Welke imac
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Welke imac
Beste allemaal, wie heeft ervaring met de nieuwe Imac’s en kan mij een tip geven over de aanschaf van een Imac die gebruikt wordt voor de verwerking van foto’s. Op dit moment gebruik ik een Imac met 4 Gb werkgeheugen een een i3 processor.
De achterliggende gedachte is dat bij een overstap naar de Nikon D7100/D800 (24/32 Mb per foto) mijn huidige PC het niet meer zal trekken.
De nieuwe modellen (http://store.apple.com/nl/browse/home/s ... amily/imac" onclick="window.open(this.href);return false;) beginnen met 8 Gb werkgeheugen en een i5 processor. Is dit genoeg of moet ik nog meer werkgeheugen, bijv. 16 Mb of voor een snellere processor gaan.
Bij voorbaat dank voor de tips.
Gr. Frits
De achterliggende gedachte is dat bij een overstap naar de Nikon D7100/D800 (24/32 Mb per foto) mijn huidige PC het niet meer zal trekken.
De nieuwe modellen (http://store.apple.com/nl/browse/home/s ... amily/imac" onclick="window.open(this.href);return false;) beginnen met 8 Gb werkgeheugen en een i5 processor. Is dit genoeg of moet ik nog meer werkgeheugen, bijv. 16 Mb of voor een snellere processor gaan.
Bij voorbaat dank voor de tips.
Gr. Frits
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Welke imac
Zelf zou ik denken aan minimaal 16GB en een i7 processor, maar als ik de prijzen zie van een iMac wordt het wel een heel duur grapje. OK, je hebt er dan wel een mooi scherm bij, maar dan nog lijkt het me duur betaald. Maar ja, ik vertel daarbij eigenlijk niks nieuws. Is alom bekend.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Geen ervaring met iMac, maar wel Macbook pro.
Vwb kopen... ik zou nog even wachten: Klik
Waarschijnlijk komt er een verversing met Haswell CPU's.
Vwb kopen... ik zou nog even wachten: Klik
Waarschijnlijk komt er een verversing met Haswell CPU's.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je al een goed beeldscherm hebt is een Mac Mini met opgewaardeerde specificaties (extra geheugen, fusion drive) wellicht een idee.
- MarcoD750
- Ontwerp & Ontwikkeling
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Frits, ik draai sinds een paar maanden ook alles op een iMac dit is de versie die ik heb:
21,5 inch scherm , geen schittering en geen weerkaatsing van wat dan ook.
8 gb intern geheugen
i5 proc.
1 TB Fusiondrive
Met verschillende foto bewerkingsprogramma's en meerdere bestanden ingeladen.
Met de D7100 werkt dit erg snel, ik heb ook 60 mb bestanden geprobeerd (Hasselblad) en ook dat draaide perfect.
21,5 inch scherm , geen schittering en geen weerkaatsing van wat dan ook.
8 gb intern geheugen
i5 proc.
1 TB Fusiondrive
Met verschillende foto bewerkingsprogramma's en meerdere bestanden ingeladen.
Met de D7100 werkt dit erg snel, ik heb ook 60 mb bestanden geprobeerd (Hasselblad) en ook dat draaide perfect.
met vriendelijke groet, Marco
Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
- Arie Vigelius
- Forumlid
Sinds januari de nieuwe 27" iMac met 3 TB Fusion.
I5, 2.9, 16 GB.
Ding is supersnel in vergelijking met vorige generatie.
Overzetten bestanden van D800, USB 3.0 ook snel.
Ook beeldscherm is beter/fijner. Minder reflectie.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
I5, 2.9, 16 GB.
Ding is supersnel in vergelijking met vorige generatie.
Overzetten bestanden van D800, USB 3.0 ook snel.
Ook beeldscherm is beter/fijner. Minder reflectie.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
- DannySan
- Clublid
Voor 'gewoon' foto bewerken is de i5 met 8 gig van de laatste generatie prima. Ik werk op een reclame bureau en daar staan 4x het vorige model met die specs en daarmee draaien ze Photoshop, Indesign en Illustrator naast elkaar; zonder problemen.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
Heren, allen dank voor de input. Ook Maurice.
