Raad gevraagd voor eerste aankoop.

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Björn82

Raad gevraagd voor eerste aankoop.

Bericht door Björn82 » vr mei 31 2013 1:17 pm

Hoi,
Na een tijdje lezen op dit forum, mij nu ook geregistreerd.
Ik ga mijn eerste spiegelreflexcamera aankopen. Echter zie ik door het bos de Bomen niet meer.
Heb al eindeloos liggen zoeken welke nou het best bij me zou passen, Maar hoe meer men zoekt des te meer men op een ander type model men uitkomt.
Daarom dat ik even hier om raad kom vragen. Weet voor jullie wss de xxxxx aantal persoon. Maar alles hangt af van waar men deze voor wil gebruiken en dat is bij ieder persoon verschillend.

Gebruik.
- Honden op het strand in de tuin enz.
- Leuke familie kiekjes (binnen en buiten)
- Oldtimer en wagen shows. (binnen en buiten)
- Uitstapjes steden en vakantie

In de toekomst.
Thuis wat portretten maken van de honden e familie, met een goedkoop thuis studioke.

Weet dat het onderste (toekomst) mss raar klinkt, maar weet van mezelf dat ik steeds beetje per beetje verder wil.
Maar dat moet zeker in het beging niet, maar zou leuk zijn dat de camera het eventueel ook zou kunnen. (Hoeft niet, maar leuk extra. Moet ik mss na een 1,5jaar niet van body veranderen).

Toestel zou ook eigenlijk gebruiksvriendelijk moeten zijn. Dan bedoel ik waar een starter snel mee overweg kan.
En op deze manier kan bijleren.
Na wat lezen denk ik dat mijn eerste lens een 18mm- 105mm zal worden. Is denk ik een goede allround starter.

Toestellen waar twijfel tussen bestaat:

- D3100
- D3200
- D5000 maar is blijkbaar al een beetje achterhaald zoals ik hier al een paar maal lees. ( Ik ben belg, word er hier mee bedoeld verouderd?)
- D5100
- D5200

Had eerst de D7000 ook in gedachten, maar dit lijkt me niet echt een toestel om gelijk mee te starten. Of sla ik hier de bal mis?
Wil io te starten een goede allrounder waar ik een 2 a 3 jaar zeker mee verder kan.
Doordat ik soms binnen ga fotograferen, zou ik met der tijd ook wel een flitser bijkopen.
Vind ze allemaal wel goed in de hand liggen. Maar ja ik kom dan ook van een hp digi van het tijdperk ano 2003 :D

En dan welke lens kan je het best gebruiken om in de stad gebouwen te fotograferen en welke voor portret? :wink2:
Liefst gulden middeweg, geen slechte lens maar ook geen profissionele.

Alvast bedankt voor jullie tijd en raad.
Moest ik belangrijke dingen vergeten zijn, vraag je maar.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Raad gevraagd voor eerste aankoop.

Bericht door jan » vr mei 31 2013 1:22 pm

Bjorn, welkom op dit forum.
Ik zal een aftrap geven als reactie op je vraag. Er volgen er naar alle waarschijnlijkheid nog vele en daarmee vele andere adviezen. :wink:
Mijn advies zou zijn:
Een D5100 body en een Tamron 17-50 F/2.8 XR DiII SP een veel mooiere set waar je langer mee vooruit kunt en die beter aan je wensen voldoet. Kun je later altijd nog een losse telezoom erbij kopen en je hebt voor nu dan al een lekker lichtsterk objectief.
Dat is mijn zienswijze op je vraag. Succes met de keuze.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » vr mei 31 2013 1:35 pm

Hoi Bjorn,

Welkom op het forum :mryellow:

Achterhaald is inderdaad verouderd, daarom zou ik niet naar de 5000 kijken. Mijn advies zou zijn de D5100 met 18-105mm lens. Met deze kan je een aardig eindje vooruit en is goedkoper als de D5200. Zelf zou ik juist wel naar de D7000 kijken. Vooral omdat deze veel instelknoppen voor witbalans, etc. op de body heeft zitten en een interne scherpstelmotor heeft. De D5100 heeft dat niet en kan later lastig zijn als je objectieven wilt aanschaffen en voor veel instellingen moet je in het menu duiken.

