Ik zit met een vergelijkbaar dilemma. Mijn D700 is kapot, de sluiter doet het niet meer (waarschijnlijk mijn eigen schuld). Ik heb 3 opties. 1 D700 laten repareren, 2 nieuwe D700 kopen , 3 D800 kopen.
De reparatiekosten zijn nog niet bekend maar gezien de ouderdom(ik heb een van de allereerste exemplaren) mogen die niet te hoog uitvallen. Als die meer dan 500 a 600 euro bedragen laat ik de camera niet repareren.
Alhoewel de D800 een aantal heel sterke voordelen heeft, nieuwe sensor technologie, filmen etc. heeft de D700 voor mij een aantal voordelen die de doorslag geven. Op dit moment is mijn voornaamste onderwerp sportfotografie.
Alhoewel ik niet geloof in hoe meer foto's per seconde hoe beter is de opnamesnelheid van de D700 soms heel welkom en is het verschil tussen de D700 en D800 wel groot. Ik print zelden op groot formaat dus de extra mega pixxels van de D800 zijn voor mij niet noodzakelijk, anders heb ik mijn nieuwe D7100 altijd nog bij de hand b.v. voor macro fotografie.
Als ik een D800 koop moet ik ook een nieuwe grip en meer accu's kopen.
Als ik een D700 koop kan ik mijn huidige grip met zwaardere accu's blijven gebruiken, naast de meerprijs van de D800 t.o.v. de D700 nog een forse besparing.
Daarnaast heb ik met de D700 meer dan 100.000 opnamen gemaakt, er is dus geen sprake meer van een leercurve.
Op dit moment zou de weegschaal voor mij ook naar de D700 doorslaan.
Liefst een D700 en D800

Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.