Foto 1 - Jeanine, doet me denken aan beelden/ afbeeldingen van een tentoonstelling van
Toetanchamon kort geleden in Amsterdam
Dit portret intrigeert me het meest, het heeft iets "magisch" wat de beelden (van goden) bij die tentoonstelling ook hadden. Alleen omdat het hier om een echt mens gaat zou ik het licht een fractie minder hard willen zien. Minder helder op het voorhoofd en net langs de neus onder haar oog, en net wat minder diepe schaduw achter de wang richting oor toe. De richting van het licht is wel mooi.
Wat ik verder wel jammer vind is dat je niets meer ziet (niet eens een glimp) van de rechterschouder / lichaam van de vrouw. Het is nu alsof de vrouw haar hoofd "vooruitgestoken" over een opgehangen doek heen hangt. Maar dat is misschien ook wel een stukje de magie van het geheel???
Verder bij die soort strakke poses is de stand van het gezicht. Nu steekt de neus net met een tipje voorbij haar rechterwang. Met misschien net een fractie meer "en profil" zou de neus wat meer uitsteken. Dat geeft meer accent aan de kenmerkende vorm van juist deze neus binnen het geheel van de rest als uitstraling in het portret. Het is wel zo, dat bij net iets meer draaien van het gezicht het rechteroog dan net iets meer gaat verdwijnen. Met één opname hier is niet te beoordelen in hoeverre het voordeel van een betere vorm van de neus, dat opweegt tegen het nadeel van een net wat minder goed zichtbaar rechteroog.
Verder vind ik de andere opnamen wel netjes, weinig op aan te merken in dit genre van opnamen, maar doen me minder, hebben niets iets magisch.
Alleen de make-up van Clara vind ik lelijk met die bruin strak getrokken wenkbrauwen tegen die erg blonde haren. Maar dat is een persoonlijke kwestie.