d600 of d7100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: d600 of d7100

Bericht door MauritsD » ma jun 17 2013 10:08 am

Als je dingen fotografeert waarmee je toch gaat croppen voor extra mm, dan kun je op de D7100 ook de 1.3 DX mode aanzetten:
Op een D7100 haal je in 1,3 mode 7 bps met een buffer van 12 foto's dus dat scheelt behoorlijk
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

lock
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » ma jun 17 2013 10:17 am

PanzerFaustNL schreef: Automatische vertekeningscorrectie stond aan, en dat is vreemd want in de handleiding staat dat automatische vertekeningscorrectie standaard uit staat.
.
Dat hakt er dan toch stevig in zeg.
Dit verbaast mij wel want die files met correctie zijn toch niet zoveel groter dan zonder correctie ?
PanzerFaustNL schreef: Absoluut (refererend aan kijken voor je afdrukt), dat is in bekende gevallen ook meer dan voldoende. Ik heb bijvoorbeeld van paardensport genoeg ervaring om te weten wanneer ik het voorbeen mooi op de plaat wil hebben. Echter bij bijvoorbeeld jachtvliegtuigen is die ervaring er niet en wil ik een grotere veiligheidsmarge hebben. Dus in gevallen van onbekendheid, neem ik de voortaan de D300 mee.
Als je bij raw blijft in het geval van vliegshows dan heb je helemaal gelijk. Met jpeg zou het te doen moeten zijn. Maar juist daar vraag ik mij af of dit gaat werken omdat je vaak deels tegen het licht in fotografeert.. Dat vraagt veel van het schaduwwerk en dan kan je bijna niet om raw heen. Vandaar ook mijn extra vraag.
PanzerFaustNL schreef: Vraagje over schaduwen, Active D-Lightning. Heb er nog niet echt bij stil gestaan. Voornamelijk omdat ik daar nooit veranderingen in heb aangebracht, op mijn Canon's heb ik één camera, die een vergelijkbaar iets heeft, daar heb je weinig instelmogelijkheden, stond altijd aan. Op de Nikon D3100, kon hij alleen maar aan of uit staan, dus daar stond hij standaard aan.
Ik bedoelde zeker niet D-L. Gebruik ik nooit. Het gaat mij meer om de onderbelichte schaduwpartijen die je in LR of ACR ophaalt. Er is veel discussie over de kwaliteit van de d7100 op dit terrein en voor mij is dat (zie bovenstaand) toch wel belangrijk.

lock

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » ma jun 17 2013 10:43 am

MauritsD schreef:Als je dingen fotografeert waarmee je toch gaat croppen voor extra mm, dan kun je op de D7100 ook de 1.3 DX mode aanzetten:
Op een D7100 haal je in 1,3 mode 7 bps met een buffer van 12 foto's dus dat scheelt behoorlijk
Dat klopt. Het is overigens geen 1.3 maar 1.25. Kijk maar naar de aantallen pixels op pagina 68 van de handleiding. Dit levert overigens exact dezelfde beeldomvang op als d800 in dx (1.5=1.53 in werkelijkheid).

Voor snel bewegende objecten gebruik ik dit echter liever niet. Je maakt de effectieve zoeker nog kleiner waardoor framen nog lastiger wordt dan het op DX (tov FX) al is. Bij het turnen is het al helemaal lastig. Bijvoorbeeld op de pegasus is de turner dan weer heel klein dan weer heel groot (gestrekt, gehoekt, gehurkt). Dat gaat zooo snel, dat hou je nooit bij door aan je zoom te draaien. Wat je dan doet is ruimer framen en later croppen. Dan heb ik liever de volle 24 Mp.
Als een paard over de hindernis heen vliegt dan sta ik liefst zo dicht mogelijk erop. Je ziet dan alle plooien i nde huid door de enorme spieren van het dier. Dat geeft enorm veel kracht aan de fotos. Maar als je er dicht opstaat (of met en joekel van een tele er dichtop inzoomt), dan duurt alles hooguit 1 seconde (goed boven de hindernis, zwefmoment tot landing). Hier gebeurt ongeveer hetzelfde. De ruiterduikt vaak achter de nek weg en de benen zijn ingetrokken. Het paard neemt verticaal weinig ruimte in. Is het paar eroverheen dan strekt de ruiter zich en de benen gaan (gelukkig) naar beneden. Dan heb je ineens op een meter of anderhald ineens een hoog object voor je lens! Het is mij nooit gelukt om dit op te lossen met uitzoomen of achteruitlopen (laatste mag/kan vaak niet vanwege beperking in ring of publiek). Achteruitlopen veroorzaakt ook beeldonstabiliteit .
Dus juist waar het croppen voordeel heeft is het voor mij in de praktijk geen echte optie.
Toch wil ik het wel proberen met de D7100. Maar als het morgen of overmorgen niks blijkt te zijn, echt te beperkt op dit vlak, dan gaat hij netjes in de doos en weer terug. Ik geef geen 1000 euro uit aan iets dat niet voldoet aan wat ik wil.

