wat vinden jullie??

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
marcella72

wat vinden jullie??

Bericht door marcella72 » wo jun 05 2013 2:37 pm

http://www.mediamarkt.de/mcs/product/SI ... infoTabNav" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb een nikon 3100. En ik zoek een andere lens.
Ik wil graag foto's maken aan de bakrand bij paardrijden. En aan de ring bij hondeshows. Zou deze lens wat zijn?

Voormalig clublid

Re: wat vinden jullie??

Bericht door Voormalig clublid » wo jun 05 2013 4:55 pm

Hier een reactie op jouw vraag.

Aan dit objectief heb je dus niks aan.

Bij Sigma moet dus HSM erbij staan, want dat is dan voor de besturing van de AF.
Bij Tamron is dat dus USD.
Bij Nikon is dat dus S.
Van Tokina weet ik het jammer genoeg niet.

Hier dan nog een tip.
Kijk eens voor tweedehands hier op de site bij Aangeboden/gevraagd en natuurlijk op Mp.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » wo jun 05 2013 5:08 pm

Marcella, Mijn advies: niet kopen en wel hier om:

Wanneer de bakrand bij paardrijden een binnenbak is dan heb je een lichtsterk objectief nodig en hoge iso (hoe hoger de iso, hoe meer ruis) wil je nog een beetje een goede sluitertijd halen. Hondenshows weet ik niet maar ik kan mij zo voorstellen wanneer dit ook binnen is je hetzelfde probleem tegenkomt als in de binnenbak van een manege.
Dus met het voorgestelde objectief gaat het een teleurstelling worden. Controleer in ieder geval of er werkelijk een scherpstelmotor inzit. Volgens de beschrijving wel. Daar staat bij Autofokus: motor.
Nadeel van lichtsterke objectieven is dat ze serieus geld kosten en dan komt de vraag wat wil je uitgeven? Maar je hebt minimaal een lichtsterkte nodig van 2.8 of nog beter, wil het nog iets worden.
Je zou nog kunnen overwegen, uit oogpunt van betaalbaarheid, om een vastbrandpuntobjectief (prime) te nemen zoals een AF-S 50mm f/1.8 of een AF-S 85mm f/1.8. Nadeel zou kunnen zijn je moet een goede positie hebben van waaruit je fotografeert. Je kunt nl. niet zoomen, dat moet je dan met de benen doen. Maar wanneer je er goed voorstaat kun je wel lekker fotograferen.
Wel belangrijk voor je is dat je een objectief neemt waarbij de scherpstelmotor in het objectief zit. Bij Nikon is dat AF-S, bij Sigma HSM, etc.

Er is op dit forum al eens iets geschreven over dit objectief: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=26236
Laatst gewijzigd door jan op wo jun 05 2013 5:25 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo jun 05 2013 5:17 pm

Pedro, er bestaan ook Sigma objectieven zonder HSM in de type aanduiding met toch een autofocus motor aan boord.
En dat geldt hier ook, er zit in de versies vanaf 2008 wel een autofocusmotor in, alleen is hij niet snel en niet stil.
http://www.dpreview.com/news/2008/1/31/sigma70300hsm

Hij heeft dus wel degelijk autofocus om op de D3100.
Ik zou geen al te hoge verwachtingen van de prestaties in scherpte en autofocus snelheid hebben.
Maar voor een stapje hoger - de Nikkor 70-300VR (of 55-300VR) of Tamron 70-300VC - ben je al gauw het drievoudige kwijt, maar waarschijnlijk wel langer tevreden.
Dus ik zou zeggen doorsparen.

Naschrift: Ik zie nu ook Jan's advies en inderdaad een lichtsterk objectief biedt bij jouw type fotografie zeker voordelen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

funnyname

Bericht door funnyname » wo jun 05 2013 8:11 pm

Om je een beeld te geven, ze raden bv het volgende objectief aan:
http://tweakers.net/pricewatch/244187/n ... ificaties/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar waarschijnlijk valt deze lens net buiten je budget ..

