CF kaart met Raid mirror optie, directe back-up foto's

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
dogo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

CF kaart met Raid mirror optie, directe back-up foto's

Bericht door dogo » zo jun 02 2013 11:49 am

Er komt zeer binnenkort een nieuwe CF kaart met Raid mirror optie, mooie instant back-up, op reis geen back-up hoofdpijn meer. Nadeel: de snelheid wordt gehalveerd in de mirror optie.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

funnyname

Re: CF kaart met Raid mirror optie, directe back-up foto's

Bericht door funnyname » zo jun 02 2013 12:02 pm

Op zich wel interessant, maar prijzig want je verliest 50% opslag ruimte, maar als er iets met het kaartje gebeurd, ben je nog steeds alles kwijt. Dual card-slot en data op twee kaartjes lijkt me toch slimmer ..

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo jun 02 2013 12:04 pm

Ziet er op zich wel zeer interessant uit. Voor mij als D700 gebruiker is het misschien wel een leuke aanvulling aangezien er maar 1 CF in gaat. Maar anderzijds, ik ben gewend om juist met kleine kaarten te werken ( 8-16Gb ) en zo na ieder project of onderdeel kaarten te wisselen om data zo veilig te stellen.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

dogo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door dogo » zo jun 02 2013 12:17 pm

funnyname schreef:Op zich wel interessant, maar prijzig want je verliest 50% opslag ruimte, maar als er iets met het kaartje gebeurd, ben je nog steeds alles kwijt. Dual card-slot en data op twee kaartjes lijkt me toch slimmer ..
Handig voor eigenaren van camera's die geen dual card slot hebben, bijv. de duizenden D700 eigenaren, en misschien voor specifieke gelegenheden, bijv. vakanties en huwelijken, waardoor je je minder zorgen hoeft te maken over je back-ups. De betrouwbaarheid van zo'n mirror op een CF kaart moet natuurlijk nog bewezen worden
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

funnyname

Bericht door funnyname » zo jun 02 2013 12:31 pm

dogo schreef:
funnyname schreef:Op zich wel interessant, maar prijzig want je verliest 50% opslag ruimte, maar als er iets met het kaartje gebeurd, ben je nog steeds alles kwijt. Dual card-slot en data op twee kaartjes lijkt me toch slimmer ..
Handig voor eigenaren van camera's die geen dual card slot hebben, bijv. de duizenden D700 eigenaren, en misschien voor specifieke gelegenheden, bijv. vakanties en huwelijken, waardoor je je minder zorgen hoeft te maken over je back-ups. De betrouwbaarheid van zo'n mirror op een CF kaart moet natuurlijk nog bewezen worden
Als je als fotograaf echt zorgen maakt om data verlies, dan koop je natuurlijk een camera met dual cards lijkt mij, opties zat bij Nikon ..
Ik blijf erbij dat de kans dat er iets mis gaat met de complete CF card groter is dan dat een van de twee raid sets een probleem gaat vertonen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jun 02 2013 12:40 pm

Ik vind het een oplossing met een betrekkelijk hoog "onzin gehalte" waar je niet zoveel aan hebt.

Back-up op hetzelfde ding, werkt niet al er iets mis gaat met het kaartje zelf.
Bekijk je het vanuit bestandsniveau, in de zin als er iets mis is met een bestand. Ook dat werkt dan niet, want een corrupt bestand blijft gewoon corrupt. Via een RAID-setup wordt het enkel in corrupte toestand nog eens een keer extra opgeslagen. Heb je twee corrupte bestanden.
Dat is het nadeel van een RAID-setup in het algemeen. Fouten in bestanden of eigen gemaakte fouten (het per ongeluk wissen van bestanden), wordt "gespiegeld" op de back-up partitie.

Een RAID-setup als back-up is nu juist bedoeld om mechanische problemen van een enkel opslagmedium veilig te stellen. En bij systemen die door moeten kunnen blijven werken (servers) als één opslagmedium het begeeft. Een camera met twee kaartjes als oplossing voor een "gewone backup" (niet een spiegel) werkt dan beter.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jun 02 2013 12:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door rjmulder » zo jun 02 2013 12:46 pm

Dit lijkt mij onzin, weer een leuke manier om iets op de markt te gooien waar veel voor gevraagd kan worden.
Ik zie meer in een CF kaartje met opslag en wifi om de foto's naar bv laptop te kunnen backuppen.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » ma jun 03 2013 6:56 am

Léon Obers schreef:Back-up op hetzelfde ding, werkt niet al er iets mis gaat met het kaartje zelf.
Wat volgens mij het overgrote deel van de problemen zijn (kwijt raken of fysiek slopen).
Léon Obers schreef:Een RAID-setup als back-up is nu juist bedoeld om mechanische problemen van een enkel opslagmedium veilig te stellen. En bij systemen die door moeten kunnen blijven werken (servers) als één opslagmedium het begeeft. Een camera met twee kaartjes als oplossing voor een "gewone backup" (niet een spiegel) werkt dan beter.
Helemaal mee eens. Dit is een "oplossing" die je alleen ruimte kost, maar geen extra zekerheid oplevert.

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”