Wat te doen met afgeschreven D3100 (met krasje op sensor)

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
MBarendse

Wat te doen met afgeschreven D3100 (met krasje op sensor)

Bericht door MBarendse » za jun 08 2013 7:55 pm

Jep, het is mij gelukt! krasje op mijn sensor! Hardnekkig stofje heeft mij toch verleid om heeeeeel voorzichtig de sensor aan te strepen met een microvezeldoekje.... :roll:

Niet op alle foto's te zien maar vanaf F13 begint het toch behoorlijk zichtbaar te worden op mijn foto's. Deels redelijk weg te werken met software, maar wanneer je de kras in een 'niet egaal' deel hebt staan (denk over een gebouw ipv blauwe lucht) wordt het toch lastig.

Aangezien ik door had dat ik mijn compositie zelfs ging aanpassen aan dit hinderlijke krasje, en al enige tijd tegen de grenzen van m'n D3100 aanliep ben ik overgestapt op een D5200.

Maar nu de vraag: wat te doen met mijn oude body? In principe schiet je 80% van de foto's zonder ook maar iets te zien.
Verkopen aan een onervaren persoon op marktplaats zou ik waarschijnlijk nog mee wegkomen ook, maar dit is niet wat ik wil!

Iemand enig idee?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Wat te doen met afgeschreven D3100 (met krasje op sensor

Bericht door Léon Obers » za jun 08 2013 8:03 pm

Aanbieden op marktplaats voor een appel en een ei met de mededeling dat er een krasje op de sensor zit.
Soms zijn er lieden die zelf sleutelen aan camera's, en de onderdelen willen hebben.
Een ander wil misschien specifiek IR-fotografie doen, en die sloopt het anti-aliasing filter eruit.
Die merkt dus niks van dat krasje. Voor die mensen is zo'n camera dan prima.
Vriendelijke groet, Léon Obers

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » za jun 08 2013 8:20 pm

is het wel een echte kras? heb je hem al eens nat gereinigd? bv met een sensor swap met daarvoor bestemde vloeistof?

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 08 2013 8:45 pm

Waarom zou de zichtbaarheid afhangen van het diafragma als het op je sensor zit? :shock: :shock: :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MBarendse

Bericht door MBarendse » za jun 08 2013 9:19 pm

^^
Net als stofjes op sensor, worden ook meer zichtbaar kleiner diagfragma. Het is wel degelijk een echte kras helaas. De marktplaats-tip is geen rare inderdaad!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 08 2013 10:06 pm

Je hebt gelijk. Niet goed nagedacht... :oops:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door hoorn666 » zo jun 09 2013 12:06 am

MBarendse schreef:^^
Net als stofjes op sensor, worden ook meer zichtbaar kleiner diagfragma. Het is wel degelijk een echte kras helaas. De marktplaats-tip is geen rare inderdaad!
Sorry dat ik dat niet snap. Hoe kan het diafragma gaan bepalen of ik een stofje zie na dit diafragma. Op dat punt bepaalt deze alleen de hoeveelheid licht en niet meer de scherptediepte.
Als dit waar zou zijn, betekent dit dat in een kamer met een venster (diafragma) de grootte van dit venster gaat bepalen of ik een krant kan lezen (aangenomen dat er voldoende licht over is). Dit gaat dan inhouden dat ik met mijn ouder wordende ogen wel kan scherp stellen op een krant bij een kleiner venster. Vreemd...
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » zo jun 09 2013 2:28 am

Ik heb dat met mijn Olympus E-520 gehad. Tenminste, dat was geen krasje, maar een barst, in het glas wat voor de sensor zit. Bij Olympus, die hanteren één standaard prijs, 250 euro. En voor die prijs heb ik in feite een nieuwe camera teruggekregen.

Als je goed kijkt, dan zul je zien dat je voor dat soort prijzen geen D3100 kunt kopen.

Off het echt zoveel kost, moet je natuurlijk informeren bij Nikon.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » zo jun 09 2013 2:30 am

hoorn666 schreef:
MBarendse schreef:^^
Sorry dat ik dat niet snap. Hoe kan het diafragma gaan bepalen of ik een stofje zie na dit diafragma. Op dat punt bepaalt deze alleen de hoeveelheid licht en niet meer de scherptediepte.
Als dit waar zou zijn, betekent dit dat in een kamer met een venster (diafragma) de grootte van dit venster gaat bepalen of ik een krant kan lezen (aangenomen dat er voldoende licht over is). Dit gaat dan inhouden dat ik met mijn ouder wordende ogen wel kan scherp stellen op een krant bij een kleiner venster. Vreemd...
Dat venster is je objectief en je oogleden zijn het diafragma en als je je ogen steeds iets verder dicht knijpt, zul je merken dat je bepaalde dingen scherper ziet. Iets wat je eigenlijk al je hele leven doet.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Hero
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hero » zo jun 09 2013 3:46 am

hoorn666 schreef:Sorry dat ik dat niet snap. Hoe kan het diafragma gaan bepalen of ik een stofje zie na dit diafragma. Op dat punt bepaalt deze alleen de hoeveelheid licht en niet meer de scherptediepte.
In werkelijkheid zie je niet het stofdeeltje/krasje, maar alleen de schaduw die het op de sensor werpt. Schaduwen worden scherper naarmate de lichtbron (relatief gezien) kleiner wordt (afstand speelt ook een rol, zo is de zon een gigantische bol, maar hier op aarde zien we hem/haar als een knikker zo klein, vandaar dat de volle zon ook heel scherpe schaduwen/contrast geeft). Door nu een groter diafragmagetal te kiezen, bijvoorbeeld f22, wordt de 'lichtbron' klein (mini diafragma gaatje) en de schaduw dus heel scherp.

iJoost

Bericht door iJoost » zo jun 09 2013 8:52 am

Overigens zit de kras of het vuil niet op de sensor zelf maar op het filter wat daarvoor zit. Je zou 'm eraf kunnen (laten) halen en er infrarood foto's mee gaan maken. Ook een leuke hobby. ;-)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jun 09 2013 8:59 am

Het lowpass filter eraf halen alleen is nog niet voldoende voor IR fotografie. Je moet het vervangen met een speciaal filter die golflengten uitsluit
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 09 2013 9:08 am

Aanvullend:
...... die andere golflengten dan IR uitsluit.
Dat filter kun je ook gewoon op de lens zetten, nadat je hebt scherp gesteld (vanaf statief) op het moment dat je een foto wilt maken.
Maar inderdaad op de plek van het anti-aliasing filter zelf, is handiger.
Maar dat sluit bijv. dan weer de mogelijkheid uit om de camera voor bijv. UV-fotografie te gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door hoorn666 » zo jun 09 2013 10:50 am

@PanzerFaust, jouw uitleg is gewoon de uitleg van een object voor het diafragma. Ik hoop niet dat de auto die ik zo zie achter het zo gecreëerde diafragma zit, m.a.w. tussen mijn oogleden en oogbol :-)
In dit geval zitten de stofjes/'krassen namelijk tussen het diafragma(oogleden) en de sensor(netvlies).

@Hero, bedankt voor de logische verklaring waar ik wat mee kan.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jun 09 2013 11:08 am

filter vervangen:
http://shop.lifepixel.com/?m=product_list&c=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”