Paardenfotografie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
DBDierenfotografie

Paardenfotografie

Bericht door DBDierenfotografie » vr jun 14 2013 10:33 am

Hallo Allemaal,
Ik wil graag opbouwende kritiek van jullie.
Ik ben sinds ander halve week begonnen met echt serieus fotograferen (vanuit het niets, geen cursus gehad niets) en krijg heel veel reacties allemaal positief.
Echter ik twijfel aan mijzelf.
Ik wil namelijk meer scherpte in mijn foto's en meer achtergrond wazig maar dat lukt mij nog niet. Wat ik ook probeer met de ISO enzo.
Ik werk met een NikonD3100 met standaard lens 18-55 omdat ik nog geen geld heb om een nieuwe grotere lens te kopen.

Op het paarden forum wordt ik afgekraakt met reacties zoals "vind niet kunnen dat jij jezelf fotograaf noemt, vind belachelijke foto's, vind ze niet mooi," dat soort kritiek wil ik niet.
ik zoek mensen die mij opbouwende kritiek geven dat als ze het niet mooi vinden ook zeggen wat eraan niet mooi is en hoe ik het dat beter kan doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DBDierenfotografie op vr jun 14 2013 11:33 am, 2 keer totaal gewijzigd.

kibo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Paardenfotografie

Bericht door kibo » vr jun 14 2013 10:50 am

Hi Deborah,

Ik heb ze even snel op Flickr bekeken en het valt me op dat de meeste foto's een tikje scheef staan, dat is in ieder geval iets waar je vast aandacht aan kunt besteden.
Ik zou me van de kritiek op het paardenforum niet al te veel aantrekken, slecht zijn ze zéker niet!
Een wazige achtergrond bereik je door het diafragma zo klein mogelijk te houden, zal in het geval van de kitlens waarschijnlijk 3.5 zijn. Hier komen vast nog wel meer tips over binnen.

drnjstj
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door drnjstj » vr jun 14 2013 10:57 am

Hier wat meer info over hoe je die flickr foto dan hier op het forum laat zien
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =7&t=31248" onclick="window.open(this.href);return false;

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr jun 14 2013 10:57 am

Hoi Deborah,

opbouwende kritiek kan hier zéker gegeven worden; maar daarvoor 'moet' je toch echt hier foto's plaatsen in plaats van extern te linken.
Ik heb even van de Flickr-stream onderstaande foto afgehaald:

Afbeelding

Dat werkt dus prima; er zijn echter een aantal 'restricties' aan het foto's linken naar dit forum qua formaat:
De foto mag niet breder zijn dan 1280 pixels en niet hoger dan 1040 pixels.
Dus je liggende foto is maximaal 1280 pixels breed, en je staande foto niet hoger dan maximaal 1040 pixels.
Als je een foto van jezelf op je Flickr-stream aanklinkt en je klikt op de "share-button" (dat vierkant met een pijltje wat eruit komt en waarbij staat "more ways to share") dan krijg je een aantal opties.

Bij die opties kies je de optie "Grab the HTML/BBCode" en dan onderin staan de mogelijke formaten.
In bovenstaande foto-geval heb ik gekozen voor 'Large 1024' want het is een liggende foto en die is dus - in dit geval - 1024 pixels breedt en dat past.
Dan de code kopiëren en plakken (ik haal altijd de 2e url weg, want de 1e is het plaatje en de 2e zo'n regel aangaande je Flickr-stream).

Het 'mooiste' is om je foto's in je bewerking (weet niet waarin je dat doet) al zo te exporteren dat ze binnen die formaten (1280x1024) vallen; dan neemt dit forum ook alle instellingen mee van je camera en lens zoals je ze gebruikt hebt tijdens je shot (de zogenaamde 'exif-informatie). Dan moet je ze vanuit Flickr exporteren met de optie "original".
Als je nu namelijk op jouw foto klikt zie je boven je foto een klein stukje tekst "meer info"; als je onderstaande foto van mij aanklikt zie je daarboven een samenvatting van de door mij gebruikte camera-instellingen en als je dan op 'meer info' klikt krijg je álle instellingen te zien.

