Instellingen Nikon D3100 Body

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
staal571
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Instellingen Nikon D3100 Body

Bericht door staal571 » wo mei 29 2013 12:17 pm

Kroontje schreef:Peter

Deze discusie gaan we hier niet voeren ;) maar denk dat ze wel meer moet gaan lezen over de camera en de rest ;)

prima maar ik stoor mij aan dit soort vragen van mensen die even een camera kopen, en dan denken dat ze fotograaf zijn en meteen met een fotosudio willen beginnen om te gaan beunhazen.
Als het nou gewoon voor eigen gebruik was had ik er geen moeite mee, maar gezien de eerste vragen zat de manuals waarschijnlijk nog in de doos.

Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » wo mei 29 2013 12:26 pm

Dat weet je niet. Mensen beginnen niet zomaar wat. Wellicht had de startster een goede compact en kreeg ze veel reacties in de trand van, daar moet je wat mee doen.

Dan koop je een serieuze camera en dan gaat het allemaal wat minder makkelijk.

Ergens vind ik de term beunhaas hier niet passen. Een beunhaas laat zijn of haar werk niet zien en vraagt niks, is alleen geïnteresseerd in snel geld en snel geld in de fotografie?

Maar de frustratie is te begrijpen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » wo mei 29 2013 12:34 pm

PanzerFaustNL schreef:Dat weet je niet. Mensen beginnen niet zomaar wat. Wellicht had de startster een goede compact en kreeg ze veel reacties in de trand van, daar moet je wat mee doen.

Dan koop je een serieuze camera en dan gaat het allemaal wat minder makkelijk.

Ergens vind ik de term beunhaas hier niet passen. Een beunhaas laat zijn of haar werk niet zien en vraagt niks, is alleen geïnteresseerd in snel geld en snel geld in de fotografie?

Maar de frustratie is te begrijpen.
Nou frustratie is een te groot woord, maar wat dat beunhazen betreft ik zie het ook bij onze Crea fotogroep, en dan zijn het voornamelijk de vrouwen die even lid worden een paar avonden veel vragen stellen ( er waren er die kwamen met de camera nog in de doos op de eerste avond of wij maar even uitleg wilden geven) want ze wilden aan "'geboorte fotografie of kinder fotografie gaan doen, of af en toe een bruidsreportage .
En het jaar daarop zijn ze lid af en hoor je er niks meer van.

Dus vandaar dat ik op soort dingen reageer fotografie analoog/pinhole/digitaal is en blijft voor mij een hobby.

Peter

Maar laten we maar weer ""on topic gaan""
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

Priscilla

Bericht door Priscilla » wo mei 29 2013 12:55 pm

Hallo,

Nou zal ik het eens even uitleggen ook al weet ik dat ik dat niet moet doen !!
Ik wil heel graag een een studio beginnen omdat men vindt dat ik mooie fotos kan maken vandaar dat ik de Nikon aangeschaft heb.
Ik zeg niet dat ik het NU wil ik wil eerst de camera goed onder de knie hebben.
En de mensen op de foto dat zijn gewoon familieleden die mij helpen oefenen.
Heb deze week mijn diploma digitale beeldbewerking gehaald dus het is niet dat ik er niets vanaf weet.
Ik ben naar dit forum gekomen om gewoon wat vragen te stellen en dat ik nog niet alles begrijp wil niet zeggen dat je me een beunhaas moet noemen.
Ik heb de camera ook al een paar maanden in bezit en heb er al veel mee geoefend maar kwam er gewoon niet uit vandaar ook mijn vragen.
Ik ben verre van een beunhaas en oefen alleen met familie en krijg er geen stuiver voor omdat ik dit nog niet verdien!!
Beetje jammer dat er gelijk een mening wordt gegeven en dat ik wordt vergeleken met iemand die snel geld wilt verdienen.
Maar oke dat terzijde ik ben volgens mij een heel eind verder na gisteren en heb een foto gemaakt op basis van de antwoorden op mijn vraag en vindt zelf dat hij er al een stuk beter uitziet !! Ook al zullen er mensen zijn die dat niet vinden maar oke alles moet en kan geleerd worden.

Zal proberen of de foto erop gezet kan worden en dan hoor ik graag de reacties.. Ik heb liever dat men het eerlijk zegt of het er wat aan scheelt.

Groetjes Priscilla

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » wo mei 29 2013 1:16 pm

+1

goe gezegd

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » wo mei 29 2013 1:57 pm

Goed gezegd Priscilla,

al vind ik het van het absurde dat je jezelf moet gaan verdedigen omdat sommige mede-forumleden het verdommen om het mening op een "normale" manier te uiten (of wellicht is het dan beter om gewoon niets te zeggen); maar dat is mijn eigen mening...

