Instellingen Nikon D3100 Body
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Instellingen Nikon D3100 Body
Die zit er goed naast ja.....
Ik zou hem op S zetten en dan ongeveer 1/125ste. Zeker de AF (autofocus) zijn werk laten doen.
Ik zou hem op S zetten en dan ongeveer 1/125ste. Zeker de AF (autofocus) zijn werk laten doen.
Tsja daar valt nog wel wat winst te halen..
Hoe stel je scherp...?
Ik zou enkelpunts kiezen en het rode puntje ( die je kan verzetten met de toetsen achterop de camera ) recht op iemand zijn gezicht zetten...
Waarom geen Flits?
Dan ga je naar 1/200ste en is je beweging scherpte zeker weten weg.
Hoe stel je scherp...?
Ik zou enkelpunts kiezen en het rode puntje ( die je kan verzetten met de toetsen achterop de camera ) recht op iemand zijn gezicht zetten...
Waarom geen Flits?
Dan ga je naar 1/200ste en is je beweging scherpte zeker weten weg.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Even over raw of jpeg.
Ik zie dat de foto's een omvang hebben tussen de 200 en 300 kbytes.
Dan blijft er van de foto niet veel over als je hem uitvergroot.
Raw is aanbevolen als je de foto's gaat bewerken.
Anders is het ook goed mogelijk jpeg in de hoogte kwaliteit te nemen.
Dan zit je in de Mbytes.
Ik zie trouwens dat je een heel gezin op een vrij smalle achtegrond doek zet.
Als je dat lukt mag je mij vertellen hoe je het gedaan hebt.
Ik zie dat de foto's een omvang hebben tussen de 200 en 300 kbytes.
Dan blijft er van de foto niet veel over als je hem uitvergroot.
Raw is aanbevolen als je de foto's gaat bewerken.
Anders is het ook goed mogelijk jpeg in de hoogte kwaliteit te nemen.
Dan zit je in de Mbytes.
Ik zie trouwens dat je een heel gezin op een vrij smalle achtegrond doek zet.
Als je dat lukt mag je mij vertellen hoe je het gedaan hebt.
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik bekijk de foto's even 1 voor 1; en het volgende valt mij op:
Foto 1:
De focus-mode van de camera staat op AF-A; daarmee zeg je eigenlijk tegen de camera "Kijk jíj maar waar je de focus legt"; en daarmee krijg je dus als fotograaf een onvoorspelbaar resultaat.
Beter is het voor portret om dit op AF-S (single) te zetten (voor stilstaande onderwerpen dus).
Ook staat de AutoFocus op 'dynamic' terwijl dit voor een stilstaan beeld ook niet nodig is, beter is om deze op 'single point af' te zetten; dan kies jij 1 punt waarop je scherp stelt en daar wijkt de camera niet van af.
Daardoor is in dit geval niet het middelste focus-punt gebruikt, terwijl die bij de D3100 het beste werkt.
En tenslotte is er geschoten met een sluitertijd van 1/30; dat is vrij traag als je met een DX-objectief op 24 mm werkt (is 36 mm op een full-frame objectief); beter was een sluitertijd die altijd boven dat van je brandpuntsafstand ligt (en daarbij hou je rekening met het verschil tussen een camera met een kleine sensor - zoals de D3100 - en die met een sensor op volledig 35mm formaat).
En - tot slot dan! - ik zie een setup met een mooie witte achtergrond; maar ik 'mis' dan de bijbehorende flitser?
Even als voorbeeld een foto die ik met een D3100 gemaakt heb:

(dit is met 1 opzet-flitser)
Foto 2:
Is de foto nu zo 'breed' of het achterdoek misschien wat te smal voor 4 personen?
Ook deze foto heeft 'last' van de instellingen voor wat betreft focus.
Foto 3:
Weer andere instellingen qua camera, maar 1/25 is echt heel traag. Dan krijg je dus last van het feit dat je zelf de camera niet stil genoeg kúnt houden.
Foto 4:
Weer AF-A (bij foto 3 wat het wél AF-S?) en dus niet een focus-punt wat jij kiest?
Samenvattend is het belangrijk dat je goed je camera leert kennen, welke instelling doet "wat"?
Hoe stel ik mijn Auto-Focus goed in, welke ISO gebruik is, welke modus gebruik voor welke foto?
