jantom schreef:@Remco v/d Sanden
Die camera is de beste tot nu toe die ik ooit gekocht heb (ook al omdat het de laatste stand is...)..
Kijk, daar zijn we
Je hoort mij ook nergens zeggen dat een D800 een slechte camera is, de D800 is een mooi ding maar voor veel mensen bied hij juist weinig meerwaarde tov bijv. een D700/D3/D3s. Veel mensen hebben niets aan 36mp en HD filmen. Voor veel gebruikers schiet een D800 hun doel voorbij door de dermate grote bestanden, en procentueel gezien geringe vernieuwing tov de voorgangers. Ja, de D800 is in het gros allemaal een stukje beter, maar dat stukje beter is voor veel mensen niet interessant genoeg.
Misschien moet de fotograaf in kwestie juist wel 8-10fps kunnen schieten, misschien heeft de fotograaf in kwestie wel de objectieven in bezit om geen 100% crops te moeten gebruiken, etc, etc. Dan kan een D700, D3, D3s nog steeds prima zijn mannetje staan in de moderne wereld, ondanks zijn leeftijd.
Wens je daarentegen juist te leven onder het mom meer MP is beter voor jouw wensen, zit je met een D800 juist weer goed, als je met 4-5 fps kan werken helemaal prima, wens je graag te filmen, of heb je de behoeft om iedere foto enorm te croppen dan heb je hier idd meer aan.
Maar zolang ik 2 dezelfde foto's naast elkaar zet en mensen kunnen er niet uithalen of de ene is gemaakt met een D700, en de ander met een D800 zal het allemaal wel loslopen. Ik denk dat als je voor 1400 een nieuwe D700 kan kopen je een heel goede camera in handen kan krijgen, want ondanks dat de ene nog meer MP's heeft dan de andere, en toch weer 1 stop beter presteert op de hoogste ISO, stel ik mij altijd de vraag, wie van het gros van de gebruikers maakt er ook daadwerkelijk gebruik van. Ik denk dat die aantallen redelijk meevallen stiekem, maar dat zal nooit iemand erkennen, want iedereen is z'n nieuwe camera al binnen 3 weken ontgroeid, laat staan als je aan gebruikers zou vragen wat het betere dynamische bereik nu voor toegevoegde waarde heeft op hun beelden
Ieder z'n ding. Als ik de keuze zou hebben tussen een D3s en een D800 zou ik voor de D3s gaan, gewoon omdat die meer in mijn wensen pakket ligt, alwaar een D4 ( weet je wel, een DSLR met 'maar' 16 MP ) helaas buiten mijn financieel bereik ligt. En zo heeft ieder zijn of haar wensen in een camera en kan de ene prima werken met een D800, de ander met een D700 en weer een ander met een analoge middenformaat. Maar om dan te zeggen dat het nieuwe met zoveel hoogte erboven uit steekt vind ik wat kort door de bocht, en lijkt meer op het pure vergelijken van cijfertjes en statistieken.