Hierbij de 2 foto's die je mij stuurde, commentaar plaats ik seperaat:

1:
Afbeelding
DSC_0033 by Megapxl Photography, on Flickr

2:
Afbeelding
DSC_0032 by Megapxl Photography, on Flickr
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Priscilla

Bericht door Priscilla » wo mei 29 2013 2:02 pm

Super bedankt weer voor het plaatsen van de foto's
Laat het commentaar maar komen hahahaha !!!

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo mei 29 2013 2:05 pm

Wat mij opvalt, is dat je scherpstelpunt bij beide foto's op de kin ligt; die zou ik naar het oog brengen wat het dichtste bij is.
Of je moet een reden hebben gehad waarom de kin als scherpstelpunt gebruikt zou moeten worden? :wink:

De foto's zien er al beter uit, al zou 1/125 en f/9 ook prima uit de hand kunnen met flits (hoeft 'ie niet voor op statief).
De flits geeft slagschaduw, maar dat is te verwachten en dus normaal.
Besef je wel dat zodra je met flits gaat werken, je een hele nieuwe dimensie erbíj krijgt aan mogelijkheden én "moeilijkheden"; onlangs heb ik hier een seminar over gehad van onze Flitsmeister Arthur.

Zie ook de volgende linkjes:
Een link over dat seminar > klik
Een link met de foto's die ik naar aanleiding van dat seminar zelf heb 'geknutseld' op mijn foto-zoldertje > klik
En als laatste een link met een handig hulpmiddel bij een opzet-flitser > klik

Maar dat is extra info, de belichtingsdriehoek en je camera trefzeker bedienen komen 'eerst' (ik ben pas na bijna een jaar begonnen met het fröbelen met een opzetflitser).

Groet Danny

Priscilla

Bericht door Priscilla » wo mei 29 2013 2:11 pm

Hallo Danny,

Bedankt weer voor de info dan ga ik dat zo uit de hand proberen kijken wat het verschil is.
Alleen net wilde ik verder schieten op de dezelfde locatie en zelfde lichtvorm en dan schiet de sluitertijd weer naar 1/25 tot 1/60
Waar zou dat aan kunnen liggen ??

Groetjes Priscilla

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo mei 29 2013 2:24 pm

Priscilla schreef:Hallo Danny,

Bedankt weer voor de info dan ga ik dat zo uit de hand proberen kijken wat het verschil is.
Alleen net wilde ik verder schieten op de dezelfde locatie en zelfde lichtvorm en dan schiet de sluitertijd weer naar 1/25 tot 1/60
Waar zou dat aan kunnen liggen ??

Groetjes Priscilla
Zou het kunnen dat het licht tóch anders is?
Werk je met natuurlijk licht daar? Werkt je met dezelfde settings? Is de flitser opgeklapt?
Zodra je een wolk voor de zon krijgt kán je natuurlijk licht dramatisch afnemen; gezien het feit dat je werkt met een kitlens (die niet heel lichtgevoelig zijn) is dat een extra 'hobbel' die je moet nemen.
Daarom kies ik steeds vaker voor manual fotograferen, dan heb je alles zelf in de hand. Maar dat zou ik pas doen als je belichtingsdriehoek helemaal 'uit je hoofd' kent en dat blindelings op je camera kunt toepassen.

groet Danny

Priscilla

Bericht door Priscilla » wo mei 29 2013 2:33 pm

Het is iets donkerder geworden, maar nu zag ik dat je de plus/min van de belichting ook aan kan passen en dan komt hij wel uit op de 1/125.
En erg dom maar ik zie nu ook dat als je door de camera kijkt het ook wordt aangegeven waar het op staat.
Hij gaf aan 1/160 dus even de plus min van de belichting aangepast en zo doet hij het ook.
Of is dit nu heel erg raar??

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo mei 29 2013 2:49 pm

Iets donkerder is erg subjectief, en kán dus heel erg van invloed zijn...
Wat je met die plus en min doet is je belichting compenseren, dat kan - met mate - helpen maar is eigenlijk niet de juiste manier.
Die belichtingsdriehoek, kijk daar heel goed naar en pas die toe op jouw situatie. Zet je ISO eens op 1600 en maak die foto en beoordeel hem... niemand die zegt dat dat niet MAG.
Alles is relatief, en dat is de informatie die hier gegeven wordt - deels - ook... het is echt proberen, proberen en proberen...