@MarcoD7100, dit lijkt mij ook de best (betaalbare) optie (heb jij de 2.7 of 2.9 versie)
@Zorackx, tja, als geld geen issue was, dit is boven mijn budget. Max 2000k, liever minder.
Wat mij duidelijk is geworden dat je een echte Pro-gebruiker moet zijn om voor de duurdere upgrades te gaan.
Ik gebruik de mac voor een kleine administatie, internet, mail en veel fotobewerking met Aperture voor D300s/D700 en geen games.
Zin of onzin wat ik heb gehoord op andere medium's.
a, als je en fusiondrive neemt heb je geen extra werkgeheugen nodig en is 8Mb meer als genoeg ?.
b, de 27" versie heeft uiteraard een groter scherm maar ondanks dezelfde specs als de 21.5" werkt het allemaal ook sneller/beter. Dus altijd voor de 27"gaan ?.
In het algemeen vond ik de beste tip, ga voor het instapmodel, is al retegoed en houd het geld in je zak voor de volgende nieuwe imac die toch alweer over 2 jaar uitkomt
Gr. Frits
@MarcoD7100, dit lijkt mij ook de best (betaalbare) optie (heb jij de 2.7 of 2.9 versie)
@Zorackx, tja, als geld geen issue was, dit is boven mijn budget. Max 2000k, liever minder.
Wat mij duidelijk is geworden dat je een echte Pro-gebruiker moet zijn om voor de duurdere upgrades te gaan.
Ik gebruik de mac voor een kleine administatie, internet, mail en veel fotobewerking met Aperture voor D300s/D700 en geen games.
Zin of onzin wat ik heb gehoord op andere medium's.
a, als je en fusiondrive neemt heb je geen extra werkgeheugen nodig en is 8Mb meer als genoeg ?.
b, de 27" versie heeft uiteraard een groter scherm maar ondanks dezelfde specs als de 21.5" werkt het allemaal ook sneller/beter. Dus altijd voor de 27"gaan ?.
In het algemeen vond ik de beste tip, ga voor het instapmodel, is al retegoed en houd het geld in je zak voor de volgende nieuwe imac die toch alweer over 2 jaar uitkomt
Gr. Frits
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik ben begin dit jaar gegaan voor de 27" iMac, het 3.4GHz i7 model met 3TB Fusion Drive. Besteld met de standaard hoeveelheid geheugen wat ik zelf opgekrikt heb tot 32Gb met geheugenmodules van http://www.crucial.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Als je bij Apple extra geheugen bestelt ben je aanmerkelijk duurder uit.
Hij vreet in Lightroom en Photoshop mijn D800 NEF's als de brandweer.
Als je gaat voor het 21" model maximeer dan zeker het geheugen bij de bestelling want je kunt het naderhand niet meer uitbreiden.
b. Een 27" en 21" met dezelfde hardware specs zullen even snel werken. Keuze is vooral een kwestie van budget en ruimte op je bureau.
Bij electronica en gadgets zijn altijd nieuwe modellen in aantocht. Je kunt blijven wachten of nu kopen en er van genieten.
Hij vreet in Lightroom en Photoshop mijn D800 NEF's als de brandweer.
Als je gaat voor het 21" model maximeer dan zeker het geheugen bij de bestelling want je kunt het naderhand niet meer uitbreiden.
a. Ga voor minimaal 16Gb is mijn advies, ook met een Fusion Drive of SSD. Vooral bij fotobewerking heb je daar zeker plezier van. Qua budget; liever wat meer geheugen dan een snellere processor.Frits Stoekenbroek schreef: a, als je en fusiondrive neemt heb je geen extra werkgeheugen nodig en is 8Mb meer als genoeg ?.
b. Een 27" en 21" met dezelfde hardware specs zullen even snel werken. Keuze is vooral een kwestie van budget en ruimte op je bureau.
Bij electronica en gadgets zijn altijd nieuwe modellen in aantocht. Je kunt blijven wachten of nu kopen en er van genieten.