Wet Zweden: verbod privéfotografie zonder toestemming

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Wet Zweden: verbod privéfotografie zonder toestemming

Bericht door Patrick » do mei 30 2013 1:03 pm

Bizar en kortzichtig volgens mij. Zie

http://www.nu.nl/algemeen/3487894/zwede ... mming.html
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Re: Wet Zweden: verbod privéfotografie zonder toestemming

Bericht door bjornc » do mei 30 2013 1:06 pm

1 van de leuke bijkomsten van Social Media.
Denk overigens niet dat het te handhaven is.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » do mei 30 2013 1:06 pm

Het is en blijft een moeilijke kwestie, ik heb dit helaas onlangs "aan den lijve" mogen ondervinden :frown: :cry:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » do mei 30 2013 1:14 pm

Vertel...
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » do mei 30 2013 1:34 pm

Een onderwerp dat zeker de aandacht verdient.

Ik vrees dat ik sympathie voor die wetgeving heb. Maar of een dergelijke regeling in de praktijk te handhaven is, is een tweede. Maar dat zal diezelfde praktijk uitwijzen.
Nederland loopt met wetgeving vaak voorop maar in deze dus niet. Wel begrijpelijk.

Een verbod (zou die ook voor Nederland gaan gelden) raakt me niet omdat ik me meer met andere onderwerpen bezig houd.

Dennis_k
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Dennis_k » do mei 30 2013 1:36 pm

jantom schreef:Een onderwerp dat zeker de aandacht verdient.

Ik vrees dat ik sympathie voor die wetgeving heb. Maar of een dergelijke regeling in de praktijk te handhaven is, is een tweede. Maar dat zal diezelfde praktijk uitwijzen.
Nederland loopt met wetgeving vaak voorop maar in deze dus niet. Wel begrijpelijk.

Een verbod (zou die ook voor Nederland gaan gelden) raakt me niet omdat ik me meer met andere onderwerpen bezig houd.
Ik zou dit heel erg vervelend vinden, voornamelijk omdat straat fotografie iets is wat ik zelf heel leuk vind om te doen.
Dit houdt dus ook in dat je op, bijvoorbeeld Middeleeuws Rhoon alleen foto's kan maken als je aan iedereen die in beeld staat toestemming hebt gevraagd om een foto te maken.
Nikon D7000
35mm 1.8G
50mm 1.8G
SB-700
Lowepro flipside 200
https://www.flickr.com/people/jenenden/

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 30 2013 1:39 pm

Goed dat Cartier-Bresson nu niet in Zweden hoeft te fotograferen!

Wel vind ik dat het al dan niet te kunnen handhaven van een wet deze nooit in de weg mag staan.

Er zouden heel veel nuttige wetten verdwijnen als dat altijd het criterium was.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do mei 30 2013 1:48 pm

Volslagen absurd.
Geen foto's meer van evenementen (optredens, concerten etc.), geen foto's meer van publieke gebouwen/architectuur (misschien alleen nog 's nachts?),
geen foto's meer van landschappen; wie weet loopt er wel iemand door het beeld, geen foto's meer van sport (wat te doen met publiek?), geen straatfotografie meer.... etc etc.
Met z'n allen dan maar macro fotografie en astrofotografie gaan doen. Of alleen nog modellen. Of alleen nog maar je telelens gebruiken en de groothoek maar in de grote hoek zetten?

..... ben benieuwd wanneer we dit in Nederland gaan horen, als het in Zweden doorgaat, zal één of andere politicus het al snel in zijn bolle hoofd halen om dit ook maar eens als wetsvoorstel naar voren te brengen. Altijd goed voor zijn/haar "image". Helaas kan hij/zij dan niet meer voor de camera geïnterviewd worden op het Binnenhof, of ze moeten het plein eerst schoonvegen.......
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » do mei 30 2013 1:53 pm

@Dennis k

Ik ben het met je eens dat het vervelend voor je is (lettend op het door jou genoemde voorbeeld). Maar veel mensen hebben geen behoefte om op andermans foto te staan. Daar moet toch begrip voor zijn....

Er is best wel wat te zeggen over het toch mogen fotograferen van personen mits die niet herkenbaar op de foto komen (of zo klein dat het gezicht niet herkenbaar is).

Een andere opmerking: ik stoor me vaak aan mensen in het beeld. Vooral in Azie waar ik vaak naar ruines en andere monumentale gebouwen ga om te fotograferen stoort de aanwezigheid van mensen mij omdat ik ze niet in beeld wil hebben. Dan wacht ik gewoon af tot het is zoals ik wil. Dat kost veel tijd en soms ook ergernis. Maar dat mag ik niet tonen. Maar soms wil ik wel iemand in beeld hebben om grootteverhoudingen te kunnen aangeven.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do mei 30 2013 1:56 pm

EdwinKort schreef:Vertel...
Okay, even notedop:
Ik was begonnen met foto's maken bij sportclub dochter; omdat ik vanuit mijn werk rechtstreeks daarheen ging omdat ik anders eerst naar huis moest en dan weer terug naar de sportclub.
Ik dacht, ik zit hier toch; heb een camera, vind het leuk om foto's te maken... Ergo: iedereen blij.
Dat ging helemaal prima, ik blij, dochter blij (want die had leuke foto's), de club blij (ze hadden mooie foto's voor op de FB en site, want het materiaal wat er was was van ehm... mindere kwaliteit).
Tot aan een maand of 3 geleden, toen ik eerst werd gevraagd om van de andere groepen ook foto's te maken; maar daarna werd geconfronteerd met het feit dat er klachten waren gekomen op mijn aanwezigheid bij de les van mijn dochter, en dat dat - jawel - al enkele weken speelde...