Betreft objectieven:
Portretten: lichtsterke primes bv. Nikkor 50mm 1.8g
Gebouwen: Tokina 11-16mm of de 12-24mm (voordeel van de D7000 komt hier om de hoek kijken m.b.t. de scherpstelmotor)

Om te leren over fotografie kun je veel lezen hier op het forum of een abonnement nemen op een tijdschrift. De Zoom en Digifoto Starter zijn speciaal voor de beginnende fotograaf. Geen idee of je die ook in België kan krijgen.

Veel succes met je keuze en daarna veel plezier met foto's trekken.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » vr mei 31 2013 1:56 pm

ik zou je zeker de D7000 of mss de D7100 willen aanbevelen, niet bang zijn voor een evt sprong in het diepe. de P S A en M standen zijn je beste leermeesters ;)

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr mei 31 2013 2:23 pm

wiebeterpstra schreef:ik zou je zeker de D7000 of mss de D7100 willen aanbevelen, niet bang zijn voor een evt sprong in het diepe. de P S A en M standen zijn je beste leermeesters ;)
Als het kostenplaatje geen probleem is ben ik het hier volkomen mee eens.
Scheelt toch de overstap straks naar een beter model en is op den duur dus ook goedkoper.
Eerder genoemd Tamron is een uitstekende keuze als lens voor de beginner met ambitie.

Gr H. en succes.

Björn82

Bericht door Björn82 » vr mei 31 2013 6:06 pm

Hoi iedereen,
Alvast mijn dank voor jullie antwoorden.
Net terug van een bezoekje aan de foto studio (winkel) hier.
Heb daar de D5100, D7000 en de D7100 in handen gehad.
D5100 lijkt me een gemakkelijk te hanteren toestel. Vrij simpel en redlijk makkelijk voor een starter als ik.
Bij de D7000 en de D7100 leek het mij al vrij technisch te gaan. Heel ander informatie op het scherm en veel meer instellingen enz.
Prijs word niet zo opgekeken. Begrijp mij niet verkeerd, heb ook geen boom staan of ezeltje waar euro biljetten aangroeien of uitkomen.
Had me voorgenomen te starten met een bedrag van rond de 500 a 700euro.
Maar spaar liever beetje langer en voer zo het aankoopbedrag op tot circa 850 a 1100euro.
Dan impulsief te starten en nu toch maar gelijk een toestel aan te kopen om er eentje te hebben.
En dan binnen een jaar of 1,5 jaar weer een ander toestel te moeten aankopen. Dan ben je in de finale meer eurokes kwijt.
Zoals hier reeds ook al eens is aangehaald.
Daarom dat ik hier ook om raad kom vragen. Zitten meer gepassioneerde mensen met nodige kennis van zaken.
Draai het en keer het zoals je wil, in een winkel zullen ze wel luisteren.
Maar toch zal de meerderheid liever nu een toestel verkopen dan binnen 2 a 3 maand.
Maar dit alles terzijde genomen.

Ben nu wel al meer aan het overwegen naar de d7000 te grijpen.
Waarom: - kan ik blijkbaar toch in de toekomst redelijk wat stappen meer mee dan de D5100.
De D5100 is een zeer goed toestel wss, maar meesten personen hier zijn overtuigd dat de D7000 wss meest aan mijn behoefte gaat voldoen.
De D7200, vind ik dan weer net te duur om aan te kopen. En lijkt niet zo veel meer te bieden in mijn situatie als de D7000.
In dit geval opteer ik dan liever om gelijk een betere lens aan te kopen, zoals de hierboven door jullie reeds vermelde Tamron.

