Instellingen D40

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Garp1966

Instellingen D40

Bericht door Garp1966 » do sep 20 2007 11:24 am

Mijn eerste posting hier op dit forum en meteen met een vraag over de beste instellingen voor de D40.

Mede door de reviews op www.dpreview.com en het enthousiasme over de D40 van Ken Rockwell op www.kenrockwell.com en daarbij nog eens de cashback-actie heb ik de D40 aangeschaft.

ben nu een tijdje bezig het e.e.a. uit te proberen en de camera op de beste wijze in te stellen. Desondanks ben ik nog niet helemaal tevreden.
Ik schiet nu alleen nog maar in NEF omdat ik in Adobe Lightroom de beste resultaten hiermee krijg. Alleen ik zou graag ook straight uit de camera de beste resultaten krijgen, waarna minimale bewerking nodig is.

De instellingen die ik op dit moment gebruik (instellingen zoals Ken Rockwell ze adviseert op zijn site) zijn:

- belichtingscompensatie -0.7
- Kleur mode IIIa
- Saturatie +
- Witbalans Auto -3

Met welke instellingen werken andere D40 gebruikers op dit forum?
Is de belichtingscompensatie van -0.7 noodzakelijk?
Zelf heb ik ervaren dat deze belichtingscompensatie wel werkt, maar niet onder alle omstandigheden.

Graag jullie reacties en alvast bedank!

Mvg Garp1966

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do sep 20 2007 12:02 pm

Ik heb geen D40, maar ik zou niet teveel blindvaren op Ken Rockwell :?
Zijn opmerkingen moet je altijd met een flinke korrel zout nemen. Zoals bijvoorbeeld zijn enthousiame over de kitlens 18-55.

Ik zou zeggen gewoon zelf wat met de instellingen prutsen en kijken wat het beste resultaat oplevert. Ik zelf gebruik bijvoorbeeld standaard witbalans cloudly. Als de kleuren niet waarheidsgetrouw zijn, dan verander ik het. Zo ook met belichtingscompensatie. Vaak maak ik gebruik van een belichtingstrapje. Belichtingscompensatie -0,7 voldoet soms het best, afhangende van wat je fotografeert, en wat van soort lichtmeting je gebruikt.

Ik dacht trouwens dat de D40 standaard al heel aardige plaatjes oplevert, die weinig nabewerking nodig hebben.

Chi-Kit

Bericht door Chi-Kit » do sep 20 2007 12:15 pm

Precies. Standaard levert de D40 al zeer mooie platen op. De D40X helemaal, uit reviews is gebleken dat ruiskwaliteit van de D40X beter is als de Nikon D80 en zelfs de Semi-Prof D200!

Witbalans gebruik ik wel eens die PRE stand voor. Die is best wel handig. Belichtingcompensatie van -0.7 vind ik wel veel. Ik kom meestal niet verder als -0.3. Uiteraard verschilt dat natuurlijk als je hem op lichtmeting matrix, spot of centrum zet.

Robin

Bericht door Robin » do sep 20 2007 12:21 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op vr dec 11 2009 6:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Garp1966

Bericht door Garp1966 » do sep 20 2007 2:03 pm

Hallo Robin,

Perfecte tip! Ben even met een paar NEF-bestanden in Capture NX gedoken en heb met de instellingen gespeeld. Binnen de kortste keren had ik het resultaat dat ik wilde. Kan nu deze instellingen zo overnemen in mijn camera!
Ik heb de probeerversie van Capture NX, maar ga deze toch maar eens snel aanschaffen. De instellingen voor de NEF files zijn daarin véél uitgebreider als in Adobe Lightroom.

Ook bedankt voor de ander reacties, jullie hebben me allemaal weer een beetje wijzer gemaakt.

Grtz Garp1966

D.d.B.

Bericht door D.d.B. » do sep 20 2007 4:18 pm

Ik heb mijn D50 op de volgende instellingen staan:

scherpte: Normaal
tooncompensatie: auto of +1 medium hoog
Kleurstand: IIIa
verzadiging: 0
tint: 0

Dit lijken me wel de beste instellingen voor een gemiddelnde situatie.
Weet iemand waarom er bij contrast eigen staat.
In de gebruiksaanwijzing staat dat je dit met Nikon Capture NX zelf kan instellen/aanpassen is dit zo ?

Groetjes

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”