Afbeelding

Dus de 1e stap is het plaatsen van je foto's (met bijvoorbeeld een inleiding van wat je wilde bereiken in dat shot en wat je dus zelf niet goed vind).
Een D3100 is een prima camera (heb ik zelf ook) en de 18-55 is een prima lens om mee te beginnen; en als de financiën het niet toelaten dat er een andere lens komt dan is dat gewoon 'zoals het is'.
Bij het starten met fotograferen 'vanuit het niets' zoals je zelf zegt is het wel goed om te weten 'waarover je praat' qua instellingen en camera-gebruik en camera-instellingen.

Als je meer scherpte wilt in je focus is 'geheid' de 1e vraag die je krijgt hier "hoe heb je scherpgesteld" en "met welke sluitertijd heb je gewerkt".
Je spreekt ook over dat je de achtergrond wazig wilt, en dat zou je kunnen bereiken door meer te zoomen (wordt de achtergrond waziger) of een groter diafragma te gebruiken (wordt de achtergrond óók waziger mee).
Daar heeft ISO helemaal niets mee te maken, in ieder geval niet om het 'wazig te krijgen'; wel dat de ISO veranderd door - bijvoorbeeld - je diafragma verder open te zetten.

Een hele lap tekst, en je hebt er vast nog vragen op: laat maar komen!
(en die foto's ook natuurlijk :mrgreen: )

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

DBDierenfotografie

Bericht door DBDierenfotografie » vr jun 14 2013 11:02 am

Danny...Toppie....Ik ga even aan de slag en even kijken :-) eerst de eerste stap maar doen :p

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr jun 14 2013 11:12 am

Graag gedaan hoor!
En tenslotte begínt fotografie (van wélk onderwerp dan ook) met kijken :wink:
En dat ze op het 'paardenforum' ietwat bot reageren... tja... we zijn allemaal mensen natuurlijk; ook hier wordt wel eens niet zo 'constructief' gereageerd (ook ik maak mezelf daar wel eens schuldig aan).

En als iemand mijn foto "niet mooi" vindt is prima, maar daar heb je inderdaad als - opbouwende - kritiek weinig aan.
Maar het werkt 2 kanten op, jij doet moeite om de foto op de juiste wijze te plaatsen en ook jezelf te verdiepen in de basics van het fotograferen en je shots te onderbouwen.
Dan weet ik zéker dat je hier heel veel opbouwend commentaar zult krijgen, en wellicht dat je nog wat opsteekt (en wij misschien van jou).

Als ik je Flickr-stream bekijk zie ik al genoeg leuke foto's; vind ik ze allemaal 'mooi'? Nee, maar dat is ook helemaal niet erg.
Mensen zullen dat andersom bij mij ook hebben :mrgreen:

DBDierenfotografie

Bericht door DBDierenfotografie » vr jun 14 2013 11:34 am

nou dat is fijn om te horen...nou dat paardenforum is gewoon een drama daar begin ik niet mer aan. maar het is gelukt met de foto's erop te plaatsen dus laat de kritiek maar komen of positieve commentaar. ik hoor ook graag wat jullie er mooi aan vinden

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr jun 14 2013 11:43 am

kibo schreef:Hi Deborah,

Ik heb ze even snel op Flickr bekeken en het valt me op dat de meeste foto's een tikje scheef staan, dat is in ieder geval iets waar je vast aandacht aan kunt besteden.
Ik zou me van de kritiek op het paardenforum niet al te veel aantrekken, slecht zijn ze zéker niet!
Een wazige achtergrond bereik je door het diafragma zo klein mogelijk te houden, zal in het geval van de kitlens waarschijnlijk 3.5 zijn. Hier komen vast nog wel meer tips over binnen.
Even correctie op deze reactie, het diafragma getál is wat klein(er) moet (dus beter 3,5 i.p.v. 5,6) maar het diafragma wordt groter (wie dát toch ooit zo bedacht heeft :lol: )

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr jun 14 2013 11:51 am

DBDierenfotografie schreef:nou dat is fijn om te horen...nou dat paardenforum is gewoon een drama daar begin ik niet mer aan. maar het is gelukt met de foto's erop te plaatsen dus laat de kritiek maar komen of positieve commentaar. ik hoor ook graag wat jullie er mooi aan vinden
Mijn uitlating over of ik ze wel of niet 'mooi' vond was niet negatief bedoeld hoor!
Maar 'mooi' is zo'n subjectief begrip; ik kan een foto die 'technisch gezien' helemaal niet "goed" is nog wel 'mooi' vinden; maar anders om ook. That's all.

