Reflectiescherm
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Reflectiescherm
Wie kan mij vertellen welke grootte een reflectiescherm het best kan hebben voor portretten binnenshuis?
en moet die perse rond zijn?
heb er namelijk een gezien die mij wel wat lijkt, maar is meer een driehoek met handsvat eraan en is 60cm.
of is een geheel ronde beter?
alvast bedankt!
en moet die perse rond zijn?
heb er namelijk een gezien die mij wel wat lijkt, maar is meer een driehoek met handsvat eraan en is 60cm.
of is een geheel ronde beter?
alvast bedankt!
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: Reflectiescherm
Ik vind 60 cm. zelf wat klein (heb er wel één, is af en toe nuttig). Maar een wat grotere (+/- 1 meter) is wel handig. Dat richt makkelijker, geeft je meer oppervlak om mee te werken etc. Zelf heb ik ook een 50cm, maar die gebruik ik eigenlijk nog maar voor 2 zaken:
- Blokkeren van storende (punt)lichtbronnen in de omgeving (dat kan dus ook).
- Introductie van kleur (door een flitser er vanaf te bounden) aangezien dat kleine reflectiescherm ook met een rood/groen/blauw hoes komt.
Over vormen heb ik verder geen mening, tot nu toe alleen met ronde en ovalen schermen gewerkt.
- Blokkeren van storende (punt)lichtbronnen in de omgeving (dat kan dus ook).
- Introductie van kleur (door een flitser er vanaf te bounden) aangezien dat kleine reflectiescherm ook met een rood/groen/blauw hoes komt.
Over vormen heb ik verder geen mening, tot nu toe alleen met ronde en ovalen schermen gewerkt.
Spul waarmee je foto's maakt...
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Heb van 't weekend ook een reflectiescherm gebruikt bij buitenfotografie, vooral om in de schaduw-plekken toch nog wat zon te kunnen kaatsen.
Ik heb een rond scherm van ongeveer 1 meter in wit/zwart/zilver/goud; en dat werkt prima.
Dit scherm was groot genoeg om 2 gezichten 'op te lichten'.
Zo'n "driehoekig" scherm kan ook prima, heb je een iets handiger 'handvat' wellicht; de vorm boeit niet zo heel veel het gaat om het kaats/richt-effect volgens mij.
Ik heb een rond scherm van ongeveer 1 meter in wit/zwart/zilver/goud; en dat werkt prima.
Dit scherm was groot genoeg om 2 gezichten 'op te lichten'.
Zo'n "driehoekig" scherm kan ook prima, heb je een iets handiger 'handvat' wellicht; de vorm boeit niet zo heel veel het gaat om het kaats/richt-effect volgens mij.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Tenzij je via het scherm reflectie lichtjes in de ogen krijgt. Dan is een rond punt een stuk natuurlijker als een driehoekDannySan schreef:...; de vorm boeit niet zo heel veel het gaat om het kaats/richt-effect volgens mij.

Maar op zich is een 80-110cm schermpje voor de meeste doeleinde wel voldoende inderdaad. Enne Ebay is je vriend hierbij!
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- DannySan
- Clublid
Die van mij komt uit Chinastan, bij http://www.dx.com;" onclick="window.open(this.href);return false; je lacht je een kreuk wat dat spul daar kost!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Clublid
- Contacteer:
- bjornc
- Forumlid
De mijne kwam uit UK, was goedkoper dan China ivm verzendkosten.DannySan schreef:Die van mij komt uit Chinastan, bij http://www.dx.com;" onclick="window.open(this.href);return false; je lacht je een kreuk wat dat spul daar kost!
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nee, is geen beter idee, omdat een flitser doorgaans een veel kleiner uitstralend lichtoppervlak heeft.janvanvelzen schreef:misschien is een 2e flitser een beter idee.
Gaat het om een normale cameraflitser dan is het al helemaal een "puntlichtbron". Krijg je dubbele schaduwen in plaats van een algemene opheldering van schaduw zonder aanwijsbare "tegenschaduw". Juist het grote oppervlak van een reflectiescherm is datgene wat positief uitwerkt om een meer natuurlijke lichtopstelling te krijgen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Veel wat uit China komt is inclusief verzendkosten (ofwel verzendkosten "gratis").bjornc schreef: De mijne kwam uit UK, was goedkoper dan China ivm verzendkosten.
Kan in bepaalde gevallen ook zijn nadelen hebben. Laatst een "front-panel" besteld voor mijn PC, Werkte niet. Terugsturen vanuit Nederland naar China is dan ongeveer net zo duur als het apparaat zelf kost "zonder verzend tracking". Met tracking bijna de dubbele kosten van hetgeen het spul zelf kost.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- bjornc
- Forumlid
Heb meerde China sites bekeken, en de 5in1 110cm die ik heb, kreeg ik nergens anders goedkoper. 12,50 inclusief verzendkosten.