lock

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma jun 17 2013 10:46 am

@MauritsD, door de automatische vertekeningscorrectie, die dus aan stond, valt de gehele snelheidswinst in de 1.3x mode helemaal weg.

Met automatische vertekeningscorrectie is hij zelfs langzamer dan de Sigma SD-9. En dat wil echt wat zeggen.

@lock, Nou ik ben aan het poetsen op de Nikon platen van afgelopen zaterdag, dus je zult het snel genoeg weten. Vooral ook omdat ik de verkeerde belichting heb gebruikt. Ik had hem centraal moeten stellen ipv het gehele beeld.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma jun 17 2013 10:54 am

lock schreef:
MauritsD schreef:Als je dingen fotografeert waarmee je toch gaat croppen voor extra mm, dan kun je op de D7100 ook de 1.3 DX mode aanzetten:
Dat klopt. Het is overigens geen 1.3 maar 1.25. Kijk maar naar de aantallen pixels op pagina 68 van de handleiding. Dit levert overigens exact dezelfde beeldomvang op als d800 in dx (1.5=1.53 in werkelijkheid).

Voor snel bewegende objecten gebruik ik dit echter liever niet. Je maakt de effectieve zoeker nog kleiner waardoor framen nog lastiger wordt dan het op DX (tov FX) al is. Bij het turnen is het al helemaal lastig. Bijvoorbeeld op de pegasus is de turner dan weer heel klein dan weer heel groot (gestrekt, gehoekt, gehurkt). Dat gaat zooo snel, dat hou je nooit bij door aan je zoom te draaien. Wat je dan doet is ruimer framen en later croppen. Dan heb ik liever de volle 24 Mp.
Als een paard over de hindernis heen vliegt dan sta ik liefst zo dicht mogelijk erop. Je ziet dan alle plooien i nde huid door de enorme spieren van het dier. Dat geeft enorm veel kracht aan de fotos. Maar als je er dicht opstaat (of met en joekel van een tele er dichtop inzoomt), dan duurt alles hooguit 1 seconde (goed boven de hindernis, zwefmoment tot landing). Hier gebeurt ongeveer hetzelfde. De ruiterduikt vaak achter de nek weg en de benen zijn ingetrokken. Het paard neemt verticaal weinig ruimte in. Is het paar eroverheen dan strekt de ruiter zich en de benen gaan (gelukkig) naar beneden. Dan heb je ineens op een meter of anderhald ineens een hoog object voor je lens! Het is mij nooit gelukt om dit op te lossen met uitzoomen of achteruitlopen (laatste mag/kan vaak niet vanwege beperking in ring of publiek). Achteruitlopen veroorzaakt ook beeldonstabiliteit .
Dus juist waar het croppen voordeel heeft is het voor mij in de praktijk geen echte optie.
Toch wil ik het wel proberen met de D7100. Maar als het morgen of overmorgen niks blijkt te zijn, echt te beperkt op dit vlak, dan gaat hij netjes in de doos en weer terug. Ik geef geen 1000 euro uit aan iets dat niet voldoet aan wat ik wil.

lock
Bij springsport ben ik ook het liefst bij het moment aanwezig dat de ruiters de baan verkennen. Van de ruiters waar ik absoluut foto's van wil hebben, wil ik zien hoe zij hun galopsprongen berekenen, die schrijf ik dan op en hou ik rekening mee bij het fotograferen.

Wat ik heel mooi vind, dat heet bij Sigma Foveon camera's, de sportsfinder, is dat je in die 1.3x mode, kunt inschatten wanneer hij in het deel verschijnt wat op de foto komt.

