Hallo Rein,
Ik heb dit objectief ca. een 1/2 jaar in mijn bezit gehad i.c.m. een D3100. Het is mij helemaal niet bevallen. Alleen maar onscherpe foto's. Na een half jaar had ik inmiddels wat kennis opgedaan en e.e.a. door een fotograaf (welke de fotocursus gaf) laten controleren en toen bleek ik last te hebben van een back-focus. Ben terug gegaan naar de winkel van destijds en we hebben samen een modus gevonden van objectief retour en andere objectieven weer aangekocht. Alleen nu geen alles kunner meer. Wist toen al dat ik meer lichtsterkte wilde hebben. Heb toen de Tamron 17-50 f/2.8 non VC gekocht (zie mijn onderschrift) en een Nikon 55-300mm. (inmiddels ook alweer verkocht en vervangen) en was daar zeer gelukkig mee. Ik had ineens scherpe foto's. Raar he dat je dat dan ineens bijzonder vindt
Moet wel zeggen dat we in de winkel tot de conclusie kwamen dat het 3e Tamron objectief de goede was. De eerdere twee hadden ook een backfous probleem. Moet zeggend dat de winkel hier toen ook kritisch op was en mij goed hebben geholpen hiermee.
Maar terug naar je vraag. Ik zou het objectief daarom niet aanbevelen. Maar goed mijn verhaal is een beetje gekleurd door de negatieve ervaring en misschien had een andere Sigma 18-250 wel beter geweest maar ik wilde toen op basis van dat halve jaar ervaring ook liever een lichtsterk objectief. Het gebrek aan lichtsterkte was een belangrijk criterium voor mij. Je gaat al zeer snel, op een zelfs een korte brandpuntsafstand, naar een opening van f/6.3.