D90 scheve foto's ?
- Peter
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
D90 scheve foto's ?
Vandaag eens geconfronteerd met iets vreemds, wellicht een sensor die scheef zit ?
Normaliter gebruiken we niet het raster van de zoeker. Deze functie eens ingeschakeld en de foto's lopen ietwat scheef (van linksboven naar rechtsonder)
Dit probleem doet zich alleen maar voor tijdens het kijken door de zoeker waarbij dus het raster als leidraad moet dienen voor een rechte foto
Zodra we het raster gebruiken in Live view zijn de foto's kaarsrecht.
Foto's zijn geschoten middels een statief (waterpas gesteld) en afstandsbediening.
Oorzaak is me even niet duidelijk ?
Nu zijn we gewend om zonder raster rechte foto's te schieten, dus het is geen groot probleem verder
Maar het zou eigenlijk toch niet moeten dunkt me
Normaliter gebruiken we niet het raster van de zoeker. Deze functie eens ingeschakeld en de foto's lopen ietwat scheef (van linksboven naar rechtsonder)
Dit probleem doet zich alleen maar voor tijdens het kijken door de zoeker waarbij dus het raster als leidraad moet dienen voor een rechte foto
Zodra we het raster gebruiken in Live view zijn de foto's kaarsrecht.
Foto's zijn geschoten middels een statief (waterpas gesteld) en afstandsbediening.
Oorzaak is me even niet duidelijk ?
Nu zijn we gewend om zonder raster rechte foto's te schieten, dus het is geen groot probleem verder
Maar het zou eigenlijk toch niet moeten dunkt me
Re: D90 scheve foto's ?
Misschien te diep in het glaasje gekeken voor het maken van een foto
?

Ik schiet ook met raster en ook ik heb daar wel eens last van dat het niet klopt.
Het is maar een beetje maar toch. Dit zonder Live view dan wel.
Ik maak me er niet druk om, omdat ik de foto's toch na kijk
Kroontje
Het is maar een beetje maar toch. Dit zonder Live view dan wel.
Ik maak me er niet druk om, omdat ik de foto's toch na kijk

Kroontje
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Als dat het geval was geweest dan had jij de vraag wellicht niet gesnaptCasanova56 schreef:Misschien te diep in het glaasje gekeken voor het maken van een foto?

Hmm, een scheve spiegel kan daar de oorzaak voor zijn.
Ik heb er geen enkele last van. Ook de projectie van het raster kan scheef zijn.
Bij liveview gebruik je de spiegel niet. Het hoort in ieder geval niet.
Ik heb er geen enkele last van. Ook de projectie van het raster kan scheef zijn.
Bij liveview gebruik je de spiegel niet. Het hoort in ieder geval niet.
-
- Forumlid
met of zonder raster ik heb er ook last van met mijn D90... ik zie het als een afwijking van mezelf 

- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Ik heb het ook regelmatig maar ik dacht altijd dat het aan mij lag dat ik de camera bij die foto's toch niet helemaal recht had gehouden maar meerdere D90's hebben er dus last van?
Groet,
JW
JW
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Er is een grappig spreekwoord in enigszins krom Am. Engels: "If you're paranoid doesn't mean you're not being followed".JW17 schreef:Ik heb het ook regelmatig maar ik dacht altijd dat het aan mij lag dat ik de camera bij die foto's toch niet helemaal recht had gehouden maar meerdere D90's hebben er dus last van?
Een variant daarvan: "als iemand's D90 vreemde horizonafwijkingen vertoont betekent dat nog niet dat je eigen vreemde horizonafwijkingen dezelfde oorzaak hebben."
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Ik heb ook regelmatig gedacht dat er iets met mijn D90 was, maar heb het altijd toch aan mijzelf toe gerekend..
Aangezien het amkkelijk te corrigeren is heb ik mij er nooit druk over gemaakt.
Aangezien het amkkelijk te corrigeren is heb ik mij er nooit druk over gemaakt.
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
Ik heb ook vaak tegen mezelf gezegd: "let eens wat beter op dat de foto recht is". Nu ik dit topic lees ga ik toch ook eens kijken of het toch aan mijn D90 ligt.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hmmm, ik heb met mijn D7000 dus hetzelfde, inderdaad altijd gedacht dat dit aan me zelf ligt 

Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het kan ook aan je manier liggen waarop je door het oculair kijkt. Maar eigenlijk is dat (en het idee van een scheve spiegel) vri jeenvoudig te controleren. Camera op statief, recht zetten op liveview (met een referentie van recht in beeld), balhoofd vast, live view uit en door het oculair kijken. Eventueel een keer herhalen andersom (recht zetten met oculair en dan controleren op live view).
Op statief kijk je meestal anders door het oculair dan als je de camera vast hebt. Ik heb ook een periode gehad dat al mijn foto's een tikkeltje scheef stonden maar dat bleek toch echt aan mijn manier van kijken te liggen. Zodra ik er op ging letten zag ik inderdaad ook door het oculair dat ik scheef was en na enig aanpassen en oefenen is dat nu verholpen.
Daarmee sluit ik dus niet uit dat het aan de camera ligt, ik laat echter de optie open totdat je het gecontroleerd hebt
Op statief kijk je meestal anders door het oculair dan als je de camera vast hebt. Ik heb ook een periode gehad dat al mijn foto's een tikkeltje scheef stonden maar dat bleek toch echt aan mijn manier van kijken te liggen. Zodra ik er op ging letten zag ik inderdaad ook door het oculair dat ik scheef was en na enig aanpassen en oefenen is dat nu verholpen.
Daarmee sluit ik dus niet uit dat het aan de camera ligt, ik laat echter de optie open totdat je het gecontroleerd hebt

Fin.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Om mijn 'scheve blik' enigszins uit te sluiten heb ik de opstelling ook laten testen door mijn echtgenote.
Resultaat: eveneens dus een scheve foto.
Zelfde opstelling even getest met een D300s. Alles kaarsrecht.
Resultaat: eveneens dus een scheve foto.
Zelfde opstelling even getest met een D300s. Alles kaarsrecht.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Mogelijkheid van een scheve spiegel lijkt me niet aannemelijk. Dan merk je dat namelijk ook aan een flink verkeerde AF-scherpstelling en parallax in de uitkadering.
Doorgaans onnauwkeurigheden in de montage van "simpele" elektronische onderdelen en printplaatsjes e.d., waar relatief weinig consequenties aan vast hangen in het systeem komen vaker voor. (Daar wordt in de fabriek al minder aandacht aan besteed).
Voor wat betreft het raster in de zoeker gaat het dan om een LCD overlay boven het matglas. Als dat maar net een beetje "gedraaid" zit, ten opzichte van de montage van de sensor (ook die kan enigszins "gedraaid" bevestigd zijn), komt het uitrichten via een raster in de zoeker niet overeen met de opname.
Bij oudere camera met verwisselbare matglazen met een raster. De ingeëtste rasterlijntjes in het matglas zelf, konden ook gedraaid" zitten ten opzichte van het kader, simpel door de speling van het matglas "rondom" binnen het lijstje waar het matglas in moest vallen. Ik heb dat bij oudere analoge camera's wel eens gehad. Door het matglas een keer los te maken en de camera wat te kantelen, kon je het matglas in een bepaalde richting van de speling laten "aanlijnen". Daarna zat het goed.
Een raster via LiveView klopt natuurlijk altijd, zelfs als een sensor scheef (gedraaid) gemonteerd zit.
Doorgaans onnauwkeurigheden in de montage van "simpele" elektronische onderdelen en printplaatsjes e.d., waar relatief weinig consequenties aan vast hangen in het systeem komen vaker voor. (Daar wordt in de fabriek al minder aandacht aan besteed).
Voor wat betreft het raster in de zoeker gaat het dan om een LCD overlay boven het matglas. Als dat maar net een beetje "gedraaid" zit, ten opzichte van de montage van de sensor (ook die kan enigszins "gedraaid" bevestigd zijn), komt het uitrichten via een raster in de zoeker niet overeen met de opname.
Bij oudere camera met verwisselbare matglazen met een raster. De ingeëtste rasterlijntjes in het matglas zelf, konden ook gedraaid" zitten ten opzichte van het kader, simpel door de speling van het matglas "rondom" binnen het lijstje waar het matglas in moest vallen. Ik heb dat bij oudere analoge camera's wel eens gehad. Door het matglas een keer los te maken en de camera wat te kantelen, kon je het matglas in een bepaalde richting van de speling laten "aanlijnen". Daarna zat het goed.
Een raster via LiveView klopt natuurlijk altijd, zelfs als een sensor scheef (gedraaid) gemonteerd zit.
Vriendelijke groet, Léon Obers