Gewoon veel oefenen, en je resultaten hier plaatsen; komt helemaal goed!
Ik besef me ook dat er nogal wat 'termen' voorbijkomen; maar die "horen" nu eenmaal bij de - prachtige - mogelijkheden die een spiegelreflex-camera je bieden.
Probeer het niet allemaal in 1x te 'snappen' maar neem het stap voor stap door; maak veel foto's en bekijk je resultaten goed.
Groet Danny
Foto 1:
De focus-mode van de camera staat op AF-A; daarmee zeg je eigenlijk tegen de camera "Kijk jíj maar waar je de focus legt"; en daarmee krijg je dus als fotograaf een onvoorspelbaar resultaat.
Beter is het voor portret om dit op AF-S (single) te zetten (voor stilstaande onderwerpen dus).
Ook staat de AutoFocus op 'dynamic' terwijl dit voor een stilstaan beeld ook niet nodig is, beter is om deze op 'single point af' te zetten; dan kies jij 1 punt waarop je scherp stelt en daar wijkt de camera niet van af.
Daardoor is in dit geval niet het middelste focus-punt gebruikt, terwijl die bij de D3100 het beste werkt.
En tenslotte is er geschoten met een sluitertijd van 1/30; dat is vrij traag als je met een DX-objectief op 24 mm werkt (is 36 mm op een full-frame objectief); beter was een sluitertijd die altijd boven dat van je brandpuntsafstand ligt (en daarbij hou je rekening met het verschil tussen een camera met een kleine sensor - zoals de D3100 - en die met een sensor op volledig 35mm formaat).
En - tot slot dan! - ik zie een setup met een mooie witte achtergrond; maar ik 'mis' dan de bijbehorende flitser?
Even als voorbeeld een foto die ik met een D3100 gemaakt heb:

(dit is met 1 opzet-flitser)
Foto 2:
Is de foto nu zo 'breed' of het achterdoek misschien wat te smal voor 4 personen?
Ook deze foto heeft 'last' van de instellingen voor wat betreft focus.
Foto 3:
Weer andere instellingen qua camera, maar 1/25 is echt heel traag. Dan krijg je dus last van het feit dat je zelf de camera niet stil genoeg kúnt houden.
Foto 4:
Weer AF-A (bij foto 3 wat het wél AF-S?) en dus niet een focus-punt wat jij kiest?
Samenvattend is het belangrijk dat je goed je camera leert kennen, welke instelling doet "wat"?
Hoe stel ik mijn Auto-Focus goed in, welke ISO gebruik is, welke modus gebruik voor welke foto?
Gewoon veel oefenen, en je resultaten hier plaatsen; komt helemaal goed!
Ik besef me ook dat er nogal wat 'termen' voorbijkomen; maar die "horen" nu eenmaal bij de - prachtige - mogelijkheden die een spiegelreflex-camera je bieden.
Probeer het niet allemaal in 1x te 'snappen' maar neem het stap voor stap door; maak veel foto's en bekijk je resultaten goed.
Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Hallo Allemaal,
Super bedankt voor het uploaden van de fotos.
En iedereen bedankt voor de reacties.
Danny nu zie ik uw foto en die is echt heel erg mooi, welke stand is dat op de camera M A P S of een andere stand.
U heeft het ook over de auto focus dat hij op dynamic staat dit kan ik helaas niet vinden in de camera.
Heb voor de zekerheid maar het boek besteld van de D3100.
Er komen inderdaad een hoop termen voor die ik gelijk heb opgezocht haha.
Wat is nu precies een goede sluitertijd aangezien ik alles laag op de foto zet, althans dat is mij zo uitgelegd.
Liefs Priscilla
Super bedankt voor het uploaden van de fotos.
En iedereen bedankt voor de reacties.
Danny nu zie ik uw foto en die is echt heel erg mooi, welke stand is dat op de camera M A P S of een andere stand.
U heeft het ook over de auto focus dat hij op dynamic staat dit kan ik helaas niet vinden in de camera.
Heb voor de zekerheid maar het boek besteld van de D3100.
Er komen inderdaad een hoop termen voor die ik gelijk heb opgezocht haha.
Wat is nu precies een goede sluitertijd aangezien ik alles laag op de foto zet, althans dat is mij zo uitgelegd.
