D80 Officieel gepresenteerd

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

D80 Officieel gepresenteerd

Bericht door MvBoetzelaer » wo aug 09 2006 8:36 am

Hij staat inmiddels op de site van www.Nikon-nl.nl De mysterie camera is inderdaad de D80.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

SPIKE

Bericht door SPIKE » do aug 10 2006 12:10 am

Misschien klinkt het negatief, maar ik kan niet echt van mijn stoel vallen van de D80. Ik had gehoopt op wat meer knopjes, zodat je snel kan werken en niet iedere keer het menu in moet duiken. Niet echt een vooruit gang ten opzichten van de D70(s)
Een groter lcd scherm, is wel prettig..want op zo’n 1.8 inch schermpje kan je niet echt goed de foto beoordelen. Ik ben het aantal megapixels niet vergeten, en zo ook de 11 scherpstel velden niet, en de aansluiting van een battery pack is gelijk het gemis voor sommige, wat de D70 niet heeft.
Wat ik mis is op de body een knopje waarmee je de keuze kan maken tussen 11 Af of 1 AF meet systeem. En het ontbreken van Anti shake, ingebouwd in de camera…daarmee hadden ze hoge ogen kunnen gooien, nu zit je vast aan peperdure lenzen. Maar misschien ooit op de D80s. Maar het luid wel het einde in van de D70(s), deze zal heel geleidelijk van toneel gaan verdwijnen. Ik vermoed dat volgend jaar de D60 op de markt gaat komen, als antwoord op de D50.
Wel zou ik de aspirant kopers aanraden de D80 te kopen i.p.v. de D70S.
En nog een klein ding, al word het weinig gebruikt, ik hoop dat het oculair afdekkapje, vast zit aan de draagriem, zodat deze niet zoek raakt. Ook ben ik benieuwd of de scherpstel indicatoren in de zeker wat duidelijker zichtbaar zijn geworden.

Maar misschien kom ik op mijn verhaal terug bij het zien van de D80 levend in de winkel.

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » do aug 10 2006 1:42 pm

Ik kan Spike alleen maar gelijk geven, is dit nu het grote nieuws, een uitgeklede D200?
Nikon geeft hoog op van alle software mogelijkheden, maar iemand die een DSLR koopt zit toch niet echt te wachten op in camera rode ogen reductie, D belichting, scherpte instelling, kleurcorrectie en crop. Dit kun je toch veel beter naderhand doen op de PC, en de mededeling dat nu afdrukken rechtstreeks vanuit de camera zonder PC mogelijk zijn is ook meer een compact snufje.

Dat deze camera Sony moet dwarsbomen is gezien de prijs duidelijk maar dan had ik op z’n minst iets extra’s verwacht zoals reiniging en/of anti shake en niet de overstap naar SD kaartjes.

Maar er is nog hoop, op het net komen steeds meer aanwijzingen over een Fuji s4 die gebaseerd zou zijn op de F100.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do aug 10 2006 4:40 pm

En wellicht dit najaar nog de D3X?
Gr, Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

hjanssen

Bericht door hjanssen » do aug 10 2006 5:19 pm

RVK schreef:Nikon geeft hoog op van alle software mogelijkheden, maar iemand die een DSLR koopt zit toch niet echt te wachten op in camera rode ogen reductie, D belichting, scherpte instelling, kleurcorrectie en crop.
Canon, Sony en Nikon stoppen dit soort 'onzin' erin, misschien is er wel behoefte of maken ze elkaar gek.

Maar het zal wel zijn ik nneem die want die kan dat en dat en dat, dat je het nooit gebruikt doet er toe, het moet in de folder. Net zoiets als die kleine stadsautotjes, waar je het stuur met oink kon ronddraaien, kregen om die reden stuurbekrachtiging.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » do aug 10 2006 10:29 pm

Ik ben blij met mijn D70s! Dan maar minder pixels maar wel een kamera die er wat degelijker uitkomt in mijn ogen.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

SPIKE

Bericht door SPIKE » do aug 10 2006 11:09 pm

Jammer is ook dat de D80 is gekrompen. Misschien heeft Nikon naar de gekrompen 350D van Canon gekeken, bij deze camera zaten mijn vingers al bijna vast tussen het objectief en de grip.
Maar ik zie de Sony A100 niet echt als een bedreiging voor Nikon. Deze heeft wel als voordeel het Anti shake systeem, wat door Sony is omgedoopt in “steady shot” Mij is niet duidelijk hoe Sony het stofprobleem oplost, misschien door trillingen zoals Olympus, maar dan nog blijft het stof ergens in de camera zitten. Dus nogmaals niet echt een bedreiging. Het had anders geweest als Sony de 7D van Konica-Minolta in een ander jasje had gestoken, maar met dezelfde features, maar dan had het eerder een bedreiging voor de D200 geweest. Jammer dat KM niet meer bestaat, ik zat toen al een beetje te lonken naar de 7D.
En ik vraag me af waarom geen CF kaartje, niet dat een SD kaart slecht is, het wordt bijna in alle randapparatuur toegepast, PDA TomTom enz,en is minder gevoelig voor statische elektriciteit, met name bij de koperen contacten.
Sorry, dat ik niet enthousiast kan zijn over de D80, :cry: maar misschien ben ik positiever bij de D90.
:)

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » do aug 10 2006 11:52 pm

Even tussendoor: het valt me wel op dat de teneur wat zeurderig is, beetje makkelijk... zoals klagen over de grootte terwijl je de camera nog nooit vast hebt gehad...

Zoals ik de specificaties lees, vind ik het een goede vervolgstap op de d70. Een camera met ongeveer dezelfde gebruiksmogelijkheden, maar met de verder ontwikkelde techniek. En, het is een camera die duidelijk minder duur is dan de d200 en ook op logische punten "minder" heeft.
Ik vertrouw er overigens op dat Nikon serieus heeft gedacht over (anti)schudmogelijkheden zoals olympus/sony hebben. Daar zullen wel negatieve punten aan zitten of de technieken zijn simpelweg gepatenteerd. Verder lijkt de d80 me een hele fijne camera!

SPIKE

Bericht door SPIKE » vr aug 11 2006 3:24 pm

Beste Roel

Eigenlijk heb je gelijk. Ik denk dat het komt door de promo, mijn verwachting’s patroon was denk ik te groot, bij het zien van de promo. Ik wist dat deze D80 tussen de D70(s) en de D200 zou komen te staan, en dat is ook geluk. Maar bij het zien van de knoppen op de camera, zag ik dat ze alleen maar zijn verplaats, en niet qua functies (instellingen) onderdoen voor de D70. En ik doel voornamelijk het gebruiks gemak.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”