Vraagje over autofocus een vraag over de Auto stand

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Ben Dekker

Vraagje over autofocus een vraag over de Auto stand

Bericht door Ben Dekker » di jun 04 2013 9:43 pm

Allen,

Afgelopen week een D5200 met Tamron 18-270 gekocht en enthousiast aan de slag gegaan.. (In het verleden Nikon Fe, daarna Nikon Coolpix en een tijdje Lumix gehad, maar nu weer terug naar de spiegelreflex)

Op zich goede ervaringen met de camera/lens combinatie, maar ik loop tegen een paar zaken aan waar ik graag jullie advies/antwoord zou willen hebben.

In de autostand, is het volgens mij de bedoeling dat de flitser bij springt als er te weinig licht is. Maar mijn ervaring is dat zelfs in de 18 mm stand van de lens met een verwachte sluitertijd van 1/300 de flitser bij springt. Ik heb geprobeerd er achter te komen bij welke stand de flitser bij springt, echter geen touw aan vast te knopen. Bij daglicht buiten, springt die de flitser bij met 30 mm maar niet bij 240 mm.

Graag advies in deze indien mogelijk.

De andere observatie is dat de fotó's gewoon niet echt scherp zijn, zelfs bij sluitertijden van 1/1000 met F8. Autofocus werkt goed en in de zoeker is het ragscherp, echter terugkijkend op de monitor (of op de PC is het gewoon niet scherp) Foto's met de Lumix (zelfde onderwerp) zijn soms gewoon scherper.

Heeft iemand ervaring met deze combinatie van toestel en lens ?

Alvast bedankt voor jullie hulp
Ben

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Vraagje over autofocus een vraag over de Auto stand

Bericht door Léon Obers » di jun 04 2013 10:12 pm

Heb je de gebruiksaanwijzing al eens goed bestudeerd?
Om het makkelijk op te zoeken kun je een PDF-handleiding bij Nikon Support downloaden:
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... _nl_02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben Dekker schreef:........met een verwachte sluitertijd van 1/300 de flitser bij springt. Ik heb geprobeerd er achter te komen bij welke stand de flitser bij springt, echter geen touw aan vast te knopen. Bij daglicht buiten, springt die de flitser bij met 30 mm maar niet bij 240 mm.
Flitsen bij een tele-stand van 240mm met wellicht overeenkomstig relatief grote onderwerpsafstanden heeft ook weinig zin met dat minieme inbouw-flitsertje.
Verder is 1/300 sec. sneller als de kortste flits-synchronisatietijd, dus dat gaat zo ook niet lukken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ben Dekker

Bericht door Ben Dekker » di jun 04 2013 10:41 pm

Leon,
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb de manual inderdaad doorgenomen. Mijn punt is dat in de Auto stand, de flitser ook bij voldoende licht , toch maar openspringt en mee flitst. (misschien niet helemaal helder beschreven in min vorige posting) Wat zijn de waarden waarop het systeem besluit om de flitser te openen ?

Ben

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di jun 04 2013 10:45 pm

Beste Ben,

Welkom.
Het kan natuurlijk zijn dat de sensor niet scherp wil zien door een niet-nikon lens :D

Even serieus, eens met Leon .
Met een lens tot ruim 200 mm op een DX kamera is de tele-stand een hele handvol, een stevig statief kan uitkomst bieden.
Alternatief is je te beperken tot 50-100 mm totdat je tevreden bent over de scherpte.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 04 2013 10:49 pm

Ik vind in de gebruiksaanwijzing direct een relatie met opklappen van de flitser, anders dan met weinig licht:
wanneer de belichting slecht is of bij tegenlicht klapt de flitser automatisch omhoog
wanneer de ontspanknop half wordt ingedrukt en flitst zoals vereist.

Gebruik beter een van de andere camera-standen dan "Auto" (bijv. P, S, A, M).
Zie ook hiervoor de gebruiksaanwijzing wat de opties dan zijn.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di jun 04 2013 11:01 pm

Beste Ben,
Wat betreft de (on-)scherpte:
- plaats eens eenfoto
- hoe bekijk je de scherpte? Zoeker en scherm achterop is heel anders dan 100% ingezoomd. Met de D5200 sensor kijk je al gauw naar de onscherpte van de lens. En wat was de diafragmawaarde? De lens is pas optimaal na 2 a 3 stops knijpen.
- hoe zijn je verscherpingsinstellingen? Ik doe alles in batch nabewerking om te verscherpen. Een compact doet dat standaard. Kun je bij een SLR overigens ook vergaand zelf instellen.
Groet,
Henk

P.S. Ik heb ook ooit een FE gehad en ben met een Coolpix digitaal gegaan.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di jun 04 2013 11:45 pm

Zodra de sluitersnelheid op 1/60 of lager komt klapt de flitser omhoog. Wil je dat niet, dan zul je een andere stand moeten kiezen. Auto betekent automatisch en zeg je in principe dat jij de camera en niet jijzelf deze beslissing laat maken. Daarom heb ik een hekel aan de auto en scene standen, ik kan zelf wel beslissen wat ik wil en niet een camera die niet kan denken maar vast zit in wat er aan programmatuur is ingestopt.
Nikon Z Z & de maskers