De club had dat verzuimd met mij door te nemen - kleine moeite lijkt mij? - omdat "men" zich afvroeg wat er "allemaal met die foto's gebeurde".
Ik vond dat een erg naar moment, omdat letterlijk níemand het fatsoen/de lef had om wat tegen mij te zeggen.
Daarna overleg met de club, die ging in een vergadering ook dit punt doornemen en aan mij terugkoppelen; echter na 7 weken wachten *stilte* had ik zoiets van: nou ga ik dan wel weer gewoon heen met camera en dan foto van mijn dochter weer maken; helemaal paniekerige juf met "dat kan niet hoor, want dan mogen er geen andere kinderen meer op; had het bestuur nog geen contact met je gezocht?"

Toen zakte mij ietwat de broek af, dezelfde clubleiding die bijkans mij nog 'bejubelde' om de leuke foto's en 'kun je ook eens bij een uitvoering zijn' en 'kun je ook foto's maken van de andere groepen' keerde zich 180 graden om en ik werd bijna letterlijk weggestuurd van de les omdat ik het "lef" had om foto's te willen maken.... :(
Ik ben hier erg boos om geworden, om de manier van communiceren (of eigenlijk het gebrek daaraan); en hoe zoiets dan moet eindigen... Als 'goedmaker' na mijn tirade hierover werd nog wel gezegd dat de club nog wel naar de ouders gaat communiceren dat IK niet degene was die de foto's op FB de site van de club had gezet (hadden ze ook niet tegen de ouders in kwestie gezegd).

Voor mij een harde en wijze les, dat ik goed wil communiceren voordat ik in publieke ruimtes foto's ga maken...

Ik vind het een absurd voorstel wat niet te handhaven zal zijn.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » do mei 30 2013 1:57 pm

@Sharkey

Je bent niet de enige maar je denkt vooral aan je eigen positie.. Daar zijn er meer van en ik neem je het daarom ook helemaal niet kwalijk. Stap eens in de schoenen van een ander.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do mei 30 2013 1:58 pm

Ik snap de wet wel, en ik zie er de voordelen wel van in.

Voor de evenementen en sport ben ik niet bang, op veel kaartjes staat al dat je gefilmd of gefotografeerd kan worden, en dat je bij bezoek automatisch toestemming geeft.

Ik vraag me meer af wat er met de privé feestjes gaat gebeuren. Moet je dan een brief op de voordeur plakken dat men bij binnentreden toestemming geeft om gefotografeerd te worden. En moet het dan ook op de uitnodigingen voor een bruiloft.

Maar in basis ben ik het wel met de wet eens, er wordt te veel te pas en te onpas op de foto gezet. Voornamelijk met doel iemand publiekelijk op de sociale media voor schut te zetten, of aan de schandpaal te nagelen. Vergeet niet dat "wij fotografen" nog niet voor 0,1% van het fotomateriaal op facebook verantwoordelijk zijn.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do mei 30 2013 1:59 pm

Zelfs als ik in de schoenen van een ander stap, dan nog niet.
Ieder natuurlijk zijn/haar recht op een eigen mening, en ook op een eigen beslissing om wel/niet op een foto te WILLEN staan.
Maar in deze tijd van 'elk mobieltje heeft al een 8 MP camera aan boord' en overal hangen camera's kun je zo'n verbod niet serieus overwegen; dan heb je gewoon geen hedendaags besef.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » do mei 30 2013 2:04 pm

Danny San

Beetje krankzinnig: in USA mag iedereen een wapen hebben maar je mag niet zomaar schieten. De rest kan je er wel bij denken...

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do mei 30 2013 2:07 pm

jantom schreef:@Sharkey

Je bent niet de enige maar je denkt vooral aan je eigen positie.. Daar zijn er meer van en ik neem je het daarom ook helemaal niet kwalijk. Stap eens in de schoenen van een ander.
Nee hoor niet alleen mijn positie...de positie van een ieder hier...van alle "hobby" fotografen.
Ik fotografeer eigenlijk zo min mogelijk mensen, maar kijk er wel graag naar :wink2:

Dit is weer zo'n idee van "stel dat het fout gaat". Inderdaad in misschien 1 op de 100.000(den) foto's word er misbruik van gemaakt.
Ook ik vind dat heel spijtig, maar moet dat daarom aan banden gelegd worden?

Moeten auto's verboden worden omdat mijn dochters aangereden kunnen worden?
Moet informatie op internet aan banden gelegd worden omdat daar misbruik van gemaakt kan worden?
Laatst gewijzigd door Sharkey op do mei 30 2013 2:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”