Enige wat mij nog een beetje afschrikt is de technishe handelingen bij de D7000 tegen over de D5100.
Wil natuurlijk wel wat opzoeken en bijleren, maar ook gelijk foto's kunnen maken. Zonder dat ik gelijk aller handen handelingen moet doen.
Kan ook zijn dat het al bij al mee valt. Maar toen ik deze daarstraks even opzetten, wist ik gelijk niet welke informatie er allemaal op kwam te staan.
Iemand die kan bevestigen dat het al bijal een beetje mee valt, of het toch al een redelijke kennis vereist?
Mvg

Winston

Bericht door Winston » vr mei 31 2013 6:48 pm

Hoi Bjorn,

Ik heb beide toestellen in bezit de d5100 en d7000, ze hebben allebij dezelfde sensor
Dus kwaliteit is het zelfde

D7000 zit steviger in de hand
Spat waterdicht
Sneller met instellen
Hoge sluiterstijd
Beter autofocus
Dual memory slots

D5100 is heeft een flip scherm

Groetjes W.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mei 31 2013 7:52 pm

De D7000 heeft ook een scherpstelmotor ingebouwd waardoor je een veel ruimere keuze in objectieven hebt!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Florina
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Florina » vr mei 31 2013 9:11 pm

Ik zou je aanraden om ook de stap naar een D7000 te nemen.
Mijn ervaring is juist dat je door de toestellen die wat meer mogelijkheden hebben, ook meer kunt leren.
Natuurlijk moet je wel zin er in hebben je erin te verdiepen, maar gezien je uitgebreide
reacties hier en je plannen, lijkt mij dat niet zo'n probleem.
Ik denk dat je met de D7000 prima overweg kunt, mits je gewoon de tijd neemt, alles rustig te bekijken.
Handleiding doornemen en evt boek erbij kopen of hier op forum lezen/vragen stellen.

Je hoeft niet bij D7000 niet allerlei extra handelingen te doen om een foto te kunnen maken,
hoe meer je van de basis weet hoe handiger, maar dat telt ook voor een D5200 oid.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

breimer
Forumlid
Forumlid

Bericht door breimer » vr mei 31 2013 9:18 pm

Om te beginnen met de D7000/D7100
vraagt in het begin veel leervermogen.
er is veel techniek beschikbaar maar dat maakt ook met name kennis en ervaring noodzakkenlijk m.i.
de af van b.v. de D7000 is er een die voor velen een behoorlijke uitdaging is. :idea:

De vraag is ook ga je alles zelf instellen b.v. zowel diafragma, als sluitertijd. iso en belichting :?:

of richt je je op zelf diafragma instellen, en maak gebruik van auto max iso? enz

in het eerste geval is een toestel met twee instelwieltjes de betere keus.( D90,D7000,D7100)

in het tweede geval komen de D5100 en de D5200 in beeld
waarvan de D5100 het meest waar bied voor zijn geld, investeer de rest van je budget in in goed glas.
een goed objectief bepaald meer nog dan de body het resultaat
koop er b.v. een prime bij of ga b.v. voor een lichsterk standaard zoom objectief

wel of geen scherpstel motor in de body is als je begint niet het meest bepaalend, er zijn genoeg AF-S objectieven te koop en beschikbaar.
wel is er een beperking als je serieus van plan bent om tweedehads glaswerk te kopen.

kortom maak eerst een inschatting wat wat voor type fotograaf je bent, en maak dat een eerste keus voor de soort body. (1 of 2 instelwieltje)

De D90 is ook nog prima, en heel betaalbaar ! mits je het niet in de hoge iso waarden zoekt, en video onbelangrijk voor je is( dat zijn de nadrukelijk mindere punten t.o.v. de D7000/D7100

De D90 is voor een beginner ook wat meer vergevingsgezind en heeft wat minder technische mogenlijkheden, maar is door en door beproefd, en heeft zich meer dan bewezen.

groet

Bert Harry

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » vr mei 31 2013 11:59 pm

Ben erg benieuwd waar dit eindigd zie veel raakvlakken met mijn zoektocht. :)

Ben ook benieuwd naar je eerste foto's en ervaring.

Maar

Neem lekker de tijd om je in te lezen en proberen in winkels en laat je her en der adviseren en informeren.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » za jun 01 2013 12:22 am

vergeet inderdaad de D90 niet, een uitstekende camera om het op te leren.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Björn82

Bericht door Björn82 » za jun 01 2013 3:51 am

Net gedaan met werken en kwam nog even kijken :wink2: .