Ben Dekker

Bericht door Ben Dekker » di jun 11 2013 9:40 pm

Goed in het weekend maar eens terug gegaan met de 5200 naar de leverancier en het probleempje van de continue opklappende flitser voorgelegd. Inderdaad werd mijn observatie daar bevestigd en hopende vragende gezichten. Andere lens geprobeerd, zelfde resultaat. Ander body uit een nieuwe doos gehaald, zelfde resultaat... Leverancier heeft maandag met Nikon Nederland gebeld, die hebben het daar lokaal geprobeerd en zelfde observatie.... De verklaring van Nikon is dat waarschijnlijk Nikon de camera zo heeft geprogrammeerd dat de camera in de groene auto stand altijd de flitser laat opklappen ( wat trouwens niet klopt, soms wel en soms niet, niet gelinkt aan de sluitertijd) dus moet ik de groene auto stand maar vergeten en de P stand gebruiken..... Argument is dat P stand, helemaal hetzelfde is als de groene auto stand, maar dat is volgens mij ook niet waar.

Goed al met al geen goed antwoord (volgens mij is het een bug in de software na de lichtmeting) waar ik niets verder mee kom. Vind het wel een beetje absurd....

Wie heeft er ervaring met Nikon Nederland ?? Zal de komende dagen mijn vraag nog eens posten op een Amerikaanse Nikon club en zien of we daar een antwoord kunnen krijgen.

Mochten jullie suggesties/opmerkingen hebben dan hoor ik die graag
Ben

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di jun 11 2013 9:49 pm

Ik heb geen ervaring met Nikon Nederland; en ook niet zo veel met de auto-stand van de camera (ik schiet tegenwoordig alles manueel) maar je kunt de flitser - ook in de auto-stand - wel uitschakelen hoor.
Door in het flitsmenu gewoon de flitser uit te zetten.
De 'P' stand is zéker niet hetzelfde als de auto-stand, ik heb de Nikon Quick-start gevolgd en daarbij werd de 'P' stand de "P van prima" genoemd; een stand waarbij je een aantal combinaties van diafragma en sluitertijd kunt kiezen die altijd een juiste belichting opleveren.
Eigenlijk een soort halfautomaat als het ware. Al heb ik de "p" knop ook wel de "p van paniek" horen noemen...

Wellicht kun je het eens proberen op de "A" stand? De meest 'safe' stand van deze modes; je kiest zelf je diafragma en de camera probeert de bijpassende sluitertijd te leveren (in combi met de ISO natuurlijk).

Succes!
Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » di jun 11 2013 9:56 pm

die groene stand laat ook bij mijn D90 vrijwel altijd de flitser opklappen (en soms flitst die toch niet). Om die reden gebruik ik, zeker buiten, vrijwel altijd de auto-stand zonder flitser (hopelijk heb je die). Die doet het heel goed, en stelt alles prima in door andere waarden aan te passen (ISO, diagragma, sluitertijd). Al vrij snel kom je er dan mogelijk achter dat je toch wat meer controle wil. Via standje A kan je, zonder al te veel risico, eens gaan experimenteren - zonder flits. Dat opklap ding vind ik sowieso een draak van een optie (mijn foto's worden er iig nooit mooi mee). Dit sluit mogelijk ook aan op jouw onscherpte. Ik merk zelf dat 'die' autostand, soms scherpstelt op ongewenste punten, dus om die reden zou je eens met een andere (bijv A) stand kunnen gaan rommelen (en dan single point als scherpstelding instellen zodat jij zelf bepaalt wat het scherpe punt moet zijn). Succes.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 12 2013 12:55 am

Ben Dekker schreef:De verklaring van Nikon is dat waarschijnlijk Nikon de camera zo heeft geprogrammeerd dat de camera in de groene auto stand altijd de flitser laat opklappen ( wat trouwens niet klopt, soms wel en soms niet, niet gelinkt aan de sluitertijd) dus moet ik de groene auto stand maar vergeten en de P stand gebruiken.....
Eerder in de draad heb ik al een stuk tekst uit de gebruiksaanwijzing aangehaald waaruit je kunt opmaken dat niet alleen bij te weinig licht de flitser opklapt, maar dat tevens afhankelijk kan zijn van de lichtsituatie, bijv. bij tegenlicht. Tegenlicht kan dus ook midden overdag zijn bij volle zon. Het sluit ook aan met je eigen bevindingen. Dan weer wel, dan weer niet. Tja, niet elke situatie is een tegenlichtsituatie, of een weinig licht situatie.

Eigenlijk precies wat Nikon Nederland daarover ook heeft aangegeven als zijnde dat de camera als zodanig geprogrammeerd is. Verder tevens de tip om beter een van de andere standen te gebruiken (P, S, A, M).
Dus allemaal niks nieuws onder de zon.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”