Wat een goede lens is, relatief voor het geld, is deze:
http://tweakers.net/pricewatch/153120/n ... 56-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Let op dat je inderdaad wanneer het erg donker is (slechte verlichting) je foto's waarschijnlijk wat korrelig worden en dat je aan 200mm niet genoeg hebt om van de ene lange zijde naar de andere lange zijde van de bak, foto's te maken. De afstand over de korte zijde gaat waarschijnlijk wel lukken.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Remon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Remon » wo jun 05 2013 9:58 pm

http://www.flickr.com/photos/deadpixelp ... 797458330/" onclick="window.open(this.href);return false;

bijna allemaal geschoten met de 55-300 ;)
Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24
Mijn foto's kunnen soms apart zijn bewerkt!

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » wo jun 05 2013 11:00 pm

Jullie komen allemaal met objectieven die geen lichtsterkte hebben 55-300, 55-200, 70-300 maar zij wil in een binnenbak fotograferen. Toevallig heb ik gisteren nog enkele opnames gemaakt bij mijn dochters. Ik heb gisteren terwijl het toch helder weer was en zo ook in de binnenbak redelijk licht de volgende instellingen nodig gehad tijdens het springen, en dan zijn mijn dochters nog jong en gaat het nog niet zo snel iso 3200, f/2.8, 1/500 met een D7000 in een brandpuntsafstand gebied van 70-100mm. In Lightroom moest ik toch redelijk veel ruis wegwerken en de belichting een beetje opschroeven. Ze kan beter een lichtsterke prime kopen dan een zoom objectief. Echter wanneer het budget geen beperkingen kent zou ze kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Sigma 70-200 f/2.8, een Sigma 50-150 f/2.8 een Nikon 70-200mm f/2.8. Maar het gaat me niet om het merk maar wel dat ze een lichtsterk objectief nodig heeft anders blijft het resultaat een teleurstelling in mijn beleving en dat werkt ook niet motiverend.
@ TheDeadpixel die foto's die je toont gemaakt met de 55-300 zijn allemaal buiten genomen en absoluut niet representatief voor het licht in een binnenbak.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Natalia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Natalia » wo jun 05 2013 11:10 pm

Zorg idd voor een f2.8 objectief. De 2e link van funnyname is DE toplens, maar wij kunnen niet in je portemonnee kijken. f2.8 en VR (stond bij mij nooit aan) zijn fijn in een binnenbak om wat betere sluitertijden te krijgen, maar of je D3100 dat gaat redden qua hoge iso's is een tweede...... Het ligt er ook aan hoe licht/donker de binnenbak is. Evt zou je een Sigma objectief kunnen aanschaffen maar dan nog kom je op zo'n 1099 euro uit, hoewel die best regelmatig tweedehands wordt aangeboden.

Alex
Clublid
Clublid

Bericht door Alex » do jun 06 2013 2:21 pm

Een lastige vraag;

Feitelijk ken ik jouw eisenpakket niet ; waar ben je mee tevreden qua resultaat en welk budget heb je er voor over?
Ik lees veel goede maar ook " prijzige" adviezen.
De lens die jij voor ogen hebt kost niet veel (<Euro 200) (bij MM in nederland nu ook -/- 16%!)

Ik denk als je weinig budget hebt beter voor een primelens kan gaan zoals eerder geadviseerd bv Nikon 50mm 1.8 of lager (of langer brandpunt >85mm)
Wellicht dat via vraag en aanbod wel iemand van zijn prime af wil tegen een leuke prijs.

Moeilijke omstandigheden verlangen een hoge investering (ik heb destijds ook een 50 mm F1.4 gekocht omdat ik niet uitkwam met F5.6 dus hoge ISO met ruis als resultaat.)

Als je eisen hoog liggen ...........moet je vooral doorsparen 8)

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”