Zet je camera op een statief en zet - voor mijn part - een appel op een tafel neer...
Zet je ISO op 100, zoom helemaal in op de appel, en zet (in de A-mode) je diafragma zo groot mogelijk (zo LAAG mogelijk getal.. ik weet het, die is tricky) en maak een foto.
Daarna steeds je diafragma 1 stap verder dicht; en zie wat je camera doet... zie het verschil in plaatje, in belichting, in 'feel' van de foto.
Je kunt ook variëren met je ISO, die kun je 'vast' zetten of op auto-ISO (met de juiste instellingen werkt ook die helemaal niet fout!).

De verhouding tussen je diafragma-opening, je sluitertijd en je ISO is zó de basis die je eerst moet snappen én "hup zo" moet kunnen wijzigen op je camera voordat je 'verder' kunt.
Wellicht is een Nikon Quick Start wel wat voor je? Ik weet niet zeker of Nikon die nog geeft, maar ik vond het érg leerzaam (en ook zeer betaalbaar!).

Zie voor de informatie over de Nikon Quick Start deze link > klik
Zie voor mijn eigen topic toen ik net een maandje mijn camera had, en deze Nikon Cursus gevolgd heb; deze link > klik

Priscilla

Bericht door Priscilla » wo mei 29 2013 2:57 pm

Ik ga het vanavond allemaal op mijn gemak lezen dan heb ik ook geen springend jongetje om me heen haha.
Wat ik me dan alleen nog afvraag is als er nou een aantal mensen op de foto willen.
Met het rode puntje naar de ogen dat heb ik er nu heel goed ingestampt.
Maar hoe moet het nu met een groep op wie moet ik me focussen ook op de ogen ?

Nogmaals onwijs bedankt voor de hulp alvast ben er zeer blij mee

Liefs Priscilla

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » wo mei 29 2013 3:09 pm

Dan heb je de juiste scherpte-diepte nodig.

Om dat te oefenen, zou je bijvoorbeeld een aantal objecten schuin achter elkaar kunnen zetten, bijvoorbeeld meerdere cola flessen. Zet ze bijvoorbeeld op een 50 cm van elkaar, schuin achter elkaar en begin bij je hoogste diafragma (laagste getal) en laat hem dan stap voor stap omlaag gaan (naar het hoogste getal). Dan zie je dat steeds meer cola flessen scherper op de foto komen te staan.

Als je dan bijvoorbeeld een groep van 4 personen op een rij heb, dan neem je een diafragma waarbij de derde colafles ook scherp te zien is. Dan zijn de personen scherp op de foto, maar is de achtergrond, neem wel wat afstand van die achtergrond, nog steeds mooi vaag.

Heb je dan 2 rijen personen, dan mik je tussen de rijen in en wederom doordat je met die cola flessen geoefend hebt, weet je ongeveer welk diafragma je moet nemen.

Suc6.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo mei 29 2013 3:17 pm

Priscilla schreef:Ik ga het vanavond allemaal op mijn gemak lezen dan heb ik ook geen springend jongetje om me heen haha.
Wat ik me dan alleen nog afvraag is als er nou een aantal mensen op de foto willen.
Met het rode puntje naar de ogen dat heb ik er nu heel goed ingestampt.
Maar hoe moet het nu met een groep op wie moet ik me focussen ook op de ogen ?

Nogmaals onwijs bedankt voor de hulp alvast ben er zeer blij mee

Liefs Priscilla
Dat springende jongetje kan dan wel eens afleiden inderdaad :mrgreen:
Als je een aantal mensen 'achter' elkaar hebt; moet je je diafragma kleiner maken (groter getal).
Wat je dan krijgt is het zogenaamde scherptediepte-gebied (engels: depth of field); oftewel het gebied in een foto dat nog scherp/in focus is.
Hoe kleiner je diafragma, hoe groter je scherptediepte (even als vuistregel), en dus als je op een bepaald punt focust en je maakt je diafragma kleiner wordt er vanaf dat punt gerekend een klein stukje naar jóu toe meer in focus, en een groter deel áchter dat punt. (ietwat ingewikkeld materie om uit te leggen).

Hier is ook een handige site voor die dat visueel uitlegt, zie ook > klik.
Afhankelijk dus van jouw afstand tot het scherpstelpunt, en de lengte van je objectief op dat moment krijg je dan te zien wat je gebied is wat nog scherp is.

Ook hier is geen 'gouden regel'; het is afhankelijk van teveel factoren. Dus proberen is het devies! Beter 6 foto's gemaakt met verschillend diafragma, dan 1 gemiste foto..

Succes!

Gesloten

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”