er 2 geopend en zie nogal wat onscherpte. Ik heb geen zin om ze allemaal te openen. Heb je ze wel vanaf een statief genomen?
Vlekjes hadden de voorgangers al genoteerd.
De vlekken vallen mij nu ook op. Ik heb er een UV filter opzitten. De foto's zijn uiteraard vanaf een statief genomen (+/- 10 seconden open, ISO 100, diafragma wat mee zitten spelen..) De onscherpte kreeg ik er moeilijk uit. Er stond die avond redelijk wat wind waarvan we toch wat hinder ondervonden. Gebruiken jullie trouwens de AF tijdens deze situaties?DannySan schreef:Kan het zijn dat ik was lensflare zie? Heb je wellicht nog een filter voor op het objectief zitten?
(die rare lichtvlekjes)
Die zou ik er - bij nachtfotografie 'sowieso' - afhalen...
Dat werk inderdaad, mits je de bron binnen het maximaal gestelde formaat houd (max. 1280 breed). Daar ging het gister mis..Florina schreef:Ik open ze ook niet. Bovendien kun je ze veel beter zien/vergelijken als je ze op dit forum onder elkaar zet.
Misschien weet TS niet hoe je dat doet, ik moest daar ook even achterkomen![]()
Maar je kunt toch de link die hij al heeft, tussen IMG plakken en dan verschijnen ze hier wel?
Misschien wil iemand mij corrigeren als dit niet klopt.
1. Kleine diafragma openingen bijv. >f/11 afhankelijk van de kwaliteit van het objectief. Dat zijn getallen waar je problemen krijgt met diffractie, m.a.w. onscherpte.san.okk schreef: De foto's zijn uiteraard vanaf een statief genomen (+/- 10 seconden open, ISO 100, diafragma wat mee zitten spelen..) De onscherpte kreeg ik er moeilijk uit. Er stond die avond redelijk wat wind waarvan we toch wat hinder ondervonden. Gebruiken jullie trouwens de AF tijdens deze situaties?