Hoi Deborah,
opbouwende kritiek kan hier zéker gegeven worden; maar daarvoor 'moet' je toch echt hier foto's plaatsen in plaats van extern te linken.
Ik heb even van de Flickr-stream onderstaande foto afgehaald:
Dat werkt dus prima; er zijn echter een aantal 'restricties' aan het foto's linken naar dit forum qua formaat:
De foto mag niet breder zijn dan 1280 pixels en niet hoger dan 1040 pixels.
Dus je liggende foto is maximaal 1280 pixels breed, en je staande foto niet hoger dan maximaal 1040 pixels.
Als je een foto van jezelf op je Flickr-stream aanklinkt en je klikt op de "share-button" (dat vierkant met een pijltje wat eruit komt en waarbij staat "more ways to share") dan krijg je een aantal opties.
Bij die opties kies je de optie "Grab the HTML/BBCode" en dan onderin staan de mogelijke formaten.
In bovenstaande foto-geval heb ik gekozen voor 'Large 1024' want het is een liggende foto en die is dus - in dit geval - 1024 pixels breedt en dat past.
Dan de code kopiëren en plakken (ik haal altijd de 2e url weg, want de 1e is het plaatje en de 2e zo'n regel aangaande je Flickr-stream).
Het 'mooiste' is om je foto's in je bewerking (weet niet waarin je dat doet) al zo te exporteren dat ze binnen die formaten (1280x1024) vallen; dan neemt dit forum ook alle instellingen mee van je camera en lens zoals je ze gebruikt hebt tijdens je shot (de zogenaamde 'exif-informatie). Dan moet je ze vanuit Flickr exporteren met de optie "original".
Als je nu namelijk op jouw foto klikt zie je boven je foto een klein stukje tekst "meer info"; als je onderstaande foto van mij aanklikt zie je daarboven een samenvatting van de door mij gebruikte camera-instellingen en als je dan op 'meer info' klikt krijg je álle instellingen te zien.
Dus de 1e stap is het plaatsen van je foto's (met bijvoorbeeld een inleiding van wat je wilde bereiken in dat shot en wat je dus zelf niet goed vind).
Een D3100 is een prima camera (heb ik zelf ook) en de 18-55 is een prima lens om mee te beginnen; en als de financiën het niet toelaten dat er een andere lens komt dan is dat gewoon 'zoals het is'.
Bij het starten met fotograferen 'vanuit het niets' zoals je zelf zegt is het wel goed om te weten 'waarover je praat' qua instellingen en camera-gebruik en camera-instellingen.
Als je meer scherpte wilt in je focus is 'geheid' de 1e vraag die je krijgt hier "hoe heb je scherpgesteld" en "met welke sluitertijd heb je gewerkt".
Je spreekt ook over dat je de achtergrond wazig wilt, en dat zou je kunnen bereiken door meer te zoomen (wordt de achtergrond waziger) of een groter diafragma te gebruiken (wordt de achtergrond óók waziger mee).
Daar heeft ISO helemaal niets mee te maken, in ieder geval niet om het 'wazig te krijgen'; wel dat de ISO veranderd door - bijvoorbeeld - je diafragma verder open te zetten.
Een hele lap tekst, en je hebt er vast nog vragen op: laat maar komen!
(en die foto's ook natuurlijk :mrgreen: )
Groet Danny