Goed om te zien dat het foto's plaatsen je gelukt is!
Een kleine tip om je foto's te nummeren (1, 2 enz. erboven) dan is het makkelijker voor de reaguurders om aan te geven over welke foto ze het hebben.

Van je geplaatste serie vind ik foto 1 heel leuk qua idee en plek!
Foto 2 is echt de mooiste, mooi om een paard zo te zien 'gaan'.

Zoals ik al aangaf in mijn post eerder is een 'verband' waarin je je vraag of foto's plaatst wel handig.

De 1 na laaste foto (wit paard op witte achtergrond) vind ik wat minder, want ik zie eigenlijk het oog niet meer zo goed. De stand van het hoofd is mooi maar ik zou het oog willen zien (wellicht iets andere manier van lichtemeting kunnen gebruiken?)
En de laatste foto vind ik de minst sterke technisch gezien (ik denk ook niet dat je een andere positie kón kiezen gezien het dier?)

kibo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door kibo » vr jun 14 2013 11:55 am

DannySan schreef:
kibo schreef:Hi Deborah,

Even correctie op deze reactie, het diafragma getál is wat klein(er) moet (dus beter 3,5 i.p.v. 5,6) maar het diafragma wordt groter (wie dát toch ooit zo bedacht heeft :lol: )
En ook ik trap er af en toe nog in...... :mrgreen:

DBDierenfotografie

Bericht door DBDierenfotografie » vr jun 14 2013 12:30 pm

hahahaha Danny ik vat het zeker positief op daar kan ik wat mee...
Kibo thnx even kijken vanmiddag als ik een paar eenden ga fotograferen in het park. mooi om te oefenen.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » vr jun 14 2013 12:47 pm

DBDierenfotografie schreef:Ik wil namelijk meer scherpte in mijn foto's en meer achtergrond wazig maar dat lukt mij nog niet. Wat ik ook probeer met de ISO enzo.
Misschien moet je eens gaan spelen met de belichtingsdriehoek simulator http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html
Laatst gewijzigd door jan op vr jun 14 2013 1:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

DBDierenfotografie

Bericht door DBDierenfotografie » vr jun 14 2013 1:01 pm

Jan ben gelijk gaan kijken en heb ook even mijn cam erbij gepakt en ben gaan spelen dank je wel

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JW17 » vr jun 14 2013 3:04 pm

Hoi Deborah,

Ik zou mij toch ook meer verdiepen in de theorie. In het diepe springen zonder enige kennis kan frustreren en is te voorkomen door b.v. een boek!
Kijk eens naar dit boek: http://www.bol.com/nl/p/fotograferen-me ... 010970876/" onclick="window.open(this.href);return false; (kort en zeer duidelijk)
of deze http://www.vanduurenmedia.nl/EAN/9789059402973" onclick="window.open(this.href);return false; (algemener en uitgebreider, technischer)
om jouw kennis te vergroten.
Dit alles los van jouw foto's want er zitten zeker fraaie exemplaren bij!
Groet,
JW

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jun 14 2013 3:11 pm

DannySan schreef: De 1 na laaste foto (wit paard op witte achtergrond) vind ik wat minder, want ik zie eigenlijk het oog niet meer zo goed. De stand van het hoofd is mooi maar ik zou het oog willen zien (wellicht iets andere manier van lichtemeting kunnen gebruiken?)
Dat vind ik dan weer de fraaiste opname.
Het oog is nog wel wat in nabewerking op te helderen.
In Nikon Capture NX2 met een simpel stuurpuntje, idem met een kleine correctie voor de snuit.

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”