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » ma jun 17 2013 11:05 am

Misschien ben ik er goed met de D7100, ik heb hem ong. één maand, maar afgelopen vrijdag in Volkel voor het eerst wat vliegtuigjes geschoten met objectief sigma 70-200 in dx 1,3 mode. Werkt super, straaljagers op volle snelheid zijn makkelijk te focussen en scherp vast te leggen. Verschillende manieren geprobeerd, AF-C en ook met 3D tracking aan, echt een makkie. Totaal 1100 foto's waarvan er 2 echt onscherp waren, nee de D7100 is echt goed hierin. Volgende keer een nog beter objectief en dan....pffff
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » ma jun 17 2013 11:07 am

Oh ja op mijn site staan wat plaatjes hiervan.

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » ma jun 17 2013 5:11 pm

Marco, ik ga het zeker opnieuw proberen! Ik heb het overigens niet zo op die vliegtuigjes. Wel rally en formule auto's en race- en cross motoren. Die gaan ook hard !

lock

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » ma jun 17 2013 6:40 pm

Hoi Lock, het maakt niet uit welk onderwerp op snelheid, met de D7100 en een objectief wat die snelheid ook aan kan, is het geen probleem. Dat weet ik zeker. :wink2:

Zelf gebruik de Sigma 70-200 1e versie, 2e hands gekocht op Marktplaats.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » di jun 18 2013 1:38 pm

MarcoD7100 schreef:Hoi Lock, het maakt niet uit welk onderwerp op snelheid, met de D7100 en een objectief wat die snelheid ook aan kan, is het geen probleem. Dat weet ik zeker. :wink2:

Zelf gebruik de Sigma 70-200 1e versie, 2e hands gekocht op Marktplaats.
Tja, ik weet eigenlijk geen enkele reden meer om niet voor een D7100 te gaan. Ik heb vandaag een fotoshoot gedaan met een jong dressuur paard (kan niet heel veel meer dan draf, stap en gallop), en ik ben zwaar onder de indruk van de autofocus. Geen enkele misser, nou dat was bij mij nog wel eens anders.

De D7100 helpt je werkelijk van alle kanten. Eigenlijk blijft er voor de D600 nog maar één of twee redenen over;
- iets beter beeld bij minder licht,
- bokeh bij volledige opening is mooier

Voor de rest D7100. En moet je echt onbeperkt RAW schieten? Ja, daar is maar één betaalbare camera, de 7D. Maar of je dat als Nikon adept wil, is vraag 2.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » di jun 18 2013 3:00 pm

Panzer...heb je zelf wel RAW geschoten?
Was het buiten of binnen ? Tot welke iso ben je gegaan?

lock

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » di jun 18 2013 3:19 pm

Ja, absoluut, zeker, eigenlijk schiet ik alleen in RAW, vandaag voor het eerst serieus alleen in jpeg geschoten en dat viel mij niet tegen. Nu zijn deze foto's bedoeld voor website-only, en dan zou een D30 het qua beeldkwaliteit ook nog gered hebben. Het was buiten, ISO zo laag mogelijk, meestal 100.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » di jun 18 2013 5:06 pm

Ik bedoelde eigenlijk of je gisteren raw gefotografeerd hebt.
De d7100 is binnen. Ik kijk vanavond of ik al wat testfotos kan maken. Ik eens goed kijken of banding nu echt een probleem is, en of de camera voor sport wel snel genoeg is.

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » di jun 18 2013 5:26 pm

lock schreef:Ik bedoelde eigenlijk of je gisteren raw gefotografeerd hebt.
De d7100 is binnen. Ik kijk vanavond of ik al wat testfotos kan maken. Ik eens goed kijken of banding nu echt een probleem is, en of de camera voor sport wel snel genoeg is.
Daar ben ik ook benieuwd naar, ik heb het getest, gekeken en op 300% en ja toen zag ik iets maar waar praten we dan over...

Die 5 fps is meer dan genoeg, met de D90 kon ik ook makkelijk sporten schieten, voetbal, autosport, autocross. De D7100 kan dit makkelijk overtreffen. Het dynamisch bereik is een stuk beter en dat merk je. Donkere gedeeltes kan je makkelijk terughalen. Komend weekend ga ik een musical vastleggen en ik zal zeker wat beelden laten zien.

Jester
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jester » di jun 18 2013 7:20 pm

Mijn advies zou ook de D7100 ivm de interesse in macro. Het geld dat je over houdt zou ook eventueel in een goed statief gestopt kunnen worden als je dat nog niet hebt (zelf kort geleden een Feisol aangeschaft, is echt ideaal!!)

Succes met je keuze, Rob

Ik zie dat ik gereageerd heb op een wat ouder draadje :oops: Die pillen zijn echt beter dan ik dacht...

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”