Schaak...

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Schaak...

Bericht door ReneG » wo jun 05 2013 12:05 am

Ik ben een poosje heel druk geweest met andere zaken dan fotografie, maar ik had opeens een kleine ingeving. Het onderwerp spreekt denk ik voor zich...

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Tussen de laatste 2 kon ik even niet kiezen.
5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Schaak...

Bericht door Léon Obers » wo jun 05 2013 12:25 am

Jammer van de dubbele contouren in de spiegeling van de ondergrond door gebruik van een glasplaat.
Oplossing: Gebruik een zwart perspex plaat, die heeft dat nadeel niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jun 05 2013 1:40 pm

Léon Obers schreef:Jammer van de dubbele contouren in de spiegeling van de ondergrond door gebruik van een glasplaat.
Oplossing: Gebruik een zwart perspex plaat, die heeft dat nadeel niet.
Bedankt voor de reactie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik die dubbele contouren niet begrijp. Het was een opwelling dus ik heb genomen wat gisteravond voorhanden was. Het is dus geen glasplaat maar een eenvoudige spiegel (zonder randen of frame). Die dubbele contouren zie ik daar niet terug, maar op de foto plotseling wel. Daar is ongetwijfeld een natuurkundig of fotografisch principe aan het werk wat ik niet ken of begrijp.

Maar een perspex plaat spiegelt dus ook? Ik dacht dat perspex veelal mat was. Dan ga ik daar eens naar op zoek...

PS:
Ik zie overigens als ik op perspex zoek vaak plexiglas terugkomen... is perspex plexiglas?? Of gaat het om acrylaat?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jun 05 2013 2:02 pm

OK, een spiegel. Hetzelfde probleem als met glas. Je krijgt die dubbele contour omdat je de spiegel zowat helemaal vlak legt. Hoe platter hoe meer spiegeling van het glasoppervlak zelf. De dubbele contour is van het voorste en achterste vlak van het glas van de spiegel. Het achterste vlak als zijnde de hoog spiegelende laag (is daarom het sterkst), het voorste vlak alleen van het glas.

Perpex heb je in hoogglans. Door er eveneens bijna vanaf de zijkant tegenaan te kijken heb je een optimaal spiegelend vlak. Echter slechts één laag. De bovenkant. Dus geen dubbele contouren.
Er bestaat ook zwart glas (meestal geribbeld aan de andere kant). Beschadigd minder omdat het harder is, niet statisch is en daardoor minder stof aantrekt. Wel zwaar en minder strak als perspex.

Door in de achtergrond een "trace" op te spannen en vanachter die diffuse laag een spot op te stellen, kun je een mooi lichtverloop in die spiegelende ondergrond krijgen. Krijgen de opnamen meer "body".
Kijk eens bijna helemaal onderaan in de volgende link: http://www.tabletopstudio.com/jewelry_photography.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jun 05 2013 2:54 pm

Ok dat gedrag van die spiegel snap ik nu, dat is helder (no pun intended :P). Ik had die zwarte ondergrond overigens gecreërd door zwart papier in de achtergrond te zetten, het zwart is dus zwart papier dat wordt weerspiegelt in de spiegel.

Ook die link is zeer verhelderend, daar kan ik wat mee. De meeste spullen (behalve het zwart glas/acrylaat) die ze in die link gebruiken heb ik in huis (zelfs een identieke lichttent, spots en evt. flitsers). Ik zal volgende week kijken of ik ergens zwart hooglans perspex/acrylaat kan bemachtigen, dan kan ik er over een week of 1-2 weer verder mee aan de slag.

Bedankt!

I AM Kees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door I AM Kees » wo jun 05 2013 3:05 pm

Foto 4 t/m 6 zou ik onderaan net zoveel ruimte geven als bovenaan.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”