Liefs Priscilla
Hoi Priscilla,
Meschien help dit, zet je auto focus mode op Single en metering mode op Matrix
Zet je iso op 1000 en stel je aperture in tot dat je een sluitingstijd van 1/100 of hoger
Focus mode =
Af-a auto ( automatisch)
Af-s Single ( punt)
Af-c continue ( voor bewegend object)
Metering = licht meting
Spot ( punt meting)
Center ( middelpunt)
Matrix ( gemiddeld van je scherm)
Ps als je op een statief hebt geplaats moet je wel je vr uitzetten
Kweetnie waarom maar dat zeggen ze allemaal
Succes
Meschien help dit, zet je auto focus mode op Single en metering mode op Matrix
Zet je iso op 1000 en stel je aperture in tot dat je een sluitingstijd van 1/100 of hoger
Focus mode =
Af-a auto ( automatisch)
Af-s Single ( punt)
Af-c continue ( voor bewegend object)
Metering = licht meting
Spot ( punt meting)
Center ( middelpunt)
Matrix ( gemiddeld van je scherm)
Ps als je op een statief hebt geplaats moet je wel je vr uitzetten
Kweetnie waarom maar dat zeggen ze allemaal

Succes
Hallo Winston.
Ik heb gekeken en mijn ISO kan alleen op 100 200 400 800 1600 en 3200
Ik heb geleerd dat hoe meer licht je hebt hoe lager de ISO ?
Bedankt in ieder geval voor uw reactie ga het gelijk controleren.
Groetjes Priscilla
Ik heb gekeken en mijn ISO kan alleen op 100 200 400 800 1600 en 3200
Ik heb geleerd dat hoe meer licht je hebt hoe lager de ISO ?
Bedankt in ieder geval voor uw reactie ga het gelijk controleren.
Groetjes Priscilla
Ook staat mijn camera op de M stand als ik portretfotos maak.
Neem aan dat dit ook verkeerd is ??
De F stand blijft daarop F25 staan dat is toch veelste hoog en de sluitertijd op 1/200
Neem aan dat dit ook verkeerd is ??
De F stand blijft daarop F25 staan dat is toch veelste hoog en de sluitertijd op 1/200
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Misschien moet je op zoek naar een cursus waar je leert hoe je camera in te stellen....
Dat is in mijn prive positie even niet mogelijk helaas anders had ik dat allang gedaan. 

- DannySan
- Clublid
Als je in de buurt van Groningen woont mag je wel langskomen hoor, koffie staat klaar!
Of kom eens naar een inloop (als je lid bent van de NCN).
Of kom eens naar een inloop (als je lid bent van de NCN).
Hallo Danny,
Nee helaas woon ik in Rozenburg zh hahaha
Groetjes Priscilla
Nee helaas woon ik in Rozenburg zh hahaha
Groetjes Priscilla
- Haket
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Hallo Priscilla,
Het is geen ramp om de eerste foto's op de A(utomatische, groene) stand te maken.
Zeker als de foto's niet scherp zijn. Niet vergeten om op het objectief de AF op M/A te zetten en niet op M.
Eerst maar scherp en dan weer een stapje verder.
Het is geen ramp om de eerste foto's op de A(utomatische, groene) stand te maken.
Zeker als de foto's niet scherp zijn. Niet vergeten om op het objectief de AF op M/A te zetten en niet op M.
Eerst maar scherp en dan weer een stapje verder.
- DannySan
- Clublid
Dan doen we gewoon een Online cursus hoor
M stand is goed als je alle instellingen kent
Ik zet hem op de A stand, op die stand regel ik mijn F (aperture) en iso als het moet
De sluitertijd past vanzelf aan
Als je uit de hand foto's maakt moet de sluitertijd niet lager dan 1/100 zijn behalve als je een vaste hand hebt mag het ook 1/80 en zeer extreem 1/10 met vr aan
Ik zet hem op de A stand, op die stand regel ik mijn F (aperture) en iso als het moet
De sluitertijd past vanzelf aan
Als je uit de hand foto's maakt moet de sluitertijd niet lager dan 1/100 zijn behalve als je een vaste hand hebt mag het ook 1/80 en zeer extreem 1/10 met vr aan