D800 auto-focus finetune

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
PixPerfect
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

D800 auto-focus finetune

Bericht door PixPerfect » do jun 20 2013 11:12 am

Hallo,

Dinsdag ben ik bij Cameranu langs geweest om mijn 28-70 2.8 terug te brengen ivm aanlopende zoom problemen. Geheel onverwacht heb ik toen een D800 aangeschaft en las her en der dat de focus wel eens aangepast moest worden. Geloof het of niet, maar hier heb ik me nog nooit mee bezig gehouden bij de camera's die ik heb gehad.

Nu zie ik test met bepaalde kaarten, programma's of simpelweg een liniaal...

Waar kan ik het best mijn auto-focus mee finetunen? Kan ik daar het beste een bepaald programma voor aanschaffen? (Mac osx) Of dmv bepaalde kaarten?
Hoe werkt dat verder met verschillende objectieven? Verschilt dat per objectief en wordt dat per objectief opgeslagen of dient dat steeds aangepast te worden?

Een hoop vragen welke wellicht al eens behandeld zijn, maar kon het niet zo gauw vinden met de zoekfunctie...

Bedankt alvast!
Nikon D800 - Nikkor 24-70 2.8 - Nikkor 105mm 2.8 VR||

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: D800 auto-focus finetune

Bericht door gijs sandberg » do jun 20 2013 11:23 am

Beste P,
Ik heb geen D800/e maar wel enige goede raad.
-Geloof niet alles dat je leest
-Lees het handboek van de kamera, daar staat eea nauwkeurig in toegelicht.
-op dit forum is over het onderwerp al veel (ook deels onzin) geschreven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Niels Hintzen
Clublid
Clublid

Bericht door Niels Hintzen » do jun 20 2013 11:32 am

Beste PixPerfect,

Zelf onlangs aan de slag gegaan met fine-tuning. Achteraf kan ik je alleen maar zeggen: als je geen problemen ervaart met back-front focus, dan lekker vanaf blijven. Ik heb nooit iets gemerkt van lenzen waarbij het scherpstelpunt niet goed lag, en aan je reactie te lezen jij ook niet. Oftewel, lekker fotograferen en pas gebruik gaan maken als het echt niet anders kan.

Heb zelf met een lineaal geprobeerd in combinatie met een plat vlak waarop je scherpstelt. Vond het zelf geen succes. Koop dat de lensCal van datacolor spyder.

Groet, Niels

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jun 20 2013 11:49 am

PixPerfect schreef: Waar kan ik het best mijn auto-focus mee finetunen?
Heb je met je nieuwe camera wel of geen problemen met de normale opnamen die je maakt?
Met andere woorden, ben je bij het fotograferen tegen onverwacht vreemde resultaten opgelopen met het focuspunt?
Zo niet, dan alles zo laten zoals het is.

Je maakt het voor jezelf alleen maar moeilijk door bij voorbaat naar problemen te zoeken, die er mogelijk helemaal niet zijn.
Het is net zoiets als bij voorbaat een band plakken, die niet lek is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do jun 20 2013 12:07 pm

Niels Hintzen schreef:als je geen problemen ervaart met back-front focus, dan lekker vanaf blijven. Ik heb nooit iets gemerkt van lenzen waarbij het scherpstelpunt niet goed lag, en aan je reactie te lezen jij ook niet. Oftewel, lekker fotograferen en pas gebruik gaan maken als het echt niet anders kan.
Dit is het advies van Nikon Nederland en Nikon Service Punt ook. In de analyse van mijn AF-problemen hebben zij me actief afgeraden dit te gebruiken TENZIJ je echt problemen ervaart. En frequent er naast zitten hoeft niet aan de AF-correctie te zitten, maar kan ook aan het verkeerde inschatting van het scherpstelpunt liggen (tenzij je platte vlakken fotografeert is het altijd de vraag of je camera op het begin, eind of midden van het vlak moet scherpstellen waar je op mikt). Het is geen spul om mee te gaan tweaken.

Jaap

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » do jun 20 2013 1:15 pm

Beste P,

Eens met bovenstaande geluiden en ervaringen
In het engels heet dat: if it ain't broke do no try to fix it.

Bovendien is er een risico dat je ongemerkt ongwenste instellingen actief laat, of uberhaubt fout instelt.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jun 20 2013 1:19 pm

Ik sluit me hierbij aan, niets aan doen als je geen problemen ziet.

Als je echter wel problemen ziet (dat had ik met mijn 50mm f/1.8G) en je wilt het aanpakken, dan zou je kunnen overwegen om FocalPro te gebruiken (kost wel wat geld). Die software is eenvoudig in gebruik, leidt je stap voor stap door het proces en het resultaat was uitstekend.
Spul waarmee je foto's maakt...

Florina
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Florina » do jun 20 2013 1:21 pm

Wat ik mij nav bovenstaande antwoorden afvraag:

Heeft fine tunen van objectieven door bv firma zoals Chipclean dan ook geen zin?
Ik hoor over die firma goede verhalen, maar er zijn schijnbaar nogal wat voor en tegens mbt finetunen.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do jun 20 2013 1:40 pm

Oneens met bovenstaande geluiden.
Om te beginnen: zelf afstellen van de AF finetuning heeft m.i. geen zin omdat je thuis nooit een professionele opstelling kunt maken. En dat is beslist nodig. Niet zelf doen. Terecht ook dat Nikon afraadt dit zelf te doen.

