D7100 RAW ondersteuning op de Mac, draai update!!
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
D7100 RAW ondersteuning op de Mac, draai update!!
Hij is er, eindelijk!! Even update draaien en je kunt je NEF's openen in de normale Mac programma's
Ook RAW ondersteuning voor de 1 J3 en S1 zitten er in!!
Ook RAW ondersteuning voor de 1 J3 en S1 zitten er in!!
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
-
- Forumlid
Re: D7100 RAW ondersteuning op de Mac, draai update!!
Wat zou er geupdate moeten worden de Mac of de camera?
Nikon Z6III - Nikon D7100 - Nikon AF-S 50mm f1.8G - Nikon AF-S 24-120mm f/4G ED VR - Nikon Z180-600 mm f5.6-6.3 VR - Tamron 70-210mm f/4.0 di vc usd - Nikon SB700
- Robert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De Mac, er is een update op het besturingssysteem uit vandaag.
groeten Robert
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
De laatste versie van het Mac besturingssysteem is OS X 10.8.3 en die zit er bij mij al weken op.......Erpeewee schreef:De Mac, er is een update op het besturingssysteem uit vandaag.
Jur
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Het is een losse update op het besturingssysteem. Als je zo af en toe de knop update indrukt, zul je zien dat je nu een flink aantal updates achterloopt, qua beveiliging en andere applicaties.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Bij mij is het resultaat noppes, maar ik zoek wel regelmatig in de App Store naar updates.PanzerFaustNL schreef:Het is een losse update op het besturingssysteem. Als je zo af en toe de knop update indrukt, zul je zien dat je nu een flink aantal updates achterloopt, qua beveiliging en andere applicaties.
Jur
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Mijn Macs melden het steeds netjes zodra er nieuwe updates zijn en zijn echt altijd helemaal bij. Zowel apps als het systeem. Staat dat bij jou uit? Onhandig hoor...PanzerFaustNL schreef:Het is een losse update op het besturingssysteem. Als je zo af en toe de knop update indrukt, zul je zien dat je nu een flink aantal updates achterloopt, qua beveiliging en andere applicaties.

- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Nee, ik kreeg een melding
- Natalia
- Forumlid
Wat vind jij normale Mac programma's? Ik open mijn NEF's alleen met Nikon Capture NX2 (en soms met Photoshop CS6 maar die gebruik ik voornamelijk na de omzettint NEF -> JPG). Enige jammere vind ik dat ik geen voorbeeldfotootjes meer zie, alleen NEF icoontjes. Koop ik bv Aperture, dan worden ze wel weer zichtbaar, maar ik hou het op Nikon Capture NX2 en Photoshop CS6
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Wat van Apple zelf is. Aperture, iPhoto. Maar ook in Capture zie ik ze. Heb je de laatste versie van Capture geinstalleerd? Versie 2.4.2Natalia schreef:Wat vind jij normale Mac programma's? Ik open mijn NEF's alleen met Nikon Capture NX2 (en soms met Photoshop CS6 maar die gebruik ik voornamelijk na de omzettint NEF -> JPG). Enige jammere vind ik dat ik geen voorbeeldfotootjes meer zie, alleen NEF icoontjes. Koop ik bv Aperture, dan worden ze wel weer zichtbaar, maar ik hou het op Nikon Capture NX2 en Photoshop CS6
- Léon Obers
- Forumlid
Ik ben geen Mac gebruiker, maar NEF's zijn op een Windows machine al sinds jaar en dag gewoon in de bestands-verkenner als thumbnail te zien, of als groter beeld pictogram voorbeeld, als je bij < Nikon > de codec ervan hebt gedownload en hebt geïnstalleerd.
Ik denk dat de upgrade voor Mac iets soortgelijks is.
Ik denk dat de upgrade voor Mac iets soortgelijks is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zie ze ook als duimnageltjes. Maar ja, het blijft software en daar kan wel eens iets mis mee gaan.
Beste manier, denk ik als je in Capture de NEF's niet ziet, maar wel als duimnagel, om Capture te herinstalleren. Wellicht 'ziet' Capture de nieuwe raw-codec niet. Wat ik ergens vreemd zou vinden, Nikon kan toch goed zijn eigen raw-codec meenemen, en gebruiken mocht die van Apple er niet zijn.
Beste manier, denk ik als je in Capture de NEF's niet ziet, maar wel als duimnagel, om Capture te herinstalleren. Wellicht 'ziet' Capture de nieuwe raw-codec niet. Wat ik ergens vreemd zou vinden, Nikon kan toch goed zijn eigen raw-codec meenemen, en gebruiken mocht die van Apple er niet zijn.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Bij mijn Macs zie ik in Finder gewoon een preview van de NEF in het bestandsicoontje. Met een tik op de spatiebalk krijg ik vervolgens een grote weergave van de NEF. Daarnaast kun je NEFs ook gewoon openen via Voorvertoning (Preview).
Allemaal standaardfunctionaliteit, sinds jaar en dag. Apple voorziet OS X regelmatig van updates voor de nieuwste RAW-formaten. zodat deze functionaliteit up-to-date blijft. Gemak dient de mens
Allemaal standaardfunctionaliteit, sinds jaar en dag. Apple voorziet OS X regelmatig van updates voor de nieuwste RAW-formaten. zodat deze functionaliteit up-to-date blijft. Gemak dient de mens

- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Dat klopt, alleen de RAW ondersteuning voor de D7100 duurde nu wel lang. Er was intussen wel een workaround (iets met hernoemen van de naam in de NEF bestand naar D5200, maar daar hou ik niet van.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Wat verwacht je dan, dat softwarebedrijven elke week een RAW-update gaat uitbrengen voor een nieuw type camera? Tegenwoordig worden er in hoog tempo, zelfs soms 2 keer per jaar, modellen vernieuwd (zoals Sony). Voor de meeste softwarebedrijven, in het bijzonder makers van een OS, is dat niet bij te houden noch efficiënt.
Buiten dat: als gebruiker heb je dan elke week wel een update; daar word je ook niet vrolijk van. Zeker als die update voor jou niet zinvol is, indien de updates over camera's gaat die je niet hebt.
De makers van de RAW-converters updaten hun software doorgaans voor een aantal nieuwe modellen tegelijk en niet per model, om het "leuk" en efficient te houden. Het is dan volkomen logisch dat de OS-makers een lagere frequentie qua RAW-updates aanhouden en steeds updates uitbrengen voor een aantal nieuwe modellen tegelijk.
Buiten dat: als gebruiker heb je dan elke week wel een update; daar word je ook niet vrolijk van. Zeker als die update voor jou niet zinvol is, indien de updates over camera's gaat die je niet hebt.
De makers van de RAW-converters updaten hun software doorgaans voor een aantal nieuwe modellen tegelijk en niet per model, om het "leuk" en efficient te houden. Het is dan volkomen logisch dat de OS-makers een lagere frequentie qua RAW-updates aanhouden en steeds updates uitbrengen voor een aantal nieuwe modellen tegelijk.