Flitsen met een hoek van 45/60 graden.

Discussies over flitsers
Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Flitsen met een hoek van 45/60 graden.

Bericht door Cookie1397 » za jun 08 2013 4:54 pm

Draadje opgeschoond en ontdaan van de niet ter zake doende berichten.
Nikon Z Z & de maskers

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » za jun 08 2013 5:33 pm

jdgraaf schreef: Altijd even met je eigen gezonde verstand redeneren. Of anders gewoon uit proberen. Naar buiten gaan flitser op je camera en gewoon experimenteren. Uit het resultaat van je experimenten kan je dan zelf snel genoeg kijken of iets werkt of niet. Zo heb ik ook veel geleerd. Gewoon doen! ;-)
Ik experimenteer best wel graag met mijn camera. Echter bij mijn camera zijn er zoveel instel mogelijkheden, dat het onmogelijk is alle combinaties van die mogelijkheden uit te proberen. *) Een aantal van die mogelijkheden heffen elkaar weer op, maar omdat het bij een moderne camera niet meer duidelijk is wat de camera precies doet is het ook niet altijd duidelijk wat de effecten van bepaalde mogelijkheden zijn. Soms zijn de verschillen wel aanwezig maar heel subtiel. **)

Vaak zijn de verschillen zo subtiel dat als je hierover een vraag stelt je best wel wat kunt doen met de antwoorden.

En het is best wel lastig met mijn eigen gezonde verstand te redeneren dat tientallen professionele fotografen het allemaal fout doen, ik ga dan uit van dat ik iets over het hoofd zie, vandaar mijn vraag. (Buiten, 45 graden diffussor door professionele fotografen en niet een of twee, maar velen).

Vriendelijke groet,
Ben

*) Het aantal mogelijke combinaties van instellingen op mijn camera is vele malen groter dan alle foto's die er over de hele wereld gemaakt zijn de afgelopen 100 jaar.

**) Een voorbeeld daarvan is: Active D lightning, heeft dit invloed op de RAW? Volgens meetingen van DPreview (en nog een andere site) is dit inderdaad het geval. Zelf had ik al geexperimenteerd hiermee, maar dit was me zonder die sites toch niet duidelijk geworden.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 08 2013 6:57 pm

ben42 schreef: **) Een voorbeeld daarvan is: Active D lightning, heeft dit invloed op de RAW? Volgens meetingen van DPreview (en nog een andere site) is dit inderdaad het geval. Zelf had ik al geexperimenteerd hiermee, maar dit was me zonder die sites toch niet duidelijk geworden.
Die instelling heeft direct invloed op de gekozen belichting (dus een correctie op die belichting). Vanuit dat gegeven van een aanpassing op de belichting dus ook op de vastgelegde RAW-data. De rest van de instellingen is een kwestie van de processing van de data erna. Doe een zoekactie hier op het forum. Er zijn diverse draadjes daarover terug te vinden die het onderwerp uitgebreid behandelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door hoorn666 » za jun 08 2013 7:24 pm

ben42 schreef:
jdgraaf schreef: *) Het aantal mogelijke combinaties van instellingen op mijn camera is vele malen groter dan alle foto's die er over de hele wereld gemaakt zijn de afgelopen 100 jaar.
Misschien helpt logisch nadenken ook om dit aantal terug te brengen. Als je van A naar B rijdt houd je toch ook al rekening met de richting, domweg alle wegen proberen is niet handig.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » za jun 08 2013 9:30 pm

Léon Obers schreef:
ben42 schreef: **) Een voorbeeld daarvan is: Active D lightning, heeft dit invloed op de RAW? Volgens meetingen van DPreview (en nog een andere site) is dit inderdaad het geval. Zelf had ik al geexperimenteerd hiermee, maar dit was me zonder die sites toch niet duidelijk geworden.
Die instelling heeft direct invloed op de gekozen belichting (dus een correctie op die belichting). Vanuit dat gegeven van een aanpassing op de belichting dus ook op de vastgelegde RAW-data. De rest van de instellingen is een kwestie van de processing van de data erna. Doe een zoekactie hier op het forum. Er zijn diverse draadjes daarover terug te vinden die het onderwerp uitgebreid behandelen.
Zoekactie active d lightning
Er voldeden 75 resultaten aan de zoekterm: active d lightning
berichten zojuist doorgenomen.

Toch levert mij dit geen duidelijk beeld van de auto/low/normal/high/extra high voor de D7000.
Indruk die ik heb van DPreview is dat bij Extra high en high er wordt 'onderbelicht'. (Hoeveel ?).
Voor de overige standen lijkt het er voor mij op dat de belichting niet of zeer weinig wordt aangepast?
Ook krijg ik de indruk dat dit verschillend is per camera model.

Gebruiksaanwijzing is ook niet duidelijk.
Ook het boek Mastering the Nikon D7000 van Darrell Young geeft geen uitsluitsel.

Misschien is een en ander ook nog heel afhankelijk van de scene (matrixmeting).

Maar op deze site is in ieder geval wel duidelijk te vinden dat de belichting wordt aangepast. (Dus ook effect heeft op RAW, ik kan alleen nergens vinden hoeveel of volgens welk algoritme.)

Zoeken op ADL levert 100 resultaten: (Waaronder)
.Nikon maakt goeie toestellen, maar wel matige handleidingen.
Re: Daarom is het in NEF niet erg zinvol om ADL te gebruiken

Wel nog even de gebruiksaanwijzing er op nageslagen en dan vooral Bracketing en ADL. Maar als ik de draadjes lees heeft ook de belichtingsstand en/of de PASM stand nog een invloed. Ik neem even aan dat in de M stand de belichting niet door ADL wordt aangepast.
Ondertussen teveel mogelijkheden om zelf alles uit te proberen.
  • off/low/normal/high/extra high en/of normal
    PASM
    Matrix
    Scene (belichting en contrast mogelijkheden).
    Scherpstelling ?
Dank je voor het advies eens te zoeken op oude draadjes,
Ben Brugman

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » za jun 08 2013 9:33 pm

hoorn666 schreef:
ben42 schreef:
jdgraaf schreef: Misschien helpt logisch nadenken ook om dit aantal terug te brengen. Als je van A naar B rijdt houd je toch ook al rekening met de richting, domweg alle wegen proberen is niet handig.
Dit is exact wat ik probeer te zeggen, je probeert niet alles zelf uit, maar probeert de ervaringen van anderen te gebruiken.

Ben

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”