Scherpstellen
Scherpstellen
Wie kan mij vertellen wat de beste instellingen zijn van de D700 om vogels scherp te fotograferen met de 70-300 lens
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Scherpstellen
AF-C
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: wat de beste
Beste J,
Welkom op dit forum.
Er bestaat geen heilige graal, daarom laat de kamera diverse instellingen toe.
Een woord van troost: een bekende wild-fotograaf uit de USA gaf publiekelijk toe dat hij weken nodig had om de AF mogelijkheden van een moderne kamera te doorgronden.
Groeten, Gijs
Welkom op dit forum.
Er bestaat geen heilige graal, daarom laat de kamera diverse instellingen toe.
Een woord van troost: een bekende wild-fotograaf uit de USA gaf publiekelijk toe dat hij weken nodig had om de AF mogelijkheden van een moderne kamera te doorgronden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Topic verplaatst. 

En dan te bedenken dat vroeger het draaien aan die ring al genoeg was. 
Houdt ook je shutterspeed hoog genoeg. Anders wordt het daardoor weer onscherp.

Houdt ook je shutterspeed hoog genoeg. Anders wordt het daardoor weer onscherp.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Op mijn D7000 heb ik:
continue scherpstellen met sluiter voorkeur
9 of 21 punt dynamisch veld (klein rond of groot rond)
3 seconden opnieuw scherpstellen vertraging (opnieuw doelwit zoeken na verlies van scherpstelpunt)
Oh en vaak een handmatige slinger aan de scherpstel-ring voordat ik AF aan het werk zet (richting oneindig indien ver weg en omgekeerd)
3 seconden opnieuw scherpstellen vertraging (opnieuw doelwit zoeken na verlies van scherpstelpunt)
Oh en vaak een handmatige slinger aan de scherpstel-ring voordat ik AF aan het werk zet (richting oneindig indien ver weg en omgekeerd)
- Gobert
- Clublid
Als het objectief zulks toelaat. Vaak alleen pro-serie objectieven en dan nog niet eens allemaal. Kan een dure reparatie betekenen.Hero schreef:Op mijn D7000 heb ik:
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
- Forumlid
Bedoel je dat continu scherpstellen kan leiden tot schade aan de AF motor?Gobert schreef:...... Kan een dure reparatie betekenen.Hero schreef:........continue scherpstellen .....
- Gobert
- Clublid
Neen, de handmatige slinger.Marten schreef:Bedoel je dat continu scherpstellen kan leiden tot schade aan de AF motor?Gobert schreef:...... Kan een dure reparatie betekenen.Hero schreef:........continue scherpstellen .....
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
- Forumlid
Ahh,
duidelijk.
duidelijk.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Bij de AF-S Nikkors is manual override juist bijna altijd aanwezig en alleen de 18-55, 55-200 en 55-300 hebben dit niet en bij de 18-105 werkt dit iets minder soepel (en alleen in de AF-S stand). Als er een M/A stand op je objectief zit dan is manual override mogelijk. En de 70-300 VR die de TS volgens mij gebruikt heeft dit dus ook.Gobert schreef:Hero schreef:Als het objectief zulks toelaat. Vaak alleen pro-serie objectieven en dan nog niet eens allemaal. Kan een dure reparatie betekenen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Zoiets kun je wel doen, maar dan eerst je objectief naar manual schuiven, anders gaat het geheid een keer mis.
De instelling van Hero 3 sec Focus-tracking met Lock-on, zal vaak goed zijn.
Maar in overleg met " onze Roel ( Replay) " zijn ervaringen op dat punt, heb ik hem momenteel uit staan, en als ie aan gaat komt ie op 1 sec. te staan.
Als je pas begint met deze vorm van fotografie, zou ik kiezen voor 21 punten.
Later, kun je gaan naar 9 punten gaan.
Je scherpstelling is dan sneller berekend over het aantal scherpstelpunten, en ben je eerder scherpgesteld.
Het gaat natuurlijk over niks in tijd, maar toch dat kleine beetje kan net verschil maken.
Verder AF-C en snelle serieopname zou ik voor kiezen.
Sluitertijd voorkeuze.
Vrgr
Tiny
De instelling van Hero 3 sec Focus-tracking met Lock-on, zal vaak goed zijn.
Maar in overleg met " onze Roel ( Replay) " zijn ervaringen op dat punt, heb ik hem momenteel uit staan, en als ie aan gaat komt ie op 1 sec. te staan.
Als je pas begint met deze vorm van fotografie, zou ik kiezen voor 21 punten.
Later, kun je gaan naar 9 punten gaan.
Je scherpstelling is dan sneller berekend over het aantal scherpstelpunten, en ben je eerder scherpgesteld.
Het gaat natuurlijk over niks in tijd, maar toch dat kleine beetje kan net verschil maken.
Verder AF-C en snelle serieopname zou ik voor kiezen.
Sluitertijd voorkeuze.
Vrgr
Tiny
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou ervoor kiezen om de AF-ON methode te gebruiken, die ik o.m. gebruik voor airshow fotografie:jdevries68 schreef:Wie kan mij vertellen wat de beste instellingen zijn van de D700 om vogels scherp te fotograferen met de 70-300 lens
1. Selectie AF-C prioriteit: Ontspannen (pers. instelling a1)
2. Dynamisch AF-veld: 21 punten of 9 punten (pers. instelling a3)
3. Focus Tracking met Lock-On: Kort of Uit (pers. instelling a4)
4. AF-activering: Alleen AF-ON (pers. instelling a5)
5. Scherpstelstand op AF-C
6. AF-veldstand op Dynamisch AF-veld
7. Ontspanstand op CH
Je kunt nu het onderwerp volgen en scherpstellen door de AF-ON knop ingedrukt te houden. Je kunt op elk gewenst moment de sluiter ontspannen. Als je het onderwerp even kwijt bent in de zoeker: AF-ON loslaten om "hunten" van het objectief te vermijden. Het vergt misschien enige gewenning, maar voor mij werkt deze methode erg goed.
Jur
-
- Forumlid
- Contacteer:
Wat zou er mis mee kunnen gaan dan? Manual-focus-override eigenschap op veel nikon lenzen zoals de af-s 70-300 is nu juist bedoeld om handmatig scherp te stellen zonder eerst een schakelaar over te halen. In de gebruiksaanwijzing staat zelfs dat de motor zichzelf uitschakelt zo gauw je aan de scherpstelring begint te draaien. Ik denk niet dat Nikon zoiets in de gebruiksaanwijzing zet als er een risico is dat er iets kapot zou gaan.jettiny schreef:Zoiets kun je wel doen, maar dan eerst je objectief naar manual schuiven, anders gaat het geheid een keer mis.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Niet alle objectieven hebben dat, dus voorzichtigheid is geboden.
Dat is de algemene boodschap die ik wilde meegeven, in aansluiting op wat Gobert al aangaf.
Dat is de algemene boodschap die ik wilde meegeven, in aansluiting op wat Gobert al aangaf.