AF finetuning kan professioneel worden uitgevoerd door "Chipclean" en "Beverwijk." De opstellingen daar zijn enorm stabiel en met laser afgesteld, goed uitgelicht etc. Voordeel van Chipclean is dat je bij de test aanwezig bent en kan zien wat er gebeurt en waarom.
Waarom zou je de boel laten controleren als je geen problemen denkt te hebben? Omdat je nooit zeker weet of het beter kan. Je hebt geen vergelijk. Net zoiets als jaren lang met een bril rondlopen met nèt de verkeerde glazen en denken dat je prima ziet.
De AF van de camera kan prima binnen de foutenmarge vallen, maar in combinatie met je eigen set objectieven nèt niet. Naarmate het aantal megapixels toeneemt wordt controle hierop m.i. nuttig, lees nodig.

Opstelling:
Afbeelding

PixPerfect
Forumlid
Forumlid

Bericht door PixPerfect » do jun 20 2013 1:56 pm

Bedankt voor alle reacties, wat betreft de meeste reacties... Ik heb vaak zelf ook zoiets van als het goed is, is het goed en dan niet aankomen.

Maar in hetgeen wat Marten zegt zit ook wel wat, je mist natuurlijk pas iets als je het niet meer hebt, maar als je niet beter weet mis je het ook niet terwijl het misschien toch wel beter kan... (wat een diepgang :P)

Gister nog wel wat plaatjes gemaakt waarbij naar mijn idee de focus niet helemaal goed lag, maar het onderwerp bewoog ook dus ik kan niet zeggen dat de focus niet goed is. Ik zal thuis eens wat dingen testen en wellicht is chipclean dan wel een optie, dan laat ik het liever door iemand doen die er goed thuis in is.

Maar is het dan per lens verschillend of is het puur de instelling/focus van de camera?

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do jun 20 2013 2:01 pm

PixPerfect schreef:Maar is het dan per lens verschillend of is het puur de instelling/focus van de camera?
De AF finetuning vindt plaats per objectief en wordt per objectief opgeslagen.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » do jun 20 2013 2:01 pm

In principe hoef je niet met AF-finetune aan de slag als je geen structurele front- of back-focus constateert met 1 of meerdere objectieven.
Dus het advies er zelf af te blijven kan ik me wat dat betreft voorstellen.

Wel vind ik dat er op het forum vaak wat angstvallig over wordt gedaan om er zelf mee te experimenteren: Je kan het altijd weer terug- of uitzetten, dus wat dat betreft is het niet wezenlijk anders als alle andere instellingen die je in je camera zelf kan wijzigen.

Ik ben het wel met Marten eens dat het alleen zin heeft onder optimale omstandigheden en zeer precies werken, anders is de kans groot dat je denkt het verbetert te hebben, maar er in de praktijk toch achter komt dat het niet goed staat. Dus het heeft zeker voordelen dit professioneel bij Chipclean of NSP te lanten doen.

Mocht je er zelf serieus mee aan de gang willen (je kan het altijd weer terug zetten) let dan op z'n minst op het volgende:
- Bij zoom-objectieven is er maar 1 brandpuntafstand waarop de finetune optimaal kan worden ingesteld (kies de meest gebruikte of gemiddelde)
- Er is maar 1 focus-afstand waarop de finetune optimaal kan worden ingesteld (kies de meest gebruikte of gemiddelde)
- Er is maar 1 focus-punt waarvoor de finetune optimaal kan worden ingesteld (kies de meest gebruikte of middelste)
- Stel scherp op een perfect haaks opgesteld vlak met veel contrast
- Gebruik het laagste diafragma-getal voor minimale scherptediepte
- Gebruik de laagste ISO
- Werk met maximaal continu licht (zeer belangrijk)
- Gebruik eventueel software om de scherpte objectief te beoordelen
- Gebruik een statief, Mup & remote/timer

Als je niet zeker bent; terugzetten op 0 en uitzetten :)
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » do jun 20 2013 2:33 pm

Af finetune is een kleine moeite, een klusje van 10 minuten per lens en je weet zeker dat het goed is. Het is iets wat ik standaard doe bij elke nieuwe lens.

Tuurlijk, 'If it ain't broke don't fix it', maar je wilt toch meteen weten of het broken is of niet? Daar wil je toch niet achter komen nadat je een paar shoots verpest hebt.

Hoe koop je onverwacht een D800 :shock: :lol:

PixPerfect
Forumlid
Forumlid

Bericht door PixPerfect » do jun 20 2013 4:01 pm

Jah precies, ik ga wel het een en ander proberen en mocht het niet het juiste resultaat hebben dan zet ik het weer terug / uit.

Zijn er bepaalde methoden / programma's die ervoor gebruikt kunnen worden. Zie ook veel van die kaarten met waarden erop, zijn die gewoon te koop?

@ATOR: tja... ik gooi het wel op sociale druk :P Ik wilde al wel een poosje een fullframe, maar had dinsdag niet de intentie die ook gelijk te kopen, en twijfelde daar tussen een D600 en D800. Na 10min stond ik buiten met een D800 :)

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » do jun 20 2013 5:50 pm

Bij camera tools hebben ze een DVD voor de lens calibratie maar ik weet niet hoe en of het werkt, zelf heb ik focal lens calibration target voor op m'n Mac kost een paar centjes maar werkt heel precies.
Tot nu toe eigenlijk maar op 1 lens nodig gehad.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”