Even reageren op volgende:
De vraag is ook ga je alles zelf instellen b.v. zowel diafragma, als sluitertijd. iso en belichting
Dat zou de bedoeling zijn na een tijdje. Afhankelijk van hoe snel ik alles onder de knie krijg.
of richt je je op zelf diafragma instellen, en maak gebruik van auto max iso? enz
Denk dat dit het eerste is wat ik ga doen. Om vervolgens stap voor stap verder te gaan, en zo na x aantal tijd zoals hierboven vermeld staat te eindigen.
Alles hangt vooral af van de leersnelheid. Maar hoe meer ik mij verdiep, des te meer ik vrees dat dit zeker niet snel gaat.
Heel veel technische aspecten, en wss heel veel moeten uitzoeken als de nodige ervaring op doen.
De D90 is ook nog prima, en heel betaalbaar ! mits je het niet in de hoge iso waarden zoekt, en video onbelangrijk voor je is
Kan zijn dat ik hier al de mist in ga. Maar bezoek regelmatig autobeurzen, wat vaak binnen plaats vind. Dus vaak is de belichting daar toch wat minder.
Dus denk ik dat ik af en toe in de iets hogere iso zal moeten duiken. Al is dit probleem dan mss weer weg te denken door gebruik te maken van een flitser?
De D7000 heeft ook een scherpstelmotor ingebouwd waardoor je een veel ruimere keuze in objectieven hebt!
Maar heeft deze dan niet het nadeel iets minder snel te zijn en meer geluid te produceren?
Dat zijn bv dingen die ik dan weer steeds weer vind op internet. Maar natuurlijk zelf geen kennis van heb :wink2: .

Filmen is zeker niet mijn bedoeling. Wij hebben onlangs nog een digitale camera gekocht. Dus dat is dan weer een zaak waar ik mij niet te druk in moet maken :mryellow: .

Net even de d90 ook eens onder de loop genomen.
Als newbie eens even vergeleken.
Voordeel te opzichte van de d5100
- Iets grotere beeldsensor
- Iets meer fps (dus sneller)
- pentaprisma (dus helderder beeld)
- Meer Witbalans instellingen 12
- Batterij gaat langer mee
- spatwaterdicht en stofdicht body

Minpunten ten opzichte van de d5100
- Aantal bits cameraprocessor liggen iets lager (Dus iets minder kleuren per pixel)
- iets minder resolutie
- minder pixels
- lage iso waarden

Als ik het zo zie kan de D90 bijna naast de D7000 staan.
Juist heeft de d90 minder pixels iets minder snelheid, lagere iso en een ander scherpstelling met minder scherpstelpunten.
Maar de D90 heeft dan weer een iets grotere beeldsensor en meer witbalans instellingen.
Verder zien de specs mij er een beetje gelijkwaardig uit.
Toch op de site waar ik deze vergeleken heb.

Gaat nog moeilijk worden :D .
Nu is het weer kiezen tussen d5100 d7000 of d90.
Morgen wat verder kijken.
Nu eerst wat slapen. Want op dit uur is het voor een leek, zeer moelijk om aan al de specifcaties te vergelijken en te begrijpen.
Moest ik hierboven foute redeneringen maken, mogen deze zeker opgehelderd worden.
Mvg en alvast men dank.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » za jun 01 2013 4:16 am

Dat de D90 een grotere sensor en meer witbalans instellingen heeft dan de D7000 lijkt me sterk.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » za jun 01 2013 5:53 am

De D90 heeft dezelfde grootte wat de sensor betreft en heeft 9 balans instellingen en 1 daarvan is een preset waar je zelf een meting in kan opslaan. Minder mp betekent niet minder kleuren per pixel, elke pixel legt dezelfde kleuren vast. Dat mijn zoekerbeeld helderder zou zijn dan die van de D7000 durf ik ook wel tegen te spreken. Op zich is de D90 best een goede camera maar al een ouder model en je zal er geen verkeerde koop mee doen maar de diverse technieken zijn toch echt beter in de D7000 zeker wat de